plastocid (oregistrerad) Postat 3 april 2005 Postat 3 april 2005 Som midikeyboard använder jag en yamahakeyboard, ni vet en sån där med en massa ljud och rytmer i osv. Jag kör Cubase SX 2 och har ett Audiophile 2496. Problemet jag har är att när jag spelar in från keyboarden blir velocityn på tonerna bara ca 50% (mot ca 80% om man editerar in tonerna). Jag har minutiöst letat igenom min keyboard efter inställningar för detta utan att hitta någonting, inte heller kan jag hitta någonting i Cubase eller för mitt ljudkort. Är det någon som kan tala om för mig hur jag ska göra för att höja volymen på det inspelade midispåret?
plastocid (oregistrerad) Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 Är det verkligen ingen här som vet hur jag ska lösa detta? 😉
android Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 (redigerat) Är keyboarden anslagskänslig då? Om inte skickar den säkert bara ut ett standardiserat velocity-värde som jag tvivlar på att du kan ändra. Du ju iofs ändra inne i Cubase i efterhand, kolla efter velocity i MIDI-effekter eller vad det nu kan heta på Steinbergianska... Edit: Ser att du redan varit och letat i Cubase, men det måste väl ändå finnas där! (Det har inget med ljudkortet att göra, så där behöver du inte leta mer...) I Sonar finns det i rullgardinsmenyn Process->Velocity och även under MIDI-effects->velocity (om jag inte minns fel), om det nu kan ge nån ledtråd till vart du borde leta...? Redigerat 4 april 2005 av android
D Vibe Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 Jag har också funderat på detta, för min gamla DX7:a ger bara runt 100 i velocity när jag slår som hårdast. Det kan ta udden av instrument när man jammar.. Måste finnas nåt sätt att göra en kurva av velocity-linjen, eller om man helt enkelt höjer den... Om någon hittar nåt sånt i Cubase så blir jag glad. 😉 /Daniel
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.