Jump to content
Annons

Vilken skala går den här låten i?


kylistar

Recommended Posts

Annons

C harmonisk moll.

Skiftar tidvis över till C naturlig moll och C mixloydisk en kort stund vid 3 min när rösten kommer in.

Cm naturlig: c-d-ess-f-g-ass-bess-c

Cm harmonisk: c-d-ess-f-g-a-bess-c

C mixolydisk: c-d-e-f-g-a-bess-c

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Cm harmonisk är inte som du skriver. Du tänker på dorisk moll som har en stor sext. Harmonisk moll har stor septima. Naturlig som du säger är ren moll. Har aldrig hört uttrycket naturlig moll. Vart har du fått det ifrån?

ren cmoll är C D Eb F G Ab Bb

Cm dorisk är C D Eb F G A Bb

C mixolydisk är C D E F G A Bb (som du också skrev)

Mvh

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inget vad jag vet som heter naturlig moll vad jag vet utan den heter ren moll. Dorisk (moll) innehåller en stor sext. Harmonisk innehåller stor septima. Melodisk moll innehåller stor sext och septima i uppåtgående rörelse och liten sext och septima i nedåtgående. jazzmelodisk moll återställer inte den stora sexten och septiman i nedåtgående rörelse.

Försöka förklara mig

C ren moll

C D Eb F G Ab Bb C

C dorisk

C D Eb F G A Bb C

C harmonisk

C D Eb F G Ab B C

C melodisk moll

C D Eb F G A B C och tillbaka Bb Ab G F Eb D C

C jazzmelodisk moll

C D Eb F G A B C B A G F Eb D C

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Naturlig som du säger är ren moll. Har aldrig hört uttrycket naturlig moll. Vart har du fått det ifrån?

Mvh

Anders

I stand corrected. Gick lite fort där.

Naturlig, är nog för jag hade två amerikanska lärare i skolan, lärde ut på engelska. "Ren" heter "Natural" på engelska. Jag råkar svengelska till det ibland. Säger B istället för Bess och såna där grejor ibland. :S

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

spelar man c harmonisk moll såhär?

C D Eb F G A B C och tillbaka Bb Ab G F Eb D C

Förstår inte riktigt det där tillbaka, blir det andra noter? Byts det skala? Ser ingen av skalorna du skrev ovan som har A och B tillsammans.

Redigerat av kylistar
Link to comment
Dela på andra sajter

spelar man c harmonisk moll såhär?

C D Eb F G A B C och tillbaka Bb Ab G F Eb D C

Förstår inte riktigt det där tillbaka, blir det andra noter? Byts det skala? Ser ingen av skalorna du skrev ovan som har A och B tillsammans.

Nej - Harmonisk moll har samma toner tillbaka. Det är bara melodisk moll som ändrar. Tror det kallas för Bachstil, lite osäker där. Men i jazzmelodisk moll så är det samma upp som ner.

MVH

Anders

I stand corrected. Gick lite fort där.

Naturlig, är nog för jag hade två amerikanska lärare i skolan, lärde ut på engelska. "Ren" heter "Natural" på engelska. Jag råkar svengelska till det ibland. Säger B istället för Bess och såna där grejor ibland. :S

Aha- det förklarar ju :-)

MVH

Anders

sext = ?

septima = ?

🙂

Sext är sjätte tonen i skalan och septima är sjunde tonen i skalan.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, intressant, detta öppnade just mina vyer lite på hur man kan blanda skalor enklare. Tack för hjälpen!

Använd inte min "sammanblandningsmetod" bara^^ 😉

Var musikfilosofi i Dodekachordon-böckerna, av Glareanus 1550 nån gång (t.o.m. innan Bach), som poängterade att intervallet liten sexa till stor sjua är svårt att sjunga helt rent i enskild körstämma, och därför skulle skalorna och användningen omformas (annars kunde Gud bli förbannad). Därför vi ärvde dom tre varianterna av moll vi har, som skulle användas i olika bestämda modala sammanhang.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

okej, intressant, detta öppnade just mina vyer lite på hur man kan blanda skalor enklare. Tack för hjälpen!

Bara kul att kunna hjäpa till!

MVH

Anders

Använd inte min "sammanblandningsmetod" bara^^ 😉

Svengelska i noter :-)

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...