Jump to content
Annons

Behöver sänka alla nivåer i en mix. bästa sätt att gå tillväga?


suprapappa

Recommended Posts

Hallå!

Jag har gasat på lite för mycket i nivåerna i en mix och behöver rätta till det. Det rör sig om väldigt många kanaler och många gruppkanaler. Använder Cubase 5.5

Var tror ni man bäst sänker. Det enklaste vore att markera alla ljudspår i arrangefönstret och bara dra i volymreglaget på en av vågformerna och sen sänka ett antal db. Detta kommer förstås att påverka tröskelvärdena för alla kompressorer vilket jag måste kompensera.

Får det exakt samma effekt som ovan om jag gainar ner i varje kanals trimpot?

Det är troligen först i summeringen i alla gruppkanaler som det blir för starkt.....skulle det därför vara bättre att dra ner varje fader så att sänkningen sker efter inserts på alla kanaler. Detta är mycket mer tidskrävande då jag gissar att jag måste ta varje kanal för sig och många av dessa innehåller automation som då måste flyttas.

Jag har redan fått trimma ner rejält mycket på ingången till masterregeln.

Hur gör ni? (förutom hamnar på rätt nivåer från början 😉 )

Tack

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det är sånt som kan hända i DAW-världen, tippar att markeringstipset med faderdown hjälper dig bäst, hur många kanaler och grupper har du so far för att åstadkomma detta knas?

På gamla tiden fanns en bra devis och det var alla faders på unity gain dvs vid nollan och sen gainriding i trimläget, vid mixläge såklart med faders, ofta hamnade man too hot på master VU's då fick man gå tillbaka och trimma ner lite på rubbet men det funkade oftast ändå såvida man inte tokdrev master-out, analoga kretsar tillät detta det gör ju som bekant inte digitala domänen huvva***

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara att markera alla kanaler i mixern och dra ner?

Precis. Markera första och sista kanalen, öppna mixern och högerklicka på valfri kanal, välj att gruppera. Nu är det bara att dra i valfri fader så följer allt med.

Har råkat ut för samma grej men inte kommit på nån bra lösning tyvär,

Men vänta nu... Måste man gruppera för att få reglarna markerade?

Jag menar att man markerar precis som med text. Reglarna blir highlightade, sen bara sänka till önskad nivå.

Sen klickar man vart som helst för att avmarkera.

Går inte det i Cubase? Lol om inte. Isf...

Det har man kunnat i Logic i 15års tid.

Det är ju en viktig funktion. Kul o sitta där med 200 reglar som man har balans mellan men som spelar lite för starkt.

Villet pill att sänka en o en .. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte vad som är problemet? Antingen grupperar du alla kanaler och drar ned alla fadrar i en rörelse. Eller så lägger du alla gruppkanaler högst upp i kanallistan, sedan kan du gruppera varje gruppkanal med tillhörande kanaler. Sedan drar du bara i alla gruppkanaler samtidigt (om du har en controller) eller så sänker du en och en med samma värde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Link och unlink heter det (vet inte varför jag svamlade om gruppera...). Markera alla kanaler, högerklicka på en kanal i mixerfönstret, välj Link Channels. Dra sedan i valfri fader och sänk med önskvärt antal db. Sen högerklickar du bara igen och väljer Unlink.

cubase2.l.jpg

Hittade ingen bättre bild, skit i att VU-meter är markerat. Se Link och Unlink högre upp i menyn.

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju nåt man bör undvika. Med plugins efter regel eller sendar före regel samt sidechaining o dylikt - speciellt i kombination med gruppspår m.m. Drar man bara ner alla enskilda reglar så går ju halva mixen åt skogen då.

Har inget bättre förhands tips än det du inte ville höra: jobba nerifrån och upp mot målnivån, o hamna inte i den här sitsen 😛

Det tar nog inte sååå ohyggligt lång tid att ratta ner allt proportionerligt ändå.

Men om du inte hör alltför mycket skitljud, och mixar i 32-bit floating point, så kan du köra ful-lösningen att rendera ner och återställa topparna efteråt. Bara ta in mixfilen i ett program som läser 32-bit floating point och välja "Normalisera". Kan va en nödlösning om du känner dig bekväm. Se bara till att inte ha en limiter på masterbussen isf.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

vad är problemet då?

låter det illa eller slår det bara över vid mixdown på mastern?

