Jump to content
Annons

Är RVerb true stereo och spelar det ngn roll?


laban1

Recommended Posts

Två frågor i en kan man säga 🙂.

1. Är Waves Renaissance Reverb true stereo - står ej i manualen som jag kan se.

2. Spelar det någon praktisk roll om det är True stereo, Double mono eller M2S och när är det isf viktigt?

Kom igen nu med lite feedback !

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fördelen med true stereo är ju att man teoretiskt sett kan få en fastare och mer levande center, men ska jag vara uppriktig så tycker jag för det mesta inte det spelar så stor roll då man måste dränka materialet ordentligt innan det hörs! Även många impulser är inspelade med väldigt bred A-B (vilket jag är måttligt road av), så där försvinner centern i vilket fall.

Om RVerb har det eller inte vet jag inte. Jag måste erkänna att jag aldrig blev särskilt tjenis med det, men gillar du hur det låter så kan jag inte tänka mig att stereo-kodningen borde bli ett väldigt stort problem under förutsättningen att du inte kör lite lättare akustisk klassisk musik eller liknande :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med true stereo är ju att man teoretiskt sett kan få en fastare och mer levande center

Tack vanCaine! Du menar att huvudsyftet är att L R instrumentens reverb inte grötar till sång reverbet?

"Även många impulser är inspelade med väldigt bred A-B (vilket jag är måttligt road av), så där försvinner centern i vilket fall." Det blir alltså ett hål även för reverb, när ljudet studsar runt? För när-mickning har jag lättare att fatta.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte tänka mig att Rverb kör true stereo. Rverb är mjukvara, som är minst 15 år gammal typ.

True Stereo är ju ett sätt att köra signalen genom 4 olika impulser/algoritmer i speciell balans. Så om du använder en stereo-send så bibehålls stereproportionerna i reverbet bättre, bluddrar inte ut detaljerna så mycket, och ger en djupare känsla av rymd. I impulsreverb låter det ofta 'mer verkligt', speciellt för reverb med extremt låg difussion.

Men det kräver även att impulserna är samplade med samma noggrannhet, och det är det väldigt ganska få som är, så då hör man inte mycket skillnad.

T.ex. Steinbergs Reverence har jag hört vissa säga att det kan läsa quad-filer men inte leverera true stereo. Andra säger det kan bara leverera true stereo om de olika spåren i quadfilerna ligger i 'rätt' numerär ordning. Har inte kollat 100% själv. Använder det inte ändåså.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

True Stereo är ju ett sätt att köra signalen genom 4 olika impulser/algoritmer i speciell balans. Så om du använder en stereo-send så bibehålls stereproportionerna i reverbet bättre,..

Om man jämför med Double Mono-varianten (med 2 impulser) vad blir skillnaden i praktiken i en mix?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man jämför med Double Mono-varianten (med 2 impulser) vad blir skillnaden i praktiken i en mix?

I en mix .. beror lite på hur mixen görs. Men många som kör t.ex. avancerade orkester-mockups kräver true stereo, för då bibehålls den virtuella stereobilden tydligare och man kan använda reverb med lägre difussion utan att det blir otydligt. Det blir mindre läckage mellan kanalerna, som M2S alstrar.

Använder man reverb så, alltså att man vill försätta alla ljud/instrument i ett enda virtuella rum, eller fåtal rum, då blir stereobilden djupare, mer koherent stereobild (mindre fas-påverkan), ljudet blir klarare, och finare detaljer i originalljudet bibehålls även i reverbet. Men hur reverb-pluginen renderar eller ett algoritmiskt hårdvara beräknar, eller hur noggrant inspelat ett verkligt rum är, spelar stor roll.

Men kör man mer rock/pop/dance så vill man ju ofta skapa ganska syntetiska ljudbilder, mer täta reverb och mindre mängd reverb osv. Då märks inte så mycket skillnad. True Stereo brukar göra det möjligt att vara mer 'ortodox' liksom.

Bricasti M7 t.ex. är ett true stereo reverb. Om du sätter in en send sladd i bara vänstra inputten där (lämnar högra inputten tom), då kommer signalen klinga till vänster i ett reverb. Det sker inte i icke true stereo reverb.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bricasti M7 t.ex. är ett true stereo reverb. Om du sätter in en send sladd i bara vänstra inputten där (lämnar högra inputten tom), då kommer signalen klinga till vänster i ett reverb. Det sker inte i icke true stereo reverb.

Tack för feedback!

Det gör den väl både för Double Mono och True Stereo? Om det blir helt tyst i Right är det troligen Double Mono (utan Crosstalk) och inte True Stereo, Om det inte blir helt tyst i Right kan det vara både True Stereo och Double Mono med Crosstalk.

http://forum.cockos....ead.php?t=67620

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för feedback!

Det gör den väl både för Double Mono och True Stereo? Om det blir helt tyst i Right är det troligen Double Mono (utan Crosstalk) och inte True Stereo, Om det inte blir helt tyst i Right kan det vara både True Stereo och Double Mono med Crosstalk.

Ja nä helt tyst i höger blir det ju inte. Reverbet spiller ju över från vänster processning. Men direktsignalen behandlas som om man hade skickat in en stereosignal där ljudet var för-panorerat till vänster. Sen hur mycket som läcker beror mycket på algoritmen eller hur IR-pluggen processar ljudet.

Men det är som sagt skillnad mellan hur olika plugins och reverb renderar signalen, och inte minst skillnad i samplade signaler. Grymt svårt att hitta bra inspelade signaler. Det är där man måste lägga krutet först.

Numerical Sound är en av dom mer noggranna där. Dom har t.o.m. en shootout med andra reverbimpulser på sin sida: http://www.numericalsound.com/FORTI_SERTI_RI_Shootout.html

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Två frågor i en kan man säga 🙂.

1. Är Waves Renaissance Reverb true stereo - står ej i manualen som jag kan se.

2. Spelar det någon praktisk roll om det är True stereo, Double mono eller M2S och när är det isf viktigt?

Kom igen nu med lite feedback !

1. Antingen det eller en variant på Double Mono, panoreringen följer med mycket tydligare för Renaissance Reverb än för TrueVerb hur som helst. RVerb är en utveckling av TrueVerb iaf vad gäller Early Reflektions enligt manualen. Det konstiga är att det står att TrueVerb säger sig vara true stereo i manualen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...