Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag försöker göra en uplifter ni vet som typ martin garrix! Den i refrengen där pitchen sakta går upp i samma takt som melodin! Men hur man man ändra pitchen så den stiger snabbt? om man bara använder den vanliga pitch kontrollen på fl stiger bara pitchen sakta!

Annons
Postat

Om du använder dig av en synt som är kompatibel med FL Studios slide notes, så kan du använda dig av dessa. Istället för ett enkelt klick när du sätter ut en not, så håller du istället in knappen och då blir den en slide note. Detta fungerar i tex Harmor/3xosc/mm. Med andra syntar kan det vara lite krångligare. Se till att ditt ljud inte är monofoniskt, vilket som betyder att bara en not kan spelas i taget. Ofta finns en slideknob som justerar övergångstiden mellan två noter. Hoppas det hjälpte något!

• 3 veckor senare...
Postat

sent svar men det finns en ruta till höger om pitch knoben, öka den till 12 eller 24, vilket är en och två oktaver, sen gör du automation på pitch knoben, eller så gör du slide på en not en oktav över som axh3ll sa, men det är inte alltid det funkar

ronnyrydgren (oregistrerad)
Postat

Precis som Samuel säger. Kom ihåg att använder du en extern vst plugg som inte är tillhörande fl studio så är det viktigt att du ställer in den enligt pitch till fl studio så den reagerar när du kör automation. För frågor kontakta mig. kan visa dig på skype för frågor. Skriv ditt alias så lägger jag till dig 🙂

Postat

Just i Nexus kan du klicka på mod-knappen och välja portamento. Du hittar den just till vänster om stora blåa rutan. Hur snabbt tonen ska glida väljer du med speed.

ronnyrydgren (oregistrerad)
Postat

Just i Nexus kan du klicka på mod-knappen och välja portamento. Du hittar den just till vänster om stora blåa rutan. Hur snabbt tonen ska glida väljer du med speed.

Portamento är inte riktigt vad jag tror han är ute efter när han skriver pitcha. Portamento är mer att tonen rullar från en ton till en annan. EFtersom det är svårt att kontrollera speed i portamento för att få en jämn pitchning är det bättre att göra på standard sätt. Jag ska göra en tutorial snabbt för er och ladda upp på youtube och sedan ladda upp här.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.