Jump to content
Annons

Melodifestivalen 2014.


SadamJR

Recommended Posts

Dom hade tydligen jobbat med hennes låt i två år :/ Hon såg så besviken ut när hon inte gick vidare, kommer säkert vilja ha revansch

Va, två år?? Hm, kan helt omöjligt tänka mig det. Vart t.o.m. tvungen att lyssna nu 😛

Två år är 730 dagar. Då måste dom ha jobbat på låten 1 dag, 730 gånger om typ. Min 90-åriga totalt omusikaliska mormor hade gjort betydligt bättre låt om hon haft hela 2 år på sig.

Man ska i så fall aldrig aldrig säga att man jobbat så hårt så länge, för man kan ge sig fan på att låten som skrevs på 10 minuter över en kopp kaffe i Bagarmossen slår ut en. 😛

Överlag förstår jag inte hur man kan satsa på något som är så osäkert som Mello. Det är ju gräddfiler, inbjudningar, svågerpolitik, sympatiröstning och lobbyism som fan. Är ju nästan lotteri-klass på vinstchanserna. Visst, heter man G-son eller Ljunggren så har man väl halva inne. Men annars ...

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MARY ELLE (oregistrerad)

Va, två år?? Hm, kan helt omöjligt tänka mig det. Vart t.o.m. tvungen att lyssna nu 😛

Två år är 730 dagar. Då måste dom ha jobbat på låten 1 dag, 730 gånger om typ. Min 90-åriga totalt omusikaliska mormor hade gjort betydligt bättre låt om hon haft hela 2 år på sig.

Man ska i så fall aldrig aldrig säga att man jobbat så hårt så länge, för man kan ge sig fan på att låten som skrevs på 10 minuter över en kopp kaffe i Bagarmossen slår ut en. 😛

Överlag förstår jag inte hur man kan satsa på något som är så osäkert som Mello. Det är ju gräddfiler, inbjudningar, svågerpolitik, sympatiröstning och lobbyism som fan. Är ju nästan lotteri-klass på vinstchanserna. Visst, heter man G-son eller Ljunggren så har man väl halva inne. Men annars ...

Haha ja, helt otroligt. Inte så smart att nämna det. Hon får anlita din mormor nästa gång 😄 Men alltså jag fattar faktiskt inte hur Ellinore Holmer kunde gå vidare efter det framträdandet. Alla som åkte ut var faktiskt bättre :/

Link to comment
Dela på andra sajter

MARY ELLE (oregistrerad)

Mig veterligen så har vi ingen här på forumet som ens lyckats kvala sig in i Melodifestivalen.....!?

Mohahahaha!

Piiiz bangeeerz!

Snyft.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tappat intresset för detta. Dels för att Melodifestivalen numera har 511 deltävlingar känns det som, kvalitén på låtarna lite si och så, och som sagt bara för redan inbjudna så någon folkets tävling är det ju inte och har väl aldrig varit. Men det förstås engagerar väääldigt många så nåt måste ju Björkman & Co gjort rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mig veterligen så har vi ingen här på forumet som ens lyckats kvala sig in i Melodifestivalen.....!?

Mohahahaha!

Piiiz bangeeerz!

Nope, men varit med dom 100 första iallafall. 🙂

Nu vet jag vad som krävs för att få en chans att komma med.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Har tappat intresset för detta. Dels för att Melodifestivalen numera har 511 deltävlingar känns det som, kvalitén på låtarna lite si och så, och som sagt bara för redan inbjudna så någon folkets tävling är det ju inte och har väl aldrig varit. Men det förstås engagerar väääldigt många så nåt måste ju Björkman & Co gjort rätt!

Det är ju en tävling som man älskar att hata, så har det alltid varit..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bubblicious (oregistrerad)

Huvudsaken är väl att vi alla får något att jämra oss över under dryga månaden samt att vi kan avsluta med att konstatera att fel låt vann.

Gud förbjude att vi kan behöva tänka på världsfreden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått lite insikt i hur man väljer ut låtar till tävlingen. Att de stoltserar med att vi har fått in 3xxx bidgar detta år har ingetting med saken att göra vilka låtar som de fakto tillslut kommer med i tävlingen. Har du inget av de stora bolagen/förlagen i ryggen har du inte en chans, sen på det är det ju Björkman som bestämmer vilka nummer som skall "passa in" i hans koncept.

