rockstone Postat 3 februari 2014 Dela Postat 3 februari 2014 när jag mixar låtar så brukar jag göra audiomixdown och lyssna på dom i olika anläggningar och så, problemet är att varenda låt har olika volym. Finns det nån plugg/mätare som jag kan ha på masterkanalen eller vad den nu heter, så jag kan få samma volym på alla låtar? Jag har cubase 5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 3 februari 2014 Dela Postat 3 februari 2014 Finns det inte inbyggt i cubase? brukar finnas med de flesta daw:s vad jag vet. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 3 februari 2014 Dela Postat 3 februari 2014 Jag tror det är bättre om du lägger upp alla sekventiellt efter varandra i ett stort projekt, som om du skulle mastra ett album, och jämför den upplevda volymen mellan varje spår direkt. Den upplevda volymen - inte nödvändigtvis den uppmätta. Annars finns det ju peak/rms-mätare till höger och vänster - inklusive gratisalternativ: http://www.sonalksis.com/freeg.htm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 3 februari 2014 Dela Postat 3 februari 2014 Om du lägger en limiter på masterbussen kan det bli aningen lättare att få de olika låtarna på liknande nivå i volym. Ställ in så att de värsta topparna på varje låt går över värdet. Då borde de flesta låtarna vara i nivå. Om inte materialet skiljer sig åt väldigt, superlugn avskalad ballad och intensiv rocklåt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rockstone Postat 3 februari 2014 Trådstartare Dela Postat 3 februari 2014 Mera tipps? Det borde finnas nån plugg/mätare. Det är bra att ha alla låtar i ett projekt och kolla volymer när man gör en skiva, som du säger, men ja skulle ändå vilja ha nån mätare Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 3 februari 2014 Dela Postat 3 februari 2014 Voxengo Span är gratis o funkar till mycket. Där syns även viss ackumulerad statistik över låtens gång. Mätaren kan kalibreras efter ett fåtal olika standards med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 3 februari 2014 Dela Postat 3 februari 2014 (redigerat) http://www.toneboost...tb-ebuloudness/ funderar utmärkt för ändamålet. mvh Jon Redigerat 3 februari 2014 av Yllet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rockstone Postat 3 februari 2014 Trådstartare Dela Postat 3 februari 2014 Tackar! Waves har ingen eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 3 februari 2014 Dela Postat 3 februari 2014 (redigerat) Waves har tre: PAZ, Dorrough och WLM (samt WLM Plus). PAZ visar VU, RMS och Peak-mätare. Dorrough har ett eget koncept som liknar kombinationen av RMS+Peak mätare. WLM är LRA-mätare (EBU R128, ITU-BS.1770 osv) Redigerat 3 februari 2014 av Signia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 3 februari 2014 Dela Postat 3 februari 2014 Finns det inte inbyggt i cubase? brukar finnas med de flesta daw:s vad jag vet. MVH Anders Det finns i alla fall i C7, borde finnas i C5 också. Sök t ex i PDF manualen på RMS. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.