Gäst Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 När ni ska spela in sång har ni kanalen helt utan effekter eller ligger det någon effekt på den kanalen när ni spelar in sång ? Vilket är bäst ? Sen tänkte jag Channelstrip i Cubase 7 ska man använda den strippen typ presets vocal när man spelar in ? Eller ska man ha enm torr kanal när man spelar in sång ? Lite svårt att förklara men hoppas ni förstår. Vad blir bäst och hur brukar ni göra ?
Round trip audio Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Jag brukar lägga på bitchrusher och ett 14 sekunders reverb. Fast inte i lyssningen för artisten - där ska det vara rent. 1
CHAE Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 (redigerat) Har aldrig någonting på sångspårs-insertarna vid tracking. Vänligen, CHAE Redigerat 10 februari 2014 av CHAE
Signia Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 (redigerat) Samma här, ingenting. Filosofin jag kör efter är .. att då slipper man dras med en processning, som man i ett senare skedet av låten/mixning önskar att man absolut inte gjort. Det vet man ofta inte förrän senare. Man bibehåller friheten att formagjuta sången mycket noggrannare. Redigerat 10 februari 2014 av Signia
Piccazzo Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Spelar ingen roll om du lägger på effekter under inspelning när det är mjukvara, Signalen spelas ändo in utan dom.Om du däremot har externa effekter så som kompressor . EQ så spelas det in .
d-b (oregistrerad) Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Vid egna sånginspelningar kör jag alltid helt rent, utan effekter. Andra sångare som jag brukar spela in vill gärna ha lite reverb på sången.
MassiveWave Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Helt upp till sångaren. Kör man mjukvara så blir det som sagt ingen skillnad på inspelningen. De flesta sångare jag har jobbat med vill ofta ha något mindre reverb.
rainydays Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Som Piccazzo säger, det spelar ingen roll om du kör pluggar. Huvudsaken är att du eller vem det nu är som sjunger får ett ljud i lurarna som känns bekvämt att sjunga med. Själv föredrar jag lite kompressor och reverb när jag spelar in sång, men vissa föredrar det torrt. Däremot kan man ju använda en preamp/kanalstripp innan ljudkortet för att få lite mer karaktär på ljudet och locka fram det bästa ur vissa mikrofoner. Men det kan vara vettigt att inte köra dem för hårt vid ingången.
Gäst Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Så om man tex kör sången i kanalen med channelstrip i Cubase så påverkar det inte ljudet ? Alltså det spelas inte in, man hör det bara ?
rainydays Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Så om man tex kör sången i kanalen med channelstrip i Cubase så påverkar det inte ljudet ? Alltså det spelas inte in, man hör det bara ? Stämmer!
Gäst Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 En annan fråga. Waves SSL 4000 pluggar ger det samma sound som själva "den riktiga brädan" gör ?
Signia Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 (redigerat) En annan fråga. Waves SSL 4000 pluggar ger det samma sound som själva "den riktiga brädan" gör ? Låter nog riktigt likt. PS. Glöm inte att du får lite latency om du kör plugins på ingången .DS Redigerat 10 februari 2014 av Signia
rainydays Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 En annan fråga. Waves SSL 4000 pluggar ger det samma sound som själva "den riktiga brädan" gör ? Jag har aldrig hört orginalet så jag kan inte uttala mig. Men de som vet säger att den är väldigt lik. Inte för att jag tycker det spelar någon roll egentligen. Huvudsaken är ju att det låter bra. 1
Terror Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 TLA vp1 channelstrip. Highpass, minor eq tweaks och kompressor.
wallmannen Postat 11 februari 2014 Postat 11 februari 2014 Hipassfilter och lite reverb i lyssningen.
drloop (oregistrerad) Postat 11 februari 2014 Postat 11 februari 2014 Ofta bara kompressor vid tracking, kanske lite spillreverb...
