kylistar Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 (redigerat) Tjena Tjena! Någon som kan vara snäll att berätta för mig i vilken skala den här låten går? Jag dödsdiggar mystiken. Tack! Redigerat 3 februari 2014 av kylistar
Signia Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 (redigerat) C harmonisk moll. Skiftar tidvis över till C naturlig moll och C mixloydisk en kort stund vid 3 min när rösten kommer in. Cm naturlig: c-d-ess-f-g-ass-bess-c Cm harmonisk: c-d-ess-f-g-a-bess-c C mixolydisk: c-d-e-f-g-a-bess-c Redigerat 3 februari 2014 av Signia
Anders F Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 Cm harmonisk är inte som du skriver. Du tänker på dorisk moll som har en stor sext. Harmonisk moll har stor septima. Naturlig som du säger är ren moll. Har aldrig hört uttrycket naturlig moll. Vart har du fått det ifrån? ren cmoll är C D Eb F G Ab Bb Cm dorisk är C D Eb F G A Bb C mixolydisk är C D E F G A Bb (som du också skrev) Mvh Anders
kylistar Postat 3 februari 2014 Trådstartare Postat 3 februari 2014 Ok, alltså borde jag kunna imitera något liknande med a harmonisk moll och ibland switcha till a naturlig moll? dorisk säger du
Anders F Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 (redigerat) Finns inget vad jag vet som heter naturlig moll vad jag vet utan den heter ren moll. Dorisk (moll) innehåller en stor sext. Harmonisk innehåller stor septima. Melodisk moll innehåller stor sext och septima i uppåtgående rörelse och liten sext och septima i nedåtgående. jazzmelodisk moll återställer inte den stora sexten och septiman i nedåtgående rörelse. Försöka förklara mig C ren moll C D Eb F G Ab Bb C C dorisk C D Eb F G A Bb C C harmonisk C D Eb F G Ab B C C melodisk moll C D Eb F G A B C och tillbaka Bb Ab G F Eb D C C jazzmelodisk moll C D Eb F G A B C B A G F Eb D C MVH Anders Redigerat 3 februari 2014 av Gizmozis
Signia Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 (redigerat) Naturlig som du säger är ren moll. Har aldrig hört uttrycket naturlig moll. Vart har du fått det ifrån? Mvh Anders I stand corrected. Gick lite fort där. Naturlig, är nog för jag hade två amerikanska lärare i skolan, lärde ut på engelska. "Ren" heter "Natural" på engelska. Jag råkar svengelska till det ibland. Säger B istället för Bess och såna där grejor ibland. :S Redigerat 3 februari 2014 av Signia
kylistar Postat 3 februari 2014 Trådstartare Postat 3 februari 2014 (redigerat) spelar man c harmonisk moll såhär? C D Eb F G A B C och tillbaka Bb Ab G F Eb D C Förstår inte riktigt det där tillbaka, blir det andra noter? Byts det skala? Ser ingen av skalorna du skrev ovan som har A och B tillsammans. Redigerat 3 februari 2014 av kylistar
Anders F Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 spelar man c harmonisk moll såhär? C D Eb F G A B C och tillbaka Bb Ab G F Eb D C Förstår inte riktigt det där tillbaka, blir det andra noter? Byts det skala? Ser ingen av skalorna du skrev ovan som har A och B tillsammans. Nej - Harmonisk moll har samma toner tillbaka. Det är bara melodisk moll som ändrar. Tror det kallas för Bachstil, lite osäker där. Men i jazzmelodisk moll så är det samma upp som ner. MVH Anders I stand corrected. Gick lite fort där. Naturlig, är nog för jag hade två amerikanska lärare i skolan, lärde ut på engelska. "Ren" heter "Natural" på engelska. Jag råkar svengelska till det ibland. Säger B istället för Bess och såna där grejor ibland. :S Aha- det förklarar ju :-) MVH Anders sext = ? septima = ? 🙂 Sext är sjätte tonen i skalan och septima är sjunde tonen i skalan. MVH Anders
kylistar Postat 3 februari 2014 Trådstartare Postat 3 februari 2014 okej, intressant, detta öppnade just mina vyer lite på hur man kan blanda skalor enklare. Tack för hjälpen!
Signia Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 (redigerat) okej, intressant, detta öppnade just mina vyer lite på hur man kan blanda skalor enklare. Tack för hjälpen! Använd inte min "sammanblandningsmetod" bara^^ 😉 Var musikfilosofi i Dodekachordon-böckerna, av Glareanus 1550 nån gång (t.o.m. innan Bach), som poängterade att intervallet liten sexa till stor sjua är svårt att sjunga helt rent i enskild körstämma, och därför skulle skalorna och användningen omformas (annars kunde Gud bli förbannad). Därför vi ärvde dom tre varianterna av moll vi har, som skulle användas i olika bestämda modala sammanhang. Redigerat 3 februari 2014 av Signia
Anders F Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 okej, intressant, detta öppnade just mina vyer lite på hur man kan blanda skalor enklare. Tack för hjälpen! Bara kul att kunna hjäpa till! MVH Anders Använd inte min "sammanblandningsmetod" bara^^ 😉 Svengelska i noter :-) MVH Anders
laban1 Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 melodisk moll: Här är lite kortfattat mer om varför skalorna är olika upp och ner. http://www.ars-nova.com/Theory%20Q&A/Q130.html
Claes Holmerup Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 Svengelska i noter :-) MVH Anders Svängelska kan väl aldrig vara fel när det handlar om musik... 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.