Sen är det väl kanske inte säkert att det finns bättre låtar än de som faktiskt kommer med, men att det skall vara någon jury som sitter å röstar fram bidragen det stämmer inte.

Jag tycker själv att koncepter är rejält utvattnat och de kunde lätta krympa hela skiten till kanske 2st tävlingar. Man blir ju så less på att SVT i princip livnär ett fåtal låtskrivare, G:son mm och att man ser Kempe ännu en gång stå i vinka i tv rutan blir bara lite äckligt.

Men men likväl kollar jag med jämna mellanrum haha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig veterligen så har vi ingen här på forumet som ens lyckats kvala sig in i Melodifestivalen.....!?

Mohahahaha!

Piiiz bangeeerz!

Vad då? Som att man är skådespelare och inte kommer med i Big Brother? Eller som att rally förare inte kommer med i Sveriges värsta bilförare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Naaaa...

Tänker mer så här.

Uttalanden är som längden på näsan ibland.

Få är de personer som agerar och verkligen tar avstånd rent principiellt när det verkligen kommer till kritan.

Många anser till och med att dom gör det i och med att de inte ens medverkar i försöken att kvala in.

...men....

Även de mest kritiska, tenderar att släppa sina principer snabbt, när de inser att de ska vara med i mellon.

"- Detta är ju bra för min karriär!"

....även om det inte riktigt gick åt det hållet jag avsåg när jag började för 10-30 år sedan.

Kritiken kan tyckas vara lite stark ibland utan perspektiv då satt i sitt sammanhang, med exempelvis egen medverkan, tenderar vara bortblåst på ett fåtal sekunder.

...just sayin'!

He he he!!

Piiiz!!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Få är de personer som agerar och verkligen tar avstånd rent principiellt när det verkligen kommer till kritan.

Förra året var det väl mycket prat om detta och myglet med kvalificeringen mm. Var det inte tom ett tv-program om det hela? Saken är att alla kritik bara rinner av, som vatten på en gås. Björkman och hans kumpaner verkar oåtkomliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Naaaa...

Tänker mer så här.

Uttalanden är som längden på näsan ibland.

Få är de personer som agerar och verkligen tar avstånd rent principiellt när det verkligen kommer till kritan.

Många anser till och med att dom gör det i och med att de inte ens medverkar i försöken att kvala in.

...men....

Även de mest kritiska, tenderar att släppa sina principer snabbt, när de inser att de ska vara med i mellon.

"- Detta är ju bra för min karriär!"

....även om det inte riktigt gick åt det hållet jag avsåg när jag började för 10-30 år sedan.

Kritiken kan tyckas vara lite stark ibland utan perspektiv då satt i sitt sammanhang, med exempelvis egen medverkan, tenderar vara bortblåst på ett fåtal sekunder.

...just sayin'!

He he he!!

Piiiz!!

/Mojje

Både ja & nej på det! Man är ju faktiskt en idiot som tackar nej, även om man så sågar skiten till fotknölarna. Det får bli en snuskig symbios för båda parter.

På samma sätt som kändisar ratar paparazzi's så står dom ändå och horar framför kameran.

I samma veva som det KAN slå, och därmed få publicitet och bli kändis, mer inkomst, så kan det precis slå åt andra hållet. Majoriteten av alla bidrag är ändå bortglömda ett par månader senare om det inte slog.

Jag har vänner och kollegor som bekräftar att det är en sanning bakom mitt påstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om det är mycket klagande på melodifestivalen från mitt håll, så missar jag det inte frivilligt, utan jag vill se (höra...) det varje år ändå. Det är ju trots allt det största musikeventet under året, oavsett vad man jämför med.

Vad jag verkligen ogillar, är att precis samma låtskrivare är med varje år - ofta med flera bidrag varje år också - och att det samtidigt påstås att låtarna är det absolut bästa bland 3k+ låtar som de har sållats fram från, istället för att säga som det är; att det är ett skyltfönster för artister som ska släppa album strax efter spektaklet - och att SVT väljer ut de 32 låtarna bland bara 100 låtar som skickas från förlagen - och inte alls bland 3k+ låtar som kommer från alla som vill vara med, men som "inte var tillräckligt bra för att komma med"...

