Jump to content
Annons

Reverb - Early reflections-teknik


Modern Rockstar

Recommended Posts

HallĂ„! 🙂

NÄgonting som jag fortfarande tycker kan vara besvÀrande Àr Reverb.

Jag sÄg en lÄng lektion av en mixtekniker som heter Michael (jobbat Ät bla Whitney Houston, Bobby brown mfl). Early reflections ger mycket utav informationen och med det i tanke hade han jÀmt tvÄ AUX-kanaler för varje instrumentgrupp, en Early reflections och en Reverb. Jag hade lite svÄrt att hÀnga med i bland men det var ingen tvekan om att han visste vad han talade om och gjorde.

Är det nĂ„gon som jobbar pĂ„ liknande sĂ€tt eller jobbar med Early reflections pĂ„ ett specifikt sĂ€tt? 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Early reflections pÄ ett körpaket ger ett fett sound pÄ körerna. Ett gammalt fint trick.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja, jag anvÀnder early reflections för att fÄ lite space och djup i mixen utan att för den skull behöva skita ner allt med lÄnga reverbsvansar. Det finns gott om reverbpluggar dÀr man kan stÀnga av late reflections-volymen och endast anvÀnda ER.

Det kan göra under pĂ„ torra synthar, hihatar, röster etc. ER Ă€r de tidigaste reflexerna, vilka ger hjĂ€rnan den informationen som behövs för att hjĂ€rnan ska kunna bilda sig en uppfattning av hur stort utrymmet ljudet kommer ifrĂ„n Ă€r. Ju högre volym ER har i förhĂ„llande till direktljudet, desto djupare in i detta fiktiva rum kommer hjĂ€rnan att uppfatta ljudet komma ifrĂ„n. Man kan med andra ord positionera ljud lĂ€ngre bak i ljudbilden genom att lĂ€gga pĂ„ ER - de blir mindre framtrĂ€dande. Även vĂ€rt att labba med predelay tillsammans med ER-parametrarna.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja, jag anvÀnder early reflections för att fÄ lite space och djup i mixen utan att för den skull behöva skita ner allt med lÄnga reverbsvansar. Det finns gott om reverbpluggar dÀr man kan stÀnga av late reflections-volymen och endast anvÀnda ER.

Det kan göra under pĂ„ torra synthar, hihatar, röster etc. ER Ă€r de tidigaste reflexerna, vilka ger hjĂ€rnan den informationen som behövs för att hjĂ€rnan ska kunna bilda sig en uppfattning av hur stort utrymmet ljudet kommer ifrĂ„n Ă€r. Ju högre volym ER har i förhĂ„llande till direktljudet, desto djupare in i detta fiktiva rum kommer hjĂ€rnan att uppfatta ljudet komma ifrĂ„n. Man kan med andra ord positionera ljud lĂ€ngre bak i ljudbilden genom att lĂ€gga pĂ„ ER - de blir mindre framtrĂ€dande. Även vĂ€rt att labba med predelay tillsammans med ER-parametrarna.

Precis! 🙂 AngĂ„ende predelay:en, Ă€r det ett kort sĂ„dant om man vill bygga pĂ„ effekten att ljudet ska komma lĂ„ngt ifrĂ„n? I och med att det blir kortare avstĂ„nd mellan de tidiga reflektionerna och det direkta ljudet Ă€n om det direkta ljudet stĂ„r nĂ€ra dig

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Precis! 🙂 AngĂ„ende predelay:en, Ă€r det ett kort sĂ„dant om man vill bygga pĂ„ effekten att ljudet ska komma lĂ„ngt ifrĂ„n? I och med att det blir kortare avstĂ„nd mellan de tidiga reflektionerna och det direkta ljudet Ă€n om det direkta ljudet stĂ„r nĂ€ra dig

TvÀrtom, för att placera det lÀngre bak i mixen har du ett nÄgot lÀngre pre delay. Du kan tÀnka dig att en person pratar med dig, ju lÀngre bort personen flyttar sig, ju lÀngre tid kommer det ta för dom första reflektionerna att nÄ dina öron.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Precis! 🙂 AngĂ„ende predelay:en, Ă€r det ett kort sĂ„dant om man vill bygga pĂ„ effekten att ljudet ska komma lĂ„ngt ifrĂ„n? I och med att det blir kortare avstĂ„nd mellan de tidiga reflektionerna och det direkta ljudet Ă€n om det direkta ljudet stĂ„r nĂ€ra dig

Precis. StÀmmer. Predelay 0 Àr likvÀrdigt med att du stÄr kloss an mot bortre vÀggen i rummet.. inte precis, men du förstÄr vad jag menar.

