Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå,

Är mitt uppe i en inspelning och ska spela in gitarrer hemifrån för att sedan re-ampa. Mitt ljudkort har dock inte utgångar för att kunna re-ampa (har ett enkelt m-box med två kanaler). En av de två kanalerna på ljudkortet beter sig också suspekt, så jag har velat byta hur som. Jag ska re-ampa med en Radial X-amp.

Vilket ljudkort skulle ni rekommendera? Tänker i prisklass 2000-5000 typ. Minst två ingångar XLR och lineingångar, och som sagt utgångar så att jag kan re-ampa.

Jag har bara en liten hemmastudio som jag sitter i. Inget flashigt. Kör MacBook air så jag har ingen firewireingång.

Tacksam för hjälp!

Annons
Postat

Nu har jag förvisso ganska begränsade erfarenheter av ljudkort, men jag har ett Scarlett 18i20 och är riktigt nöjd med det. Kan inte annat än rekommendera.

Det är många som varit nöjda med det och inte haft några krångel. Vill Johannes vara framtidssäker med många in o utgångar skulle det passa utmärkt 🙂

Postat

Tack för tipsen! Jag åker runt en del med det och spelar in, så jag tror jag ska satsa på MOTU 4-kortet för smidighet. Eller begår jag ett hemskt misstag då? Allt jag borde behöva till det är Pre-Amp-box och en tele->xlr (hane) för att få in signalen till stärkaren för att re-ampa? Dum fråga kanske, men jag har uppdaterat min hemmastudio under året för första gången sen 2002 (!). Så det är en ny värld 🙂

pjocke (oregistrerad)
Postat

Tack för tipsen! Jag åker runt en del med det och spelar in, så jag tror jag ska satsa på MOTU 4-kortet för smidighet.

Om storleken är av betydelse (och det är den ju inte, som alla vet... ☺️) skulle jag nog försöka hitta ett smidigt kort med ADAT-ingång, så att man om man vill och har behov kan få in åtta kanaler till den vägen. Kanske Scarlett 18i8 kan fungera? 2 x mic/line/inst, 2 x mic/line, 4 x line. Och så ADAT då, förstås.

Postat

Härligt, hoppas du blir nöjd 🙂 Du kan spela in upp till 6 kanaler då med det ljudkortet, kan vara värt att tänka på. Det har inte ADAT som hantera upp till 8 kanaler, utan digital coaxial-ingång vilket klarar 2 kanaler.

Postat

motu 4pre har tyvärr inte de inbyggda dsp-effekterna som de flesta andra motuinterfacen idag har

och tyvärr har motu-mixern ingen daw output vilket de flesta tillverkare idag har vilket gör att man måste routa/mixa outputen från daw:en direkt i programmet till olika utgångar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.