Jump to content
Annons

mätare som mäter volymen på masterkanalen?


rockstone

Recommended Posts

när jag mixar låtar så brukar jag göra audiomixdown och lyssna på dom i olika anläggningar och så, problemet är att varenda låt har olika volym. Finns det nån plugg/mätare som jag kan ha på masterkanalen eller vad den nu heter, så jag kan få samma volym på alla låtar?

Jag har cubase 5

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror det är bättre om du lägger upp alla sekventiellt efter varandra i ett stort projekt, som om du skulle mastra ett album, och jämför den upplevda volymen mellan varje spår direkt. Den upplevda volymen - inte nödvändigtvis den uppmätta.

Annars finns det ju peak/rms-mätare till höger och vänster - inklusive gratisalternativ:

http://www.sonalksis.com/freeg.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lägger en limiter på masterbussen kan det bli aningen lättare att få de olika låtarna på liknande nivå i volym. Ställ in så att de värsta topparna på varje låt går över värdet. Då borde de flesta låtarna vara i nivå. Om inte materialet skiljer sig åt väldigt, superlugn avskalad ballad och intensiv rocklåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waves har tre: PAZ, Dorrough och WLM (samt WLM Plus).

PAZ visar VU, RMS och Peak-mätare.

Dorrough har ett eget koncept som liknar kombinationen av RMS+Peak mätare.

WLM är LRA-mätare (EBU R128, ITU-BS.1770 osv)

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...