Jag hade självklart inte tvekat en sekund att ställa upp med en låt där om jag blev tillfrågad, men det lär jag aldrig bli, eftersom jag varken har förlagskontrakt eller känner CB...

Vilka låtar kommer man ihåg från de senaste typ tio åren egentligen?

Euphoria eftersom det var något så ovanligt som en riktigt bra vinnarlåt och artist. Perfekt kombination på alla sätt.

You, eftersom man har sett YT-filmer med skrikande getter.

Sedan är det nog stopp - förutom de gamla Waterloo, Gyllene Skor, Främling och ett gäng andra som har tjatats i det oändliga, även om de inte alltid har varit något vidare...

Link to comment
Dela på andra sajter

MARY ELLE (oregistrerad)

Ja exakt, det är verkligen det största musikeventet i Sverige där artisterna som är med når ut till nästan hela befolkningen. Det är bara synd att urvalet ska gå till på det sättet, alla som vill vara med borde få en ärlig chans. Det skulle ju kunna vara en enorm möjlighet för en ny eller okänd artist/låtskrivare liksom.

Tycker ändå det är kul att se hur numren är upplagda och hur artisterna framträder även om låtarna kanske inte alltid är så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det vore mycket bättre ifall alla hade en chans. Att få en sådan möjlighet som okänd artist/låtskrivare är ju enormt. Det hade blivit så mycket mer interessant för tittarna också, då det hade kommit nya artister hela tiden, och även nya låtar med nya idéer och inte bara samma skit varje år.

Nått jag stör mig väldigt mycket på är att alla låtar i festival låter så oerhört platta. Det är varken något tryck eller någon bas?! I vissa fall låter det nästan som dom dragit ett brant högpass filter runt 150Hz. Detta hade väl varit okej ifall alla deltagarna som deltog faktiskt kunde sjunga, men... ☺️

Men håller med Claes, av någon anledning blir man interesserad varje år. Även om jag nästan aldrig tittar programmen live så vill jag alltid veta vilka som gått vidare osv.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

I samma veva som det KAN slå, och därmed få publicitet och bli kändis, mer inkomst, så kan det precis slå åt andra hållet. Majoriteten av alla bidrag är ändå bortglömda ett par månader senare om det inte slog.

Jag har vänner och kollegor som bekräftar att det är en sanning bakom mitt påstående.

Det är väl inget nedslående avslöjande (eller vad du nu syftar på med "jag har vänner och kollegor som bekräftar...)? Det är ju oerhört mycket bättre odds att slå igenom som låtskrivare via Mello än via alla andra vägar.

Jag för min del har ambition att få med låtar i melodifestivalen. Jag vet att det åtminstone i årets mello krävdes att åtminstone en av upphovsmännen har fått musik publicerad. Det har inte jag.

Jag är ingen bra textförfattare, men ok låtsnickrare i övrigt. Alltså planerar jag att kontakta de musikförlag som representerar flertalet låtskrivare i tävlingen (de som ungefär tangerar mina musikstilar), skickar några låtar med provisorisk text, och hoppas att musiken är det dom söker (eller inte visste att dom sökte). De har textförfattare i sitt stall, och kan med enkelhet klä låten i en bra text. Om musiken är bra. Kan man inte övertyga ett musikförlag kan man knappast övertyga svenska folket, samt alla instanser innan folket har någon talan.

Jag är övertygad om att musikförläggare alltid är på jakt efter bra låtskrivare, och jag har inget emot att initialt dela upphovsrätten med en textförfattare. Om jag får med en låt (ja drömma kan man alltid) så är jag en publicerad låtskrivare, och då kan jag skicka in mina grejer helt själv, eller ingå i nåt musikförlags "stall". Varför inte? Är dom "big n' bad" allihop?

Redigerat av UpNorth
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inget nedslående avslöjande (eller vad du nu syftar på med "jag har vänner och kollegor som bekräftar...)? Det är ju oerhört mycket bättre odds att slå igenom som låtskrivare via Mello än via alla andra vägar.

Jag för min del har ambition att få med låtar i melodifestivalen. Jag vet att det åtminstone i årets mello krävdes att åtminstone en av upphovsmännen har fått musik publicerad. Det har inte jag.

