Jump to content
Annons

Hur kan 5W spela så in i h-vete starkt?


Perew (oregistrerad)

Recommended Posts

Perew (oregistrerad)

Hej! Jag håller på och försöker spela in en bluesaktig låt, jag har en Epiphone valve jr som är på 5W, för att få det där spräckljudet som man vill ha så måste jag dra upp volymen på minst kl 12 - 01, jag har en drivepedal före som jag boostar en del med, problemet är att det blir en outhärligt hög volym när jag sitter hemma, det blir sjukt högt. Ephiphonen driver en låda med en Celestion-tolva som är på 8 ohm, på stärkarn finns tre utgångar 4, 8 och 16 ohm frågan är om jag törs flytta den till exempelvis 16 ohm och blir volymen lägre då, nån som vet eller känner till något knep?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Perew (oregistrerad)

Ok tackar för tipset, en 7 watts 12 volts glödlampa gör alltså tricket, halverar volymen och tillför lite kompression, det låter ju perfekt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej ! Nu vet jag ej om du menar komp eller solo-licks men ett litet tips om du lirar lite blues/soul är att lira utan plektrum,då kan du påverka soundet på ett helt annat sätt med att "snärta till" dom tonerna som är i ackordet! lite svårt att förklara så här men då får du lite surstaine på rätt toner! vet ej om jag stavar rätt,men du kanske fattar !

Med vänlig hälsning Svisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Perew (oregistrerad)

Tack för tipsen! Jag spelar både med plektrum och med fingrarna det är ju inte det som är problemet utan volymen när jag spelar med distpedaler, annars är det lungt, jag ska kanske testa att bygga en sån där lampmojäng eller eventuellt byta till en Bugera med attenuator inbyggd, att köpa ännu en apparat för 2000 kr + bara för att dämpa ljudet finns inte på radarn just nu. Jag har en Fender Mustang oxå som låter bra till det mesta men just bluesljudet är sådär på den tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Att byta högtalarutgång har du inget att tjäna på. Du snedlastar bara utgångstransformatorn vilket gör att den inte kan jobba optimalt, vilket i sin tur i värsta fall kan skada förstärkaren.

Det du kan göra om du inte är beredd att köpa en Attenuator/Power soak är att byta högtalarelement i din låda. Förmodligen är det Celestion Seventy 80 som sitter i, och om jag minns rätt är de ganska lättdrivna. Byt det mot en högtalare i stil med Celestion Greenback (personligen skulle jag föredra WGS Green Beret) så ska du se att du kan kräma på förstärkaren rejält mycket mer innan det blir för högt. Förmodligen blir du mer nöjd med ljudet med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Perew (oregistrerad)

WGS Green Beret högtalarna låter väldigt bra i klipp på youtube, men jag tror ändå att jag ska försöka sälja Epiphonen och köpa en svagare stärkare det är nog bästa lösningen eller så bli jazz och vis-gosse. Varför är de där små Marshallstärkarna så mycket dyrare?? Är det bara för märket eller är det värt mellanskillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

WGS Green Beret högtalarna låter väldigt bra i klipp på youtube, men jag tror ändå att jag ska försöka sälja Epiphonen och köpa en svagare stärkare det är nog bästa lösningen eller så bli jazz och vis-gosse. Varför är de där små Marshallstärkarna så mycket dyrare?? Är det bara för märket eller är det värt mellanskillnaden.

Det är alltid en kompromiss att försöka få bra ljud på låg volym när det gäller klassisk rockgitarr genom rörförstärkare, och det till den milda grad att jag faktiskt tycker att det kan vara dumt att eftersträva när det idag finns så mycket bra simuleringspluggar (är själv nöjd med Le Pous gratispluggar + Redwirez gratisimpulser) och burkar som Axe FX och Kemper Profiling Amp i det högre prissegmentet. Det ger garanterat bättre flexibilitet, det klassiska rocksoundet bygger i princip helt och hållet på överstyrning i flera steg och en sådan rigg blir därför i princip alltid en one trick pony.

Jag har inte hittat någon lågwattsrörlösning som ger det jag är ute efter. Med det sagt så gillar jag däremot hur Blackstars HT-serie låter så det är nog svårt att hamna fel med en HT-5, även om det inte är någon renodlad rörförstärkare. Även Blackstars distpedal HT-Dual verkar grym, så jag skulle nog kika åt det håller i första hand. HT-1 skulle jag undvika pga den i princip totala avsaknaden av EQ.

Epiphone Valve Jr är en budgetrörförstärkare utan rörlikriktare tillverkad i Asien. Redan där har vi helt olika grundförutsättningar för prissättning, men det är klart att märket har en viss inverkan på slutpriset.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är alltid en kompromiss att försöka få bra ljud på låg volym när det gäller klassisk rockgitarr genom rörförstärkare, och det till den milda grad att jag faktiskt tycker att det kan vara dumt att eftersträva när det idag finns så mycket bra simuleringspluggar (är själv nöjd med Le Pous gratispluggar + Redwirez gratisimpulser) och burkar som Axe FX och Kemper Profiling Amp i det högre prissegmentet. Det ger garanterat bättre flexibilitet, det klassiska rocksoundet bygger i princip helt och hållet på överstyrning i flera steg och en sådan rigg blir därför i princip alltid en one trick pony.

Jag har inte hittat någon lågwattsrörlösning som ger det jag är ute efter. Med det sagt så gillar jag däremot hur Blackstars HT-serie låter så det är nog svårt att hamna fel med en HT-5, även om det inte är någon renodlad rörförstärkare. Även Blackstars distpedal HT-Dual verkar grym, så jag skulle nog kika åt det håller i första hand. HT-1 skulle jag undvika pga den i princip totala avsaknaden av EQ.

Epiphone Valve Jr är en budgetrörförstärkare utan rörlikriktare tillverkad i Asien. Redan där har vi helt olika grundförutsättningar för prissättning, men det är klart att märket har en viss inverkan på slutpriset.

Det är ganska få rörförstärkare som har rörlikriktare oavsett om det är budget eller inte.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska härlig distortion får man när man maxar Valve Juniorn. Sätter man en Tubescreamer innan med lite distortion så kan man få ett vid saturerat bra ljud med bra sustain. Jag är väldigt imponerad av den. Den tar dessutom pedaler väldigt bra med tanke på att den har inga tonkontroller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska få rörförstärkare som har rörlikriktare oavsett om det är budget eller inte.

Oj, det där skrev jag allt lite hastigt. Menade fasvändarrör, vilket ju i sammanhanget är ointressant i och med att det som diskuterades är förstärkare med bara ett slutrör.. Jag ska nog vänta med att skriva här ett tag nu, har skapat mycket begreppsförvirring på sistone.

Link to comment
Dela på andra sajter

Perew (oregistrerad)

Ganska härlig distortion får man när man maxar Valve Juniorn. Sätter man en Tubescreamer innan med lite distortion så kan man få ett vid saturerat bra ljud med bra sustain. Jag är väldigt imponerad av den. Den tar dessutom pedaler väldigt bra med tanke på att den har inga tonkontroller.

Jomen den låter ju som en liten gullegris i alla lägen! Tycker du inte att den spelar sjukt högt då eller du kanske använder den i replokal eller liknande där det behövs lite volym?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...