Jump to content
Annons

Söker ägare/användare av kondensatormikrofoner till examensarbete


JohannaL

Recommended Posts

Hej,

Mitt namn är Johanna och jag går sista året på masterprogrammet i Industridesign på Jönköpings tekniska högskola.

Sista terminen innebär examensarbete och jag gör mitt tillsammans med Pearl Microphones.

Jag har gjort ett frågeformulär för att ta reda på vad användarna tycker om sina kondensatormikrofoner.

Jag skulle uppskatta om ni tar er tiden att svara på dessa frågor!

Länken nedan leder er till formuläret:

https://docs.google....O4Sjs0/viewform

Tack på förhand!!

Redigerat av JohannaL
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jäkla konstiga val på frågorna - för det första EN mikrofon?

ligger fokuset främst på designbiten rent utseendemässigt?

och gäller detta bara småmembranare?

Här håller jag med.

Gör om de där frågorna… Kanske ta först ta reda på skillnaden mellan små och stormebranare. Och varför helt utesluta dynamiska mickar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittade en gång till på formuläret. Även om 10.000 musiker/hemstudiopulare skulle svara på det där skulle det inte säga nåt vettigt till gagn varken för nybörjare inom mikrofoner eller nån annan. Det är lite lika som kryssfrågor i Veckorevyn som småtjejer ska svara på ang killars hårfärg mm.

Låter kanske lite elakt, men nog kan du göra ett vettigare formulär.… 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och nog kan du göra något vettigare än att kommentera ett formulär du ändå inte tänker svara på?!

Tack för visat "intresse"!

Tsss. Varför svara på ett så korkat formulär? Visar du upp formuläret för nån som vet lite grann om studiogrejer kommer denne person att tycka samma sak som vi. Hoppas verkligen att du inte tar illa vid dig, men det är bättre att du får höra det här än att det sen blir sett som ett taskigt gjort arbete, för det är jag säker på var inte din tanke från början. Du har ju inte ens tagit med ett ord om upptagningskaraktär, det finns sånt som heter "cardioid", "åtta" och "omni". Har du inte hört talas om ens detta borde du göra nåt annat examensarbete. Ingen väljer mikrofoner ungefär som man väljer gardiner eller solglasögon.

Skulle jag ha en studio och någon sökte praktik där med det här formuläret som en sorts merit skulle det inte funka alls…

Många kramizar till dig ändå, för att prata Facebookspråk…

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske om du förklarar ditt syfte tydligare så blir det lättare att svara på frågorna. Jag började svara men slutade för jag kände att frågorna var ledande utan att sammanhanget förklarats. Om det hela går ut på design kan jag säkert ge svar. Men om jag utgår från mitt eget perspektiv är frågorna knepiga och svåra att svara på.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag "vet lite grann om studiogrejer" och tycker inte detsamma. Jag är övertygad om att Johanna tänkt igenom vad hon behöver ha svar på för det hon ska göra. Skulle man göra en mer ingående undersökning av alla aspekter skulle den ta en halvtimme att fylla i och ingen skulle orka bry sig om att svara.

Det finns ju dessutom fritextrutor där man kan vräka på med all världens nördigheter om man känner behov av det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du låter allt annat än seriös...passivt aggressivt defensiva reaktioner på fullständigt legitim kritik inger inte precis förstroende...

Ingen som håller på med sånt här "på riktigt" har bara nån enstaka mick, själv har jag ett 30-tal, det existerar helt enkelt ingen mick som klarar alla tänktbara användningsområden.

Om jag inte misstar mig fullständigt så förväntas industridesign vara både funktionellt och snyggt, har du någonsin i hela ditt liv arbetat med en mick? Den totala bristen på förståelse för applikationen av mickar samt att det är allt annat än genomtänkt (trots din (omotiverat) självsäkra kommentar) tyder på att du borde läsa på lite om vad du gör egentligen...samt undvika nätet om du inte klarar av kritik.

Kortfattat: Ditt test ser ut som en generiskt och inte det minsta anpassad blankett för frågor om läppstift bland folk som inte har nåt emot quicksilver och arsenik.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske om du förklarar ditt syfte tydligare så blir det lättare att svara på frågorna. Jag började svara men slutade för jag kände att frågorna var ledande utan att sammanhanget förklarats. Om det hela går ut på design kan jag säkert ge svar. Men om jag utgår från mitt eget perspektiv är frågorna knepiga och svåra att svara på.

