Jump to content
Annons

Hårddisk till samplesbibliotek


Axel92

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar på att införskaffa mig en ny hårddisk att ha alla mina samples på eftersom jag tycker att mina nuvarande hårddiskar (Freecom Mobile Drive MG 1TB och WD My Passport 500GB, båda USB3) är för långsamma. Jag kör en del krävande instrumentpluggar (EWQLSO, Superior Drummer, Trillian osv) och det är så himla jobbigt att sitta och vänta på att alla samples ska ladda när man bara vill dra igång med ett projekt.

Så nu till frågan: Vilken hårddisk ska man ha?

Jag vill ha minst 2TB och jag vill att den ska vara snabb. Jag antar att interna 7200-varvare kopplade med SATA III är det snabbaste efter SSD och Thunderbolt? Eller finns det externa USB-diskar som är värda att kika på? Kommer jag ens märka någon skillnad på mina nuvarande hårddiskars laddningshastighet och en intern 7200-varvare?

När jag kör Crystal Disk Mark på mina HDDar får jag ca 80/90 MB/s i läs- och skrivhastighet. Vad får ni?

MVH Axel

Redigerat av Axel92
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är också nyfiken på detta.

Har insett att min interna 1TB SSD inte räcker till mina stora bibliotek i alla fall.

Trodde dock USB3 skulle vara tillräckligt snabbt. En extern 1TB SSD med thunderbolt ligger ju på 8-9 lax.

Vill, som TS, kunna jobba direkt mot externa disken, och ha alla stora samplingsbibliotek liggandes på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att det är läs- och skrivhastigheterna på hårddisken som avgör hur snabbt samplingsbiblioteken laddas in. (även anslutning är viktig såklart... SATA, USB, FireWire osv)

Frågan är hur stor skillnaden blir mellan en USB3-disk och en intern 7200-varvare? Hur stor skillnad kan det vara på hårddiskar inom dessa två kategorier osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägsta möjliga söktid/accesstid är viktigt. SSD är bra där. SATA näst bäst tack vare NCQ.

Högsta möjliga rotationshastighet.

På roterande diskar sägs mindre diskstorlek ha teoretiska fördelar över större diskar (läs: söktid).

Tidigare har externa diskar haft väldigt hög accesstid, men många säger det blivit bättre. Jag är fortfarande lite misstänksam mot externa diskar när det gäller blixtsnabb prestanda, men har inte 100% fakta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thunderbolt ska väl vara snabbare än vad diskarna klarar - åtminstone har jag läst det någonstans...

Annars är det ju snabbast med interna SATA, alternativt eSATA om man vill ha externt, eftersom de ju sitter direkt på datorns hårddiskcontroller. Andra externa blir alltid långsammare på grund av att de måste gå igenom ett interface på vägen. USB är slöare än Firewire, eftersom USB är ett "dumt" interface som kräver att datorn initierar kontinuerligt, medan Firewire kör med DMA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha hastighet så är RAID det enda pålitliga alternativet. Jag använder det i9nte själv av kostnadsskäl just nu, men har kompisar som redigerar okomprimerad 4k-video med det utan någons som helst lagg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Lacie Rugged 256 gb SSD kopplad påThunderbolt men funderar på någon större. 1 tb vore nice men det är dyrt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mekaniska Velociraptor diskar gasar på med 10.000 rpm om du vill ha bra drag..men har du kollat så portarna i datorn verkligen är USB3? USB3 standarden på pappret är ju tillräckligt snabbt för att SSD inte ska kännas totalt överlägset.. tror snarare isåfall att disken och kontrollerkortet i den är det som sätter käpp i samplingen.

Körde med en intern OCZ 256Gb Revodrive X3 i min gamla Windows 8 dator innan jag rev den och hade operativ och vissa pluggar på den.

Windows 8 startade på runt 13 sekunder från det att man trycker på startknappen och det smäller till rejält när den laddar saker men vet inte om det är värt pengarna för den prestandan man vinner kontra vad diskarna per MB ligger på.. det är inte natt och dag även om man blir jäkligt bortskämd med SSD såklart..

Har du betalande kunder tjänar du nog in det på kort tid så då kanske du kan se det som investering, är det mer semipro/hobbynivå skulle jag inte lagt de pengarna just nu för att enbart ha samplingar på..

En avvägningsfråga vad skillnaden får kosta skulle jag säga.

Redigerat av Lundin
Redigerat meningar
Link to comment
Dela på andra sajter

Portarna i datorn är USB3 men det är nog som du säger. Diskarna är inte av bästa kvalitét.

SSD hade ju varit underbart men det är alldeles för dyrt.

Ska nog prova en 7200-varvare och se om det blir någon skillnad. Prisklassen över är i dagsläget för dyrt.

Ni som kör RAID. Kör ni hårdvaru- eller mjukvaru-RAID? Vilken "RAID-nivå" kör ni? Blir det märkbar skillnad?

Redigerat av Axel92
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som kör RAID. Kör ni hårdvaru- eller mjukvaru-RAID? Vilken "RAID-nivå" kör ni? Blir det märkbar skillnad?

Det vi jobbar i (dock inte i mina egna system än som sagt) är ren hårdvara. Kommer inte ihåg vad konfigurationen heter, men flera jag arbetar mycket med har system med tre grupper om 6 till 12 diskar vardera, sammankopplat till en enhetlig kluster genom det dedikerade kontrollerkortet till en ensam logisk enhet. Blir snabbt som synden :-)

Det här är dock system avsedda för arbete med biofilm i full upplösning, och kostar därefter. Dessutom låter de som startande flygplan, bara värre... Du kommer en bra bit även med RAID:en som de flesta moderkort har inbyggt idag dock, skulle tro att det både blir billigare och snabbare (men mer brusigare) att köra RAID så än en dyr ap-snabb mekanisk HD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som kör RAID. Kör ni hårdvaru- eller mjukvaru-RAID? Vilken "RAID-nivå" kör ni? Blir det märkbar skillnad?

Jag körde Raid0 med 2 diskar på mitt förra moderkort, där det var hårdvaru Raid-controller inbyggt. Det blev i princip dubbelt så snabbt som med en ensam disk och funkade bra för ljudbibliotek - åtminstone i den omfattningen som jag körde ("lite" mindre än van Caine's extrema setup... 😉).

Dumt nog så kollade jag sedan inte upp vilken Raid det var på nästa moderkort och det visade sig att det var mjukvaru-Raid och inte nämnvärt snabbare än en ensam disk, trots att jag satte upp diskarna som Raid0 - så i nuläget kör jag istället ljudbiblioteken uppdelade på 2 diskar istället (WD Black Caviar). Om man har stora behov så kan man förstås klämma in ett kort med hårdvaru-Raid, för att få upp prestandan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade Raid-0 ett tag på Sata-1, med moderkortets kontrollkort. En av dom diskarna låg - enligt nåt mätprogram ja körde - på 55-60mb per sekund. Som Raid-0 toppade dom på 150mb per sekund tillsammans, enligt samma program.

Det var högljudda barracudor, så när man laddade in nån stor VSL-samling så lät datorn som hundra man med rännskitan, bokstavligen.

Så raid är det nog fart på, även om man får planera backup lite mer noggrant med just raid-0.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en dum fråga: Om jag har OS på en SSD-disk och samplesbibliotek på två mekaniska HDDar. Då ska jag bara RAIDa (RAID-0) de mekaniska HDDarna, inte SSD-disken?

Redigerat av Axel92
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...