Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det någon som har erafernhet av ett UAD-1 kort.

Funderar på att köpa projekt paketet.

Är det nått att ha. Låter pluggarna så bra som dom påstår? ( bättre än vanliga pluggar??).

Hur många pluggar kan man ungefär köra samtidigt.

Kan man först köpa projekt pak kortet och sen fixa pluggar man vill ha senare.

Som jag förstått det är att det är samma hårdvara i all paketen men olika mjukvara.

Hjälp tack!

Annons
Postat

Pluggarna låter riktigt bra i mina öron, framförallt kompressorerna som jag tycker är helt lysande. (och så emt plåten som jag bara provat men inte köpt ännu)

Och så får du ju med en pultec i alla paket.... 😲

Hur många pluggar du kan köra samtidigt beror lite på vilka pluggar du använder då de drar olika mycket dsp kraft. (detta finns det tabeller för på www.uadio.com)

Och ja, du kan absolut köpa en projekt pak och sedan köpa till de extra pluggar du själv vill ha, (uaudio brukar vara generösa och slänga med en extra plugg och/eller en rabbattkupong vid varje nyköp, även detta kan du kolla in på www.uaudio.com

Till sist så har du förstått det alldeles rätt, det är samma hårdvara i alla paket, det enda som skiljer dem åt är antalet "plugglicenser" eller vad man nu skall kalla det.

Postat
Låter pluggarna så bra som dom påstår? ( bättre än vanliga pluggar??).

Jag tycker kvaliteten på pluggarna är värda priset. Men om man har en begränsad budget finns massor av billigare alternativ som funkar (Voxengo är både billiga och mycket bra).

Jag köpte kortet därför att jag gillar 1176'ans ljud men inte har råd med en riktig burk. Efter köpet har jag långsamt upptäckt de andra pluggarnas fördelar. Några av dom låter bra utan att man behöver ratta (Pultec och EMT Plate) och vissa har jag behövt sitta med ett tag.

Har nu använt dom i drygt ett år och funderar starkt på att köpa ytterligare ett kort eftersom jag vill kunna använda fler instanser av varje plugg.

Postat
Har nu använt dom i drygt ett år och funderar starkt på att köpa ytterligare ett kort eftersom jag vill kunna använda fler instanser av varje plugg.

Beroendeframkallande är de iaf..... värre än heroin!

först sitter du där och tycker att det räcker med en 1176:a på kaggen, en la2a på sången och en pultec på masterregeln..... sedan innan du vet ordet av så sitter du fast.... du måste ha mer! ...och du skyr inga medel för att få det..

Det börjar med harmlösa stölder ur dina nära och käras plånböcker och urartar till slut i en enda stor orgie av kriminalitet och kompression!

Postat

Ja absolut. Gatecompen (eller vad den heter) använder jag bara mer och mer och mer.....på gitarrerna. 1176'an använder jag flitigt oxå.

Fina grejer är det.

Postat
först sitter du där och tycker att det räcker med en 1176:a på kaggen, en la2a på sången och en pultec på masterregeln.....  sedan innan du vet ordet av så sitter du fast.... du måste ha mer! ...

Word!

Förresten brojd, köp EMT-plåten. Annars kommer du bara att ångra dig den dagen dollarn är uppe i åtta spänn! 😉

Postat

Tack för alla svaren!

Det verkar som ni gillar pluggarna.

Men är dom bättre en andra som waves, sonalksis och voxengo tex.

Jag frå gade on ungefär hur många pluggar man kunde köra på en gång och fick svaret att jag skulle hitta det på uad´s hemsida. Jag hittar det inte.

Men ni som använder kortet måste väl ändå veta ungefär???

Postat

Kolla den här sidan. Skrolla halvvägs ungefär så hittar du ett par tabeller.

Kvalitétsmässigt är dom fullt jämförbara med Sonalksis, Voxengo och Waves. Det som skiljer dem åt är att dom jobbar mot en egen DSP, vilket avlastar datorns processor och att pluggarna då kan utnyttja den egna DSP'ns fulla kraft. En annan skillnad är att de andra tillverkarna (Sonalksis, Voxengo och Waves) ibland utvecklar pluggar som är helt nyskapande och ibland pluggar som ska låta vintage. Universal Audio här däremot gjort sig kända på sina reissues av gamla hårdvarukompressorer och EQs. Flera av pluggarna är också rena simuleringar av gammal hårdvara. Man kanske kan säga att UA är mer fokuserade på vintage-emulering än de andra tillverkarna.

Postat
Word!

Förresten brojd, köp EMT-plåten. Annars kommer du bara att ångra dig den dagen dollarn är uppe i åtta spänn! 🙁

Inköp kommer ske inom de närmaste veckorna...

Har precis avslutat en inspelning med ett gäng punkare som ger extra klirr i kassan...

Kan du tipsa om någon annan plugg som jag skall ge mig på när jag ändå är igång och handlar? (har redan la-2a)..

Postat
Kan du tipsa om någon annan plugg som jag skall ge mig på när jag ändå är igång och handlar? (har redan la-2a)..

1176LN om du inte redan har den. Själv ska jag lägga undan pengar tills Roland Space Echo kommer ut i höst!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.