Jump to content
Annons

Intressant om mixning och summering...


Sylvia (oregistrerad)

Recommended Posts

Ja, det är vad det är.

Men ordet borde inte förekomma bland mixare och förvirra som det gör.

För det är ju inte summeringen som är poängen, utan den analoga färgnigen signalerna får om man drar ut spåren till ett mixerbord tex

det en del menar är att det skulle bli annorlunda om man gör det spår för spår än om man kör den färdiga mixen

jag vet inte om det är så förvirrande egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fast det kan vara bra att ah en hårdvaru summeringsmackapär om man måste använda fler mikrofoner än man har ingångar på sitt ljudkort, rullbandare, poratastudio mm. Men oftast så använder man ju helst en liten mixer då. Så att man kan ratta ljuden lite innan man spelar in dem.

Summeringsburkarna är i praktiken linemixrar, så det är inget för mikrofoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det smartare och billigare att skaffa en stereoburk som gör något trevligt med signalen, om man tvunget vill gå utanför datorn - kanske en trevlig kompressor med rör och/eller mysigt färgande transformatorer i. 🙂

Smartare? Ja! Billigare? nja, inte för mig 😉http://www.burlaudio.com/products/b2-bomber-adc

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ger inte nebula samma färgning som dom här sumeringslådorna för 10 000+ kr? Dessutom skulle jag inte lita på en summeringslåda, om jag skulle vilja summering skulle jag lika gärna skicka grejerna till en studio som har en SSL4000 lr liknande.

Jag har bara använt nebula när det gäller summering och consoler sånt, men jag har börjat förstå ljudet i grejerna nu .. och det jag kommit fram till är att Neve och API är lite överhypade, dom flesta moderna rockalbumen är proddade på SSL4000 (Nirvana - Nevermind är inspelade på en neve-consol och mixade på SSL4000, Metallica - Black album -> SSL4000 osv), jag skulle använda en Neve 1608 om jag skulle spela in gammal 70-tals rock t ex, Red Hot Chili Peppers kör ju dock Neve rakt igenom på sina nya grejer, i albumet By The Way så spelades alla instrument in genom en neve 1081, vet inte vilket konsol som har 1081 som huvudmikstärkare dock, men jag har lyckats få liknande ljud med den här (en sidecar console som AlexB har byggt själv och samplat), RHCPs ljud är ju väldigt vintage, så skulle aldrig använda den för modern tight metal t ex. Föredrar SSL4000s basresning. Men som sagt, om det bara är färgning dom här boxarna ger så finns det ju pluggar som gör liknande saker.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

En skillnad mellan 2-kanalig och flerkanalig summeringsmixer är i alla fall att flerkanaliga har volumereglage (även pan) för varje stem som går igenom. Man kan mätta olika stemmar olika mycket. Sen finns förstås såväl transistor- som rör-teknik, i olika flavörer, vilket ger lite olika känsla.

Men blandar man in den ekonomiska aspekten, och säger extern summering är för digitalt låter kallt, då blir en summeringsmixer en rätt dyr utgift för en processning som i dagsläget säkert kan göras bra på andra sätt, för en betydligt billigare penning - t.ex. internt i datorn. Så jag är inte heller så på när det gäller summeringsidén.

Ibland får man nästan känslan av att det är eskapism, typ om man inte får till mixen som man vill, så tror man att extern processning ska göra saken nå bättre. Det är ju i princip samma sak som att processa varje kanal för sig = mixa.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland får man nästan känslan av att det är eskapism, typ om man inte får till mixen som man vill, så tror man att extern processning ska göra saken nå bättre. Det är ju i princip samma sak som att processa varje kanal för sig = mixa.

... eller att säga att man "limmar ihop mixen med rullband"? 😉

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Summeringsburkarna är i praktiken linemixrar, så det är inget för mikrofoner.

Nej, det var bara menat som ett exempel på när man kan behöva summera, egentligen. Men då är ju som jag nämnde en mixer oftast bäst. Så länge den låter bra då, men det säger sig självt.

Men helt klart en viktig poäng från dig. 😎

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland får man nästan känslan av att det är eskapism, typ om man inte får till mixen som man vill, så tror man att extern processning ska göra saken nå bättre. Det är ju i princip samma sak som att processa varje kanal för sig = mixa.

