Jump to content
Annons

Mina låtar blir för låga?


Ask0o

Recommended Posts

Tja! Jag har spelat in och mixat i ett par år nu men är fortfarande i läroperioden. Problemet jag alltid har haft är att mina låtar blir för låga både i programmet och efter att jag har exporterat dem ur programmet. Jag har försökt vara noggrann med att mina instrument, trummor och vokaler inte peakar när jag mixar och jag brukar alltid ligga på gränsen till det, men ändå blir det en rejäl skillnad mellan min låt och andra låtar t.ex. Eminems eller andra artisters. Hur kan jag fixa detta? Jag använder mig av Propellerheads Reason Essentials för tillfället, vilket jag ska uppgradera till fulla Reason snart. Är tacksam för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De direkta tipsen jag kan ge (är inte någon professionell mixare på nått sätt):

-Använd låg och högpass filter. Var inte rädd att klämma i lite extra med dessa, det brukar fungera för mig i alla fall.'

-Använd även EQ för att jämna ut olika frekvensintervall där det "crowded". Detta brukar oftast ske någonstans runt 150-300, men det beror på. Sätt en EQ på outputen och tittar hur det ser ut, det kan ge dig en helhetsbild utav vad för frekvensintervall som används mest under låten.

-Kompressorer på enskilda instrument som kan tänkas behöva det (instrument med små peaks då och då). Akta dig dock för att sätta kompressorer på instrument eller tracks som du vill ge mycket dynamik. Jag skriver personligen filmmusik, där dynamik är en oerhört viktig del av musiken, så jag brukar vara varsam med kompressorer.

-Använd mycket panning och andra element för att skapa en bredare och djupare ljudbild. Ett exempel: Jag håller på att mixa en låt som använder ganska stora trummor som jag vill ge ett fylligt ljud. Men för att få det fylliga ljudet så blir mixen väldigt obalanserad. Jag har därför flyttat dessa trummor långt bak, båda genom Reverb & StereoDelay, men även genom att sänka dem med fadern. Lyssnaren hör dom fortfarande som att vara lika fylliga och mäktiga även fastän deras volym är lägre. Detta eftersom det bara låter som att dom står en bra bit bort. Jobba såhär med alla instrument där det kan behövas.

-Limiter på output kanalen innan exportering.

Det finns säkert dem som har mycket bättre tips, men detta är de grunder jag använder mig för under mixning som jag lärt mig av andra (både här på forumet men även andra medier). Sen finns det ju många andra tricks och knep såklart.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

dom är alldeles lagom

det är allt annat som är för högt

True as *beeep*. Modern musik lever oftast i inbillningen att det blir bättre ju högre det är, vilket ger kraftigt överkomprimerade & dynamiklösa mixar. En gång i tiden gjorde det åsså att låtarna stack ut lite mer då exempelvis CD-spelare och radiokanaler inte normaliserade låtarna som så...men nu är normalisering vanligt i allt från konsumentprylar till broadcast.

Övertygelsen kommer från att högre för det mesta låter lite bättre då öronen är väldigt dynamiska, men när allt ändå normaliseras till samma RMS så ger det inte längre några som helt fördelar, till min och andra ljudteknikers stora förtjusning som jobbar med ljudet och inte maximerade nivåer då våra mixar alltid kommer ha en stark fördel :-)

Något jag verkligen älskar med att jobba med film är att det här aldrig blir några problem. Vi jobbar uteslutande med fasta nominella nivåer, exempelvis biofilm ligger oftast mellan -18 och -22dB A-vägt, medan TV inte sällan ligger någonstans runt -16dB.

Nu vet jag inte exakt hur låga dina mixar är, det finns givetvis en möjlighet att du kan ha lite att putsa på även där, men jag rekommenderar starkt att inte använda vanliga mainstream-plattor för mycket som referens för nivå. De är dessutom hårt mastrade efter mixningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Högt? Ni menar väl starkt 😉

Jag håller med om att det har gått för långt med hur starka låtar är idag.

iTunes har gett ut några humana guidelines hur det skall vara mastrat också, bra med en mottrend mot galet stark mastring.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...