Alltså.....det är något i mixen som låter illa och det har varit väldigt svårt att hitta vad det är. överlag är jag rätt nöjd men det finns ngt i det övre mellanregistret som låter hårt och jobbigt och som tröttar ut öronen. Hörde igår mixen i en studio med väldigt fin lyssning på tokstark volym och då finns det något som verkligen skär i öronen. Personen jag pratade med då uttryckte det som "jag gillar verkligen alla låtarna på plattan men jag blir trött i öronen av att höra hela i ett sträck".

Jag ska därför försöka rätta till detta för 12 låtar som egentligen har varit färdigmixade en längre tid.

Ni kan lyssna på en av låtarna på antingen

eller Spotify: Supralunar – Nine Candles

Jag har svårt att hitta boven i dramat men en sak skulle kunna vara att det finns ett väldigt stort läck i alla trumkanaler och då baskagge och virvel är rätt hårt processade och komprimerade för att få till ett tryck så ligger cymbaler och hihat och konstant "väser" där på ett ganska fult sätt. Testade att försöka rensa upp lite med en gate vilket funkade hyggligt.

En annan tanke är att det någonstans bara blir för överstyrt i bussarna och därför ville jag på ett väldigt enkelt sätt testa att sänka allt. Alla mixar innehåller c:a 90 kanaler, 30 gruppkanaler och 10 effektkanaler så det är väldigt mycket att pilla med om man ska ta en i taget. Märker också att det är otroligt lätt att gå bort sig och sabba den "färdiga" mixen när man börjar pilla lite här och där.

Det funkade att köra "link" på alla kanaler men ett problem är att vissa kanaler redan är "linked" och då sabbar jag det. .....nåja, det finns knappast några mirakel.

och ja....jag har redan dragit ner kraftigt på masterregeln, eller rättare sagt på ingångsvolymen för masterregeln men tror att OM det är problem med att något ligger för starkt så ligger det tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

och ja....jag har redan dragit ner kraftigt på masterregeln, eller rättare sagt på ingångsvolymen för masterregeln men tror att OM det är problem med att något ligger för starkt så ligger det tidigare.

Har du talat om vad peakarna är ut efter Mastern vid exporten? Har du någon limiter/maximizer på mastern som du driver hårt?

Link to comment
Dela på andra sajter

överlag är jag rätt nöjd men det finns ngt i det övre mellanregistret som låter hårt och jobbigt och som tröttar ut öronen.

Du kan inte göra en frekvensanalys och jämföra med någon låt i samma genre? Som ett försök att ringa in det lite mer i detalj, om du kört fast..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag gillar när det ställer på ordentligt i mellanregistret. Men det här var nog lite väl mycket att ta till sig. Har du provat att svepa med en EQ så att du hittar värsting området? Nörja med att jitta var det smäller på som mest frekvensmässigt och sänk där på hela mixen. Har du tur så är saken biff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.....det är något i mixen som låter illa och det har varit väldigt svårt att hitta vad det är. överlag är jag rätt nöjd men det finns ngt i det övre mellanregistret som låter hårt och jobbigt och som tröttar ut öronen. Hörde igår mixen i en studio med väldigt fin lyssning på tokstark volym och då finns det något som verkligen skär i öronen. Personen jag pratade med då uttryckte det som "jag gillar verkligen alla låtarna på plattan men jag blir trött i öronen av att höra hela i ett sträck".

då är tyvärr mitt råd inte nåt du kommer gilla 😉

riv ner och börja om - spara dock originalprojekten så du kan ha det att gå efter i struktur

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar när det ställer på ordentligt i mellanregistret. Men det här var nog lite väl mycket att ta till sig. Har du provat att svepa med en EQ så att du hittar värsting området? Nörja med att jitta var det smäller på som mest frekvensmässigt och sänk där på hela mixen. Har du tur så är saken biff.

Ibland känns det lite "fel" att "rätta till" misstagen i mix men fasen va effektivt det kan vara....satte ett jättebrant notchfilter på 2700hz som bara städade upp hela mixen. Jag hoppas jag har hittat rätt. Tack!

då är tyvärr mitt råd inte nåt du kommer gilla 😉

riv ner och börja om - spara dock originalprojekten så du kan ha det att gå efter i struktur

Jag förstår logiken i vad du säger och jag hoppas att jag inte hamnar i samma läge vid nästa projekt men just nu skulle det vara som att riva ett helt hus för att man behöver tapetsera om ett rum 😉 Det får bli snabbvarianten ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...