Måsart Postat 11 februari 2014 Postat 11 februari 2014 (redigerat) Ytterst lite reverb. Eventuellt lite kompressor också. Redigerat 11 februari 2014 av Måsart
van Caine Postat 11 februari 2014 Postat 11 februari 2014 (redigerat) Jag kan ha parallellkopplad reverb för medlyssningen när det gäller sång, men aldrig någonsin något annat på själva inspelningen än limiter för de sista 3dB:en (ungefär 3:1 för 9 dB transparent safening), och eventuellt highpass om jag spelar in ute och det är blåsigare än zeppe och kattskinn klarar av. En annan fråga. Waves SSL 4000 pluggar ger det samma sound som själva "den riktiga brädan" gör ? Det är samma typ av sound, men det är långt ifrån identiskt. Det är väldigt bra plugins, men ska man använda dem så bör det vara för att man gillar deras sound, måste man prompt ha det genuint så är hårdvaran det enda som fungerar till 100%. Själv använder jag gladeligen båda till olika saker :-) Redigerat 11 februari 2014 av van Caine
axeman Postat 2 april 2014 Postat 2 april 2014 Jag brukar ge lite sås, delay och reverb, till sångaren men det beror ju helt på sångaren. Vissa hjälps av det och andra inte. Jag brukar ha en transparent kompressor vid inspelning. Inte så mycket för själva ljudet utan för att hjälpa sångaren att sjunga bättre. Varför, kanske ni undrar? Jo, eftersom sången har starkare och tystare toner så kan vissa toner drunkna i mixen. Kompressorn hjälper till att lyfta upp dessa toner och det gör att man som sångare inte känner att man behöver kämpa lika mycket för att tränga igenom mixen. Eftersom det är en sak mindre att tänka på så kan sångaren fokusera på det viktiga: feeling och intonering. Källa: personlig erfarenhet... 😉
Claes Holmerup Postat 3 april 2014 Postat 3 april 2014 Jag brukar ha en transparent kompressor vid inspelning. Inte så mycket för själva ljudet utan för att hjälpa sångaren att sjunga bättre. Varför, kanske ni undrar? Jo, eftersom sången har starkare och tystare toner så kan vissa toner drunkna i mixen. Kompressorn hjälper till att lyfta upp dessa toner och det gör att man som sångare inte känner att man behöver kämpa lika mycket för att tränga igenom mixen. Eftersom det är en sak mindre att tänka på så kan sångaren fokusera på det viktiga: feeling och intonering. Källa: personlig erfarenhet... 😉 Sådant kan slå på andra hållet också... Om man hjälper till för mycket så att vokalisten inte behöver kämpa, så kanske man inte får det där sista trycket som gör att det låter riktigt suveränt istället för att bara låta bra... 😉 Själv spelar jag alltid in helt rent i första hand, så att man inte får några falska illusioner av hur det egentligen låter - men vissa envisas med att vilja ha lite feelingreverb i medhörningen - och då är det ju en smal sak att fixa till det, om det behövs för att vokalisten ska känna sig bekväm.
hwasser Postat 3 april 2014 Postat 3 april 2014 Folk brukar fråga efter reverb när dom ska sjunga in hos mig. Annars kan det lite lite onaturligt snustorrt. Vill ju kännas som att man står på scen i globen och sjunger! 😎 Lite lite kompression, och lite highpass.
axeman Postat 3 april 2014 Postat 3 april 2014 Precis allt handlar om att sångaren ska känna sig bekväm. Om man genom att lägga på kompressor, eq och 3 delay + reverb får sångaren att känna sig som Bono så är det skitbra. Allt för att inspirera. :-) Falska illusioner handlar det inte om tycker jag. Låter det bra med lite pluggar finns det inget som hindrar att man använder dom även senare. Ju. Champagne har också förekommit för bättre tagning. Funkar det så funkar det... 🙂
Demonproducenten Postat 4 april 2014 Postat 4 april 2014 Precis allt handlar om att sångaren ska känna sig bekväm. Om man genom att lägga på kompressor, eq och 3 delay + reverb får sångaren att känna sig som Bono så är det skitbra. i princip håller jag helt med digmen det finns en fara om man inte kan skilja på att känna sig på topp och att leverera på topp om man känner sig som bono på wembley när man får så mycket reverb så man inte kan höra sig själv ordentligt så hjälper inte den känslan så långt
Demonproducenten Postat 4 april 2014 Postat 4 april 2014 (redigerat) Som producent märker man nog när sångaren blir lite carried away by the Bono factor och drar ner på effekterna lite. :-) 🙂förhoppningsvis oftast är det väldigt lätt att luras också "Kan jag få mer reverb i lurarna?" "Absolut! ...... Så!" (pillat på nåt helt annat) "Kanon! Mycket bättre!" Redigerat 4 april 2014 av Demonproducenten 2
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.