Syftet är att jag vill ha reda på vad användarna tycker om sina mikrofoner, framförallt om designen. Jag behöver veta vad deras mikrofoner förmedlar för känsla och det kan jag få fram med dessa frågor. Jag kommer jämföra alla märken för att ha något att utgå från. Det tekniska är inte det viktiga i mitt projekt men självklart ska jag veta hur en mikrofon fungerar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är nog bara så att man försöker applicera de metoder man brukar. Det är inte så vanligt att man köper och använder flera olika produkter som är så pass lika varandra som mikrofoner är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du låter allt annat än seriös...passivt aggressivt defensiva reaktioner på fullständigt legitim kritik inger inte precis förstroende...

Ingen som håller på med sånt här "på riktigt" har bara nån enstaka mick, själv har jag ett 30-tal, det existerar helt enkelt ingen mick som klarar alla tänktbara användningsområden.

Om jag inte misstar mig fullständigt så förväntas industridesign vara både funktionellt och snyggt, har du någonsin i hela ditt liv arbetat med en mick? Den totala bristen på förståelse för applikationen av mickar samt att det är allt annat än genomtänkt (trots din (omotiverat) självsäkra kommentar) tyder på att du borde läsa på lite om vad du gör egentligen...samt undvika nätet om du inte klarar av kritik.

Kortfattat: Ditt test ser ut som en generiskt och inte det minsta anpassad blankett för frågor om läppstift bland folk som inte har nåt emot quicksilver och arsenik.

Du har helt rätt i att en industridesigner ska tänka både funktionellt och snyggt, men i mitt fall så får jag inte ändra så mycket på det funktionella så det är enbart designen jag är ute efter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte fråga varför någon valt en mikrofon baserat enbart på designen, den är väldigt sekundär ändå… Det man i första hand gör sina val på är hur det låter och hur mycket pengar man kan, eller vill lägga ut.

Väljer man en mikrofon mestadels efter utseendet då är man helt fel ute… Då kan man ta ett hopprep som mick o sjunga i det. Hopprep brukar finnas i söta rosa nyanser.

Utseendet kan ju spela roll om man tex ska micka trummor kanske man hellre vill ha en liten mick än en stoor som inte får plats inne bland alla stativ o grejer… Du kan få svar på allt du funderar på runt mikrofoner här, men formuläret är fel… Att du är ilsken direkt gör inget, det passar ganska bra här, det är du inte ensam om här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte fråga varför någon valt en mikrofon baserat enbart på designen, den är väldigt sekundär ändå… Det man i första hand gör sina val på är hur det låter och hur mycket pengar man kan, eller vill lägga ut.

Ja man kan ju inbilla sig det iaf, men jag tror inte alls att utseendet (eller märket) är en väldigt sekundär fråga. Speciellt inte när marknaden är så saturerad som den är idag. Då gäller det att utmärka sig för att ens locka intresse.

Jag skulle våga påstå att du inte hade varit lika snabb med att köpa dina mickar om det inte stod Neumann på dem tex. Frågan är om du ens skulle brytt dig om att testa dem.

Och jag skulle också våga påstå att BLUEs budgetmickar inte sålt särskilt bra om de sett ut som vilken kinakopia av U87 som helst.

Både musiker och studiotekniker är mer lättköpta än vad du tror när det gäller både utseende och branding.

Då kan man ta ett hopprep som mick o sjunga i det. Hopprep brukar finnas i söta rosa nyanser.

?! 😲

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej JohannaL!

Kul att du får ett så fint bemötande här på StudioForum!!!

Det finns helt enkelt för många här inne som är så nördigt insnöade på sitt intresse att de knappt klarar av att prata med människor.

Jag fattar precis vad det är du söker i och med din inriktning.

Vill inte medverka annat än att ge dig lite tips på ett par tillverkare som har gått igenom hela den process jag tror du söker.

Kan naturligtvis ha dundrandes fel i detta.

Ta ett kik på dessa tillverkare:

http://www.earthworksaudio.com/

http://www.dpamicrophones.com/en

http://www.schoeps.de/en/home

http://www.microtechgefell.de/index.php/en

Mycket matnyttigt till din research där hoppas jag!

Lycka till!

/Mojje

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej JohannaL!

Kul att du får ett så fint bemötande här på StudioForum!!!

