Jump to content
Annons

Vad säger högtalarexperterna om den här tonkurvan?


MrErik

Recommended Posts

Hej

Vad säger högtalarexperterna om den här ton kurvan från min högtalare? Dålig eller bra? Jag har ingen koll på sånt här. Vad kan jag göra för att flat ut den mer?

Pink noise har jag använt här. Den gröna visar ljudet inne i datorn och den röda visar ljudet från min högtalare in i micken.

ton-kurva.png

Redigerat av MrErik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad jag vet om den micken så är den kraftigt modellerad för röst. Ska du få ett pålitligt resultat så är mätmickar det enda som verkligen fungerar.

Behringers 8000 är en hygglig mätmick för låga kosing.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringers 8000 är en hygglig mätmick för låga kosing.

Har en "mätmick" som följde med en Yamaha receiver RX-V771

alltså till vanlig hemstereo/ 5.1

Funkar det med en sådan mick eller är det bara att glömma?

(den lilla "hatten" till vänster)

large_yamaha_rx_v771sv.jpg

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en "mätmick" som följde med en Yamaha receiver RX-V771

alltså till vanlig hemstereo/ 5.1

Funkar det med en sådan mick eller är det bara att glömma?

Dunnu, aldrig använt den, men då den är gjord för ändamålet och Yamaha brukar ha ett visst hum om vad de gör så hade jag nog själv litat på den tills motsatsen bevisats :-)

Jag vete dock inte hur den ser ut undertill? Har den månne gängat hål för stativ? Jag skulle unvika att ha den stående på ett bord eller liknande när man mäter med den, i värsta fall, om gäng inte finnes på den, hade jag nog satt fast den med häftmassa i ett stativ så att det inte ska finnas några reflekterande ytor runt den. Vad har den för kontakter? Är jag väldigt far off om jag skulle gissa på mini-tele?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dunnu, aldrig använt den, men då den är gjord för ändamålet och Yamaha brukar ha ett visst hum om vad de gör så hade jag nog själv litat på den tills motsatsen bevisats :-)

Jag vete dock inte hur den ser ut undertill? Har den månne gängat hål för stativ? Jag skulle unvika att ha den stående på ett bord eller liknande när man mäter med den, i värsta fall, om gäng inte finnes på den, hade jag nog satt fast den med häftmassa i ett stativ så att det inte ska finnas några reflekterande ytor runt den. Vad har den för kontakter? Är jag väldigt far off om jag skulle gissa på mini-tele?

Har den inte framme men tele eller minitele är det iaf. Häftmassa var ingen dum idé kanske värt att pröva. Det är lite lurigt det där med micken för enda sättet att få reda på om den är tillräckligt bra svart på vitt , är att köpa en bättre mick och jämföra, men då faller liksom iden.. 🙂

Jo,.. man kan ju ha tur att någon har testat och blivit nöjd med resultatet på detta forum t ex

Link to comment
Dela på andra sajter

Pink noise har jag använt här. Den gröna visar ljudet inne i datorn och den röda visar ljudet från min högtalare in i micken.

Rent spontant känns det inte som kurvan på ljudet inne i datorn (är det loopback?) borde öka med pink noise.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du?

Jag prova en mobil app igår då såg det ut så här:

Jo jag menar att pink noise minskar i styrka ju högre frekvens. Även med kompensation borde inte kurvan för ljudet inne i datorn öka om alla inställningar är korrekt. (den skall helst vara så rak som möjligt.)

Finns det någon fabriksmätning på högtalarna, specifikation, vad är det för högtalare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har den inte framme men tele eller minitele är det iaf. Häftmassa var ingen dum idé kanske värt att pröva. Det är lite lurigt det där med micken för enda sättet att få reda på om den är tillräckligt bra svart på vitt , är att köpa en bättre mick och jämföra, men då faller liksom iden.. 🙂

Jo,.. man kan ju ha tur att någon har testat och blivit nöjd med resultatet på detta forum t ex

Förstår dig, men har en gnagande känsla av att den mycket väl kan göra dig väldigt lycklig tills du får råd med en på högre nivå, om du känner att du kommer behöva det vill säga!

Ärligt talat, om man inte, som undertecknad, är ganska förtjust i helt raka mickar, så använder man ju dem inte så ofta, och om den här hjälper dig att bygga ett sound redan från början som funkar bra med dig så har du ju hittat rätt som jag ser det :-)

Skulle det å andra sidan visa sig att du inte kan lita på det trots allt, även om risken är ganska liten, så är det ju inte värre än att spendera en tusing då istället, eller mer för en riktigt rolig en!

Som sagt, Behringern är en fruktansvärt bra mick för sina pengar, men den är sjukt brusig...

Helt rakt brus dock :-)

Rent spontant känns det inte som kurvan på ljudet inne i datorn (är det loopback?) borde öka med pink noise.

+1 här. När man visar upp kurvan logaritmiskt, dvs där avståndet mellan exempelvis 10 och 20Hz är lika långt som mellan 20 och 40, 40 och 80, och så vidare, så som vi hör ljudet, så borde kurvan vara helt rak. För vitt brus gäller att kurvan ska vara helt rak linjärt, alltså likadan mellan exempelvis 500 till 1000Hz som mellan 1500 och 2000Hz.

Kurvan som visas upp här har en knepig ramp-stigning jag inte riktigt förstår, den följer inga färger jag känner till.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker du är extra bra med denna video, hur vill du introducera den?

Det var i slutet på videon så har han samma kurva som mig mig pink noise. Jag ville bara vissa det. Jag tror inte pink noise är helt rak

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var i slutet på videon så har han samma kurva som mig mig pink noise. Jag ville bara vissa det. Jag tror inte pink noise är helt rak

Har inte hunnit se videon än, men rosa brus för mätning måste vara helt rakt, det är hela vitsen med det.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ladda ner REW!!

Sedan är det rummets akustik du mäter inte monitorernas frekvengång, den är det förmodeligen inget fel på.

Nja, man kan ju inte mäta den ena utan den andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var i slutet på videon så har han samma kurva som mig mig pink noise. Jag ville bara vissa det. Jag tror inte pink noise är helt rak

Nä, men pink noise är snarare motsatsen till kurvan som visas.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pink_noise

Detta är egentligen oviktigt, för det är mätprogrammets uppgift att analysera och *differensen* mellan ut och in skall i det ideala teoretiska fallet vara 0, dvs en rak kurva.

Precis som van Caine säger så bildar högtalare och rum ett system. Det är detta system man mäter. (även mätmikrofonen och positionen i rummet har betydelse så klart för själva mätningen)

För att kontrollera bara högtalare brukar man mäta dom i fritt fält dvs utan reflektioner närvarande,

Det kan ibland vara bra att veta hur högtalarna funkar i fritt fält för att jämföra med hur de fungerar i just ditt rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...