Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå! 🙂

Någonting som jag fortfarande tycker kan vara besvärande är Reverb.

Jag såg en lång lektion av en mixtekniker som heter Michael (jobbat åt bla Whitney Houston, Bobby brown mfl). Early reflections ger mycket utav informationen och med det i tanke hade han jämt två AUX-kanaler för varje instrumentgrupp, en Early reflections och en Reverb. Jag hade lite svårt att hänga med i bland men det var ingen tvekan om att han visste vad han talade om och gjorde.

Är det någon som jobbar på liknande sätt eller jobbar med Early reflections på ett specifikt sätt? 🙂

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Early reflections på ett körpaket ger ett fett sound på körerna. Ett gammalt fint trick.

Postat

Ja, jag använder early reflections för att få lite space och djup i mixen utan att för den skull behöva skita ner allt med långa reverbsvansar. Det finns gott om reverbpluggar där man kan stänga av late reflections-volymen och endast använda ER.

Det kan göra under på torra synthar, hihatar, röster etc. ER är de tidigaste reflexerna, vilka ger hjärnan den informationen som behövs för att hjärnan ska kunna bilda sig en uppfattning av hur stort utrymmet ljudet kommer ifrån är. Ju högre volym ER har i förhållande till direktljudet, desto djupare in i detta fiktiva rum kommer hjärnan att uppfatta ljudet komma ifrån. Man kan med andra ord positionera ljud längre bak i ljudbilden genom att lägga på ER - de blir mindre framträdande. Även värt att labba med predelay tillsammans med ER-parametrarna.

Postat

Ja, jag använder early reflections för att få lite space och djup i mixen utan att för den skull behöva skita ner allt med långa reverbsvansar. Det finns gott om reverbpluggar där man kan stänga av late reflections-volymen och endast använda ER.

Det kan göra under på torra synthar, hihatar, röster etc. ER är de tidigaste reflexerna, vilka ger hjärnan den informationen som behövs för att hjärnan ska kunna bilda sig en uppfattning av hur stort utrymmet ljudet kommer ifrån är. Ju högre volym ER har i förhållande till direktljudet, desto djupare in i detta fiktiva rum kommer hjärnan att uppfatta ljudet komma ifrån. Man kan med andra ord positionera ljud längre bak i ljudbilden genom att lägga på ER - de blir mindre framträdande. Även värt att labba med predelay tillsammans med ER-parametrarna.

Precis! 🙂 Angående predelay:en, är det ett kort sådant om man vill bygga på effekten att ljudet ska komma långt ifrån? I och med att det blir kortare avstånd mellan de tidiga reflektionerna och det direkta ljudet än om det direkta ljudet står nära dig

Postat

Precis! 🙂 Angående predelay:en, är det ett kort sådant om man vill bygga på effekten att ljudet ska komma långt ifrån? I och med att det blir kortare avstånd mellan de tidiga reflektionerna och det direkta ljudet än om det direkta ljudet står nära dig

Tvärtom, för att placera det längre bak i mixen har du ett något längre pre delay. Du kan tänka dig att en person pratar med dig, ju längre bort personen flyttar sig, ju längre tid kommer det ta för dom första reflektionerna att nå dina öron.

Postat (redigerat)

Precis. Stämmer. Predelay 0 är likvärdigt med att du står kloss an mot bortre väggen i rummet.. inte precis, men du förstår vad jag menar.

Tvärtom, för att placera det längre bak i mixen har du ett något längre pre delay. Du kan tänka dig att en person pratar med dig, ju längre bort personen flyttar sig, ju längre tid kommer det ta för dom första reflektionerna att nå dina öron.

Här är det du som tänker tvärt om. 🙂

Står du 1 meter från micken, men närmsta vägg är 10 meter bort kommer du ha ett predelay på ca 27 ms, dvs det är 27 ms mellan direktljudet och första reflexen som når micken. Står du längre bak i rummet blir tidsskillnaden mindre.

Och detta är precis vad man upplever med lite längre predelay. Rösten blir torr och intim, med en skugga av reverb som kommer mot en från bakgrunden.

För att gå vidare lite om ER och predelay. Man kan ju tänka på också, att det inte alltid är lämpligt att ha ett ER-mönster som liknar det hos ett mycket litet rum, och sedan välja en lång predelay på det. Hjärnan kommer inte att kunna få ihop illusionen eftersom ett så långt predelay inte kan existera i ett så litet rum. Exempel: 50 ms predelay i ett rum på 5 meter - omöjligt. Om man däremot håller predelayet inom ramarna för vad som är möjligt i rumsstorleken får man ett mer realistiskt reverb.

Redigerat av desvaenger
Postat (redigerat)

Står du 1 meter från micken, men närmsta vägg är 10 meter bort kommer du ha ett predelay på ca 27 ms, dvs det är 27 ms mellan direktljudet och första reflexen som når micken. Står du längre bak i rummet blir tidsskillnaden mindre.

Jag får pre-delay i ditt exempel till 10+10-1 = 19 m => 55ms ?

Om vi glömmer bort taket som kan vara betydligt lägre i många fall.

Redigerat av laban1
Postat

Har du nå tips på reverb där man kan hantera ER och late reflections separat? 🙂 Använder Rverb från Waves nu och där svarar inte ER på predelayen av någon anledning...

Dessa vet jag klarar det, på rak arm:

Redline Reverb

Sony Oxford Reverb

På Rverb kan du ju lägga en delayplugg innan reverbpluggen för att lösa problemet.

Jag får pre-delay i ditt exempel till 10+10-1 = 19 m => 55ms ?

Om vi glömmer bort taket som kan vara betydligt lägre i många fall.

Helt sant. Tankevurpade. Ljudet ska ju fram OCH tillbaka. 🙂

Postat

Fast, första reflexen är sällan mer än 1,7-1,8 meter bort: Golvet 🙂

Man glömmer lätt att alla ytor reflekterar (eller absorberar); tak, golv, inventarier osv.

Fanns ett reverb som var jäklgt bra på just detta, SpinAudio Roomverb M2 (http://www4.atwiki.jp/vstplugins/?plugin=ref&serial=124). Man kunde ställa in rätt exakta proportioner, karaktäristik, material separat för tail och ER, och det lät ganska trovärdigt. Men, företaget finns inte längre.

Postat (redigerat)

Fast, första reflexen är sällan mer än 1,7-1,8 meter bort: Golvet 🙂

Man glömmer lätt att alla ytor reflekterar (eller absorberar); tak, golv, inventarier osv.

Fanns ett reverb som var jäklgt bra på just detta, SpinAudio Roomverb M2 (http://www4.atwiki.j...=ref&serial=124). Man kunde ställa in rätt exakta proportioner, karaktäristik, material separat för tail och ER, och det lät ganska trovärdigt. Men, företaget finns inte längre.

Sant, tänkte också på det. Undrar om inte i princip alla reverb bortser från det. Å andra sidan är inte golvstudsen så värst eftersträvansvärd ljudmässigt, mer än ifall man eftersträvar absolut högsta realism, där man vill ha med de artefakter golvet bidrar med för att efterlikna en äkta uppmickning.

En gratisplugg som jag gillar skarpt.

http://www.silverspi...RoomMachine_844

Tack för tipset. Ska provas!

Redigerat av desvaenger

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.