Det finns helt enkelt för många här inne som är så nördigt insnöade på sitt intresse att de knappt klarar av att prata med människor.

Jag fattar precis vad det är du söker i och med din inriktning.

Vill inte medverka annat än att ge dig lite tips på ett par tillverkare som har gått igenom hela den process jag tror du söker.

Kan naturligtvis ha dundrandes fel i detta.

Ta ett kik på dessa tillverkare:

http://www.earthworksaudio.com/

http://www.dpamicrophones.com/en

http://www.schoeps.de/en/home

http://www.microtech...de/index.php/en

Mycket matnyttigt till din research där hoppas jag!

Lycka till!

/Mojje

Tack så jättemycket för hjälpen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat många mickar förutom Neumann, kanske inte så många som jag skulle ha velat prova. O det är ju så att bara för att man tar hem en mick på prov i några dar är det svårt att säga vad riktigt vad man tycker om den, det tar flera månader eller mer för att lära sig att få ut det bästa av en mick, i alla fall är det så för mig. Att få ut det bästa av en stormembranare som man gör sångpålägg med tar det ju en inlärningstid ungf som påe en ny gitarr tycker jag. Neumann får skitbra resensioner, det har jag gått på o inte tyckt de svikit mig. De Avantone mickar jag köpte hade oxå bra resensioner, men det var en massa brum o skit i dem, så såna köper jag aldrig mer… Man har ju bara sina egna erfarenheter att gå på. Det finns ju många andra flashiga märken oxå, skulle jag gå på utseendet skulle jag tycka att alla var lika bra, det finns ju bara skitsnygga mickar tycker jag, även en ADK 51 är skitsnygg, jag tycker alla stormembranare är läckra, älskar allihop, fy fan vad läckert att gosa med dem. Ska testa lite mer med orginal Glyn Johns nu…

För övrigt tycker jag att varken jag eller nån annan varit vrång mot Johanna. Formuläret var konstigt, inget konstigt med det. Johanna är det säkert inget fel på.

Love is all okey? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej JohannaL!

Kul att du får ett så fint bemötande här på StudioForum!!!

Det finns helt enkelt för många här inne som är så nördigt insnöade på sitt intresse att de knappt klarar av att prata med människor.

Jag fattar precis vad det är du söker i och med din inriktning.

Vill inte medverka annat än att ge dig lite tips på ett par tillverkare som har gått igenom hela den process jag tror du söker.

Kan naturligtvis ha dundrandes fel i detta.

Ta ett kik på dessa tillverkare:

http://www.earthworksaudio.com/

http://www.dpamicrophones.com/en

http://www.schoeps.de/en/home

http://www.microtech...de/index.php/en

Mycket matnyttigt till din research där hoppas jag!

Lycka till!

/Mojje

Fyll i formuläret nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina Herrar, ni behöver inte svara om inte frågorna passar er! Med dessa frågor får jag fram vad jag behöver för att kunna utföra mitt arbete, dom är väl genomtänkta för att passa mitt arbete.

Mvh Johanna

ja du gör ju givetvis precis som du vill

jag tror dock att dom flesta inom pro-segmentet känner en viss irrelevans i undersökningen och därför hoppar den

men pearl kanske inte siktar på den delen av marknaden längre vad vet jag

för mig som har mickar som arbetsverktyg är designen helt ointressant vad gäller själva utseendet

allt handlar om funktion och prestanda

jag tittade lite i formuläret igen och två saker slog mig ytterligare: kön/ålder är kanske mindre intressant än om den som svarar är hobbyamatör eller halvpro eller pro - då skulle man se vilket segment som lägger nån vikt vid design

sen har du med ordet kvalitet - men det framgår inte om du menar ljudkvalitet (prestanda) eller om du menar "byggkvalitet"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara bidra med att säga att en stormembranare i mitt fall underlättar i redigeringen. Om jag spelar in ett sångspår några ggr så låter alla spår rätt lika och jag kan klippa ihop dessa tagningar utan att det hörs. Med de småmembranare jag använt så var avstånd och vinkel till micken varit mer känslig. Alla tagningar lät som de var gjorda med olika mickar. Mycket svårare att klippa ihop.

Jag har mina grejor i vardagsrummet och en snygg mick är ju därför inte fel. Men jag har en vanligt designad cylindrisk "Volvo" (Röde-mick).

Jag är hobbylåtskrivare på samma sätt som en del är hobbyfotografer och laddar upp bilder på internet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...