Jag är ingen bra textförfattare, men ok låtsnickrare i övrigt. Alltså planerar jag att kontakta de musikförlag som representerar flertalet låtskrivare i tävlingen (de som ungefär tangerar mina musikstilar), skickar några låtar med provisorisk text, och hoppas att musiken är det dom söker (eller inte visste att dom sökte). De har textförfattare i sitt stall, och kan med enkelhet klä låten i en bra text. Om musiken är bra. Kan man inte övertyga ett musikförlag kan man knappast övertyga svenska folket, samt alla instanser innan folket har någon talan.

Jag är övertygad om att musikförläggare alltid är på jakt efter bra låtskrivare, och jag har inget emot att initialt dela upphovsrätten med en textförfattare. Om jag får med en låt (ja drömma kan man alltid) så är jag en publicerad låtskrivare, och då kan jag skicka in mina grejer helt själv, eller ingå i nåt musikförlags "stall". Varför inte? Är dom "big n' bad" allihop?

Ser alls inget skäl till varför du inte skulle göra som du beskriver.

Självklart ska du göra det som för dig verkar vettigt för att ta dig dit du vill med din musik.

Om det är ett effektivt sätt, kan jag inte bedöma, har ingen insikt i branschen fungerar. Skickar du låtar som är färdiga med proffsig produktionen eller är det enklare inspelningar som är mer skissartade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet bara att stora musikförlag inte begränsar sig till ett verksamhetsfält, utan siktar in sig på mello, reklam, biofilm, samt att para ihop tonsättare med textförfattare och låtar med artister, osv mm. De vill tjäna pengar på de låtar de har i sitt stall, och letar alla möjliga sätt att göra just det

Ponera att man skickar in låtar i "mellosyfte" så kanske de inte tycker de duger för just mello, men det betyder inte att låten inte kan funka toppen för just den artisten, i reklamsammanhang eller som en jingel för nåt nytt musikprogram på TV eller whatever. Visst vore det skoj med mello, men det är inte det enda sättet att nå ut med sin musik, och kanske göra sig en hacka.

Jag, som bara är intresserad av att sätta ihop musik (vill alltså inte stå på scen), ser musikförlag som den ideala distributionskanalen. Om man har nåt att komma med alltså...

Jag tänker göra låten klart så långt jag kan, alltså visa hur den kan låta (och då eventuellt också relatera låten till möjlig artist i deras stall). I mitt fall betyder "göra låten klart" absolut inte att det låter jätteproffsigt, utan som sagt bara att låtens idé går fram - stil, sound och så. Det är ju bara en demo trots allt, och jag är hursomhelst ingen fena på att mixa, mastra och sånt, inte än iaf.

Att bara skicka en enkel låtskiss tror jag är att begränsa låten för mycket, och sina framtida möjligheter att jobba för förlaget ifråga. Det är ju bra om en låtskrivare kan producera en låt såpass klart att den kan presenteras för en artist, som då någorlunda kan ta ställning till om den passar dem. En demo, kort sagt. Det är ju hursomhelst inte förrän en artist är kopplad till en låt som den formgjutes för denne - något som en producent gör bäst, något jag inte är i nuläget, och inte heller behöver vara.

Redigerat av UpNorth
Link to comment
Dela på andra sajter

Björkmans uppdrag är att göra bra, eller åtminstone populär, TV/musikunderhållning, inte skapa framtida hits. Han lyckas med det förstnämnda, oavsett vad man tycker om programmet och musiken.

Som låtskrivare ser jag absolut inget problem i att mello inte skapar en massa hits. Det är en språngbräda i branschen. Har man fått med en låt i mello är man definitivt intressant som låtskrivare, och det är allt jag är ute efter egentligen. Jag vill skriva musik på heltid. Som låtskrivare behöver man inte begränsa sig till genre, och man blir inte "typecastad" som skådisar och regissörer kan bli i filmbranschen, alltså att man bara får skriva pojkbandsmusik bara för att man haft en liten pojkbandshit för tio år sedan. Så jag "horar" gärna litegrann i mello. Kanske bidrar man rentav till något som inte renderar i huvudskakningar och knutna nävar från någorlunda musikaliska tittare 🙂

Redigerat av UpNorth
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...