TvÀrtom, för att placera det lÀngre bak i mixen har du ett nÄgot lÀngre pre delay. Du kan tÀnka dig att en person pratar med dig, ju lÀngre bort personen flyttar sig, ju lÀngre tid kommer det ta för dom första reflektionerna att nÄ dina öron.

HĂ€r Ă€r det du som tĂ€nker tvĂ€rt om. 🙂

StÄr du 1 meter frÄn micken, men nÀrmsta vÀgg Àr 10 meter bort kommer du ha ett predelay pÄ ca 27 ms, dvs det Àr 27 ms mellan direktljudet och första reflexen som nÄr micken. StÄr du lÀngre bak i rummet blir tidsskillnaden mindre.

Och detta Àr precis vad man upplever med lite lÀngre predelay. Rösten blir torr och intim, med en skugga av reverb som kommer mot en frÄn bakgrunden.

För att gÄ vidare lite om ER och predelay. Man kan ju tÀnka pÄ ocksÄ, att det inte alltid Àr lÀmpligt att ha ett ER-mönster som liknar det hos ett mycket litet rum, och sedan vÀlja en lÄng predelay pÄ det. HjÀrnan kommer inte att kunna fÄ ihop illusionen eftersom ett sÄ lÄngt predelay inte kan existera i ett sÄ litet rum. Exempel: 50 ms predelay i ett rum pÄ 5 meter - omöjligt. Om man dÀremot hÄller predelayet inom ramarna för vad som Àr möjligt i rumsstorleken fÄr man ett mer realistiskt reverb.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

StÄr du 1 meter frÄn micken, men nÀrmsta vÀgg Àr 10 meter bort kommer du ha ett predelay pÄ ca 27 ms, dvs det Àr 27 ms mellan direktljudet och första reflexen som nÄr micken. StÄr du lÀngre bak i rummet blir tidsskillnaden mindre.

Jag fÄr pre-delay i ditt exempel till 10+10-1 = 19 m => 55ms ?

Om vi glömmer bort taket som kan vara betydligt lÀgre i mÄnga fall.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du nĂ„ tips pĂ„ reverb dĂ€r man kan hantera ER och late reflections separat? 🙂 AnvĂ€nder Rverb frĂ„n Waves nu och dĂ€r svarar inte ER pĂ„ predelayen av nĂ„gon anledning...

Dessa vet jag klarar det, pÄ rak arm:

Redline Reverb

Sony Oxford Reverb

PÄ Rverb kan du ju lÀgga en delayplugg innan reverbpluggen för att lösa problemet.

Jag fÄr pre-delay i ditt exempel till 10+10-1 = 19 m => 55ms ?

Om vi glömmer bort taket som kan vara betydligt lÀgre i mÄnga fall.

Helt sant. Tankevurpade. Ljudet ska ju fram OCH tillbaka. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fast, första reflexen Ă€r sĂ€llan mer Ă€n 1,7-1,8 meter bort: Golvet 🙂

Man glömmer lÀtt att alla ytor reflekterar (eller absorberar); tak, golv, inventarier osv.

Fanns ett reverb som var jÀklgt bra pÄ just detta, SpinAudio Roomverb M2 (http://www4.atwiki.jp/vstplugins/?plugin=ref&serial=124). Man kunde stÀlla in rÀtt exakta proportioner, karaktÀristik, material separat för tail och ER, och det lÀt ganska trovÀrdigt. Men, företaget finns inte lÀngre.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fast, första reflexen Ă€r sĂ€llan mer Ă€n 1,7-1,8 meter bort: Golvet 🙂

Man glömmer lÀtt att alla ytor reflekterar (eller absorberar); tak, golv, inventarier osv.

Fanns ett reverb som var jÀklgt bra pÄ just detta, SpinAudio Roomverb M2 (http://www4.atwiki.j...=ref&serial=124). Man kunde stÀlla in rÀtt exakta proportioner, karaktÀristik, material separat för tail och ER, och det lÀt ganska trovÀrdigt. Men, företaget finns inte lÀngre.

Sant, tĂ€nkte ocksĂ„ pĂ„ det. Undrar om inte i princip alla reverb bortser frĂ„n det. Å andra sidan Ă€r inte golvstudsen sĂ„ vĂ€rst efterstrĂ€vansvĂ€rd ljudmĂ€ssigt, mer Ă€n ifall man efterstrĂ€var absolut högsta realism, dĂ€r man vill ha med de artefakter golvet bidrar med för att efterlikna en Ă€kta uppmickning.

En gratisplugg som jag gillar skarpt.

http://www.silverspi...RoomMachine_844

Tack för tipset. Ska provas!

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...