Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Bra budget trummor båda två, avsaknaden av nät-skinn på Alesis och att de har "vanliga skinn" på en hård skumgummibas gör att dessa låter av bara helvete.. d.v s de ger ett eget ljud från sig som är väldigt högt.. Jag gillar triggningen i Alesis genrellt som känns aningen rappare jämfört med den i Roland-modulen, men det är så subjektivt.. vi pratar "mikrokänsla" i respons och inget som påverkar spelkänslan mellan dem.

Alesis kan ha kommit ut med en nyare modell på slagplattorna till DM10 Studio som är av annan, mer "Roland-lik" gummityp men de jag tänker på är "låteravbarahelvetetypen"

Rolands kit har nätskinn vilket gör dem relativt tysta och att föredra om du bor i lägenhet.. däremot är den nya kickplattan inte jätte tyst om man jämför med en nät-skinns dito så det bästa är att försöka gå o lyssna på dessa innan du bestämmer dig

med Alesis-låter-av-bara-helvete-pads-typen i en lägenhet blir du vräkt efter 5 minuter... helt garanterat.

Ingen "riktig" hihat på någon av dessa kit vilket känns konstigt om du spelat riktiga trummor förut, har du ingen referens till hur en hihat känns spelar det nog ingen roll.

Personligen tycker jag att trumljud i de flesta E-trummor har en del att önska, även dyrare set än dessa två men de fyller sin funktion om man inte är så kräsen och kräver ultra realistisk återgivning.

Fördelen med E-kit är om du kopplar dem till datorn via MIDI och triggar trum-plugins så blir musikskapandet många gånger roligare än att spela dem via klaviatur eller programmera.

Personligen gillar jag inte idén med att sätta en triggmick mitt i trumman som Roland gör för det ger en onaturlig velocity i anslaget om du råkar spela mitt på den så därför skulle jag rekommendera Alesis..

Men du går inte fel med någon av dessa trumset i den här prisklassen då båda är bra / låter bra utan det är snarare vilken känsla du får när du spelar på dem som får avgöra

Lycka till

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.