Där sa du dagens sanning. Det roliga är att folk som är medelmåttiga på att mixa tror att bara jag köper en summeringsmixer så kommer mina mixar lyfta med 50% Så kommer inte fallet att vara. Många kända mixare kör helt ITB och inte är deras mixar sämre än de som kör med hårdvara. Dock har de bättre, mer utvecklat gehör än oss vanliga dödliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där sa du dagens sanning. Det roliga är att folk som är medelmåttiga på att mixa tror att bara jag köper en summeringsmixer så kommer mina mixar lyfta med 50% Så kommer inte fallet att vara. Många kända mixare kör helt ITB och inte är deras mixar sämre än de som kör med hårdvara. Dock har de bättre, mer utvecklat gehör än oss vanliga dödliga.

så är det ju

det finns gott om hobbypysslare som försöker köpa sig via dyr utrustning till nåt som ska låta bra - när det är hantverket bakom apparaturen som är det som avgör 99%

det spelar ingen roll om jag har dom dyraste finaste fotbollsskorna på mig - jag kommer aldrig komma i närheten av zlatans nivå ändå

för zlatan kan dock valet av sko spela roll

favstel

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Där sa du dagens sanning. Det roliga är att folk som är medelmåttiga på att mixa tror att bara jag köper en summeringsmixer så kommer mina mixar lyfta med 50% Så kommer inte fallet att vara. Många kända mixare kör helt ITB och inte är deras mixar sämre än de som kör med hårdvara. Dock har de bättre, mer utvecklat gehör än oss vanliga dödliga.

Är det verkligen gehöret som är bättre? Jag har alltid tänkt att det förmodligen inte är min hörsel det är fel på. Jag kan höra skillnaden på en bra och en dålig produktion. Däremot behöver jag klart mer övning i vad och hur en dålig produktion ska förbättras 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

... eller att säga att man "limmar ihop mixen med rullband"? 😉

Ja, om avsikten är att ge upp fin-kontrollen i frustration så. 🙂

Finns förstås även dom som kör summeringsmixer eller rullbandare av genomtänkt ändamålsenliga skäl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det gör ju jag haha! Det är skitbra

...och jag gör samma sak med pluggar. Blir också skitbra. 🙂

För övrigt tycker jag att uttrycket "limma ihop mixen" är bland de löjligaste uttrycken sedan "rörvärme" och "vintage". Gör man en bra mix, så är den bra oavsett vad man har använt för prylar/pluggar - och det krävs varken analoga burkar, rullband eller något annat "magiskt" för att få det att låta bra. "Värme" och "lim" finns i framförandet och i erfarenheten att skruva till mixen - inte ett dugg i prylarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör man en bra mix, så är den bra oavsett vad man har använt för prylar/pluggar - och det krävs varken analoga burkar, rullband eller något annat "magiskt" för att få det att låta bra. "Värme" och "lim" finns i framförandet och i erfarenheten att skruva till mixen - inte ett dugg i prylarna.

Hmm.. där håller jag nog inte med dig. Visst kan inte dessa metoder göra en dålig mix bra. Det är givet att mixen måste sitta där från början. Men de kan förhöja ljudbilden ytterligare på ett sätt som är svårt eller näst intill omöjligt att få till i själva mixen. Jag tycker att "limma ihop mixen" är ett ganska bra uttryck för effekten man ofta får.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

...och jag gör samma sak med pluggar. Blir också skitbra. 🙂

För övrigt tycker jag att uttrycket "limma ihop mixen" är bland de löjligaste uttrycken sedan "rörvärme" och "vintage". Gör man en bra mix, så är den bra oavsett vad man har använt för prylar/pluggar - och det krävs varken analoga burkar, rullband eller något annat "magiskt" för att få det att låta bra. "Värme" och "lim" finns i framförandet och i erfarenheten att skruva till mixen - inte ett dugg i prylarna.

Det håller jag inte med om alls. Har själv använt en Presonus ADL 600. Upplever att INGEN plugg jag testat har kommit i närheten av det den gör för ljudet. .
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på en gratis tape plugg från toneboosters som jag inte skulle vilja vara utan, gör verkligen under på masterbussen. Men den sätter jag ju på när jag fått en balans i frekvenser och volym, det blir mycket mer energi i allting när jag driver den, och det limmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det håller jag inte med om alls. Har själv använt en Presonus ADL 600. Upplever att INGEN plugg jag testat har kommit i närheten av det den gör för ljudet. .

Då har du nog för lite erfarenhet eller för otränade öron. Plugins är snart ikapp hårdvaran. Hårdvara kanske är cirka 3-5% bättre än sina ITB motsvarigheter. Ibland är pluginsen till och med bättre ialla fall om hårdvaran är relativt billig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Då har du nog för lite erfarenhet eller för otränade öron. Plugins är snart ikapp hårdvaran. Hårdvara kanske är cirka 3-5% bättre än sina ITB motsvarigheter. Ibland är pluginsen till och med bättre ialla fall om hårdvaran är relativt billig.

Det kan ligga något i det faktiskt. Efter två bränder hemma så jag inte riktig koll på vad som har hänt med ljudkvalitén i div pluggar på 4-5 år nu. Hade inte insätt att det är så längesedan jag faktiskt hade min studio igång. Så jag får nog testa pluggarna och ge dem en chans igen 😉

Fast fördelen med bra hårdvara är ju att man slipper sitta vid datorn och pilla i efterhand. Om ljudet redan sitter där det ska vid inspelningen. Man kan ju spara en massa timmar på det med. Är sugen på en ny Presonus ADL 600 men de kostar ju 22 000 så det är nog dumt att inte testa pluggaren om de gjort så stora framsteg iofs.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...