Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ursäkta om inlägget är felplacerad, fann ingen mjukvaru keyboard-tråd.

Jag har länge sökt en midi-keyboard som funkar för mej, jag avskyr när midi-keyboards har tryckkänsliga tangenter och aftertoutch vilka mina fingrar inte klarar av att hålla ner så det blir samma tonhöjd. I skolan köpte man in en midi-keyboard "Garagekey mini" från miditech och den funka bra för mej, dock vore det roligt om den e lite rattar. Och ja behöver ca 25 tangenter pga förlamad i vänster arm.

Sorry om det är en simpel newbie-fråga, jag var på Jam.se och prova nån Arturia midi-keyboard och blev imponerad att klaviaturen emulerar synth ljud från programmet. Dock var inte klaviaturen nåt för mej, så vet någon här av någon midi-keyboard utan anslag o tryckkänsliga tangenter. Och när ja hittat midi-keyboarden finns det program på internet som emulerar dyra synth ljud till midi-keyboarden annat än Arthurias?

Eller ska ja köpa nånn synth-ljuds-burk och koppla till midi keyboarden?

Det optimala vore ju en synth, men ja e bara lekman så ja vill inte ha nåt dyrt, eller finns billiga synthar för max 2000 kr?

Verkar Miditech i2-control 25 nåt för mej? http://www.thomann.de/se/miditech_i2control_25black.htm

Annons
Postat

Hej DJswedex.

Dom flesta midi-keyboards i dagens läge har flera Velocity curves, vilket innebär att du själv väljer hur anslagskänsliga tangenterna ska vara.

Miditech i2 controler har 8 olika lägen.. och skulle säkert kunna passa dig 🙂

Nu vet jag inte om det följer med något program till Miditech i2, men om man t,ex köper en Novation impulse 25 så får man Ableton Live Lite,

eller en M-audio Axiom Air 25, så får man Ignite Software.

Du nämner en så kallad "synth-ljuds-burk"... du måste nog tänka på en ljud modul?

men mitt råd är att ha massor av VST- ljudbibliotek i datorn i stället, (trummor,piano,synthar,fioler,flöjt osv)

då har du mera överblick av vad som händer, och möjlighet att byta ut/ förnya dina ljud.

Här kan du hitta mängder av varianter http://www.ordermusic.se/produkter/studio/mjukvara/plugins/instrument?SortOrder=1&Page=1

Själv använder jag t,ex Omnisphere, som är grymt fet.!

Postat

det är väl sällan som aftertouch påverkar tonhöjd...vad är det du har spelat på?

men i logic kan du stänga av båda aftertouch och velocity och jag gissar att det går att göra i de flesta daw:s

sen har ju heller inte alla vst-synthar stöd för aftertouch

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.