Gäst Postat 28 januari 2014 Postat 28 januari 2014 Finns det någon bra (bästa) kabel för mikorfoner ? Med guld kontakter med mera. Har sätt att Fender skapar kablar. Är dom bra ? Såg att det är "silver" kontakter på Fender, spelar det någon roll ? Har även sätt Whirlwind och dom har guld kontakter, men är den kabeln bra ?
laban1 Postat 28 januari 2014 Postat 28 januari 2014 (redigerat) Har för mig att obalanserade tele är viktigt att ha bra och men framför allt korta kablar, för att man får en kapacitans som fungerar som ett Hi-cut filter. Men att balanserade mick-kablar inte spelar någon större roll, dyra "super-kablar" ger ingen nämnvärd förbättring. XLR-kontakten ska förstås sitta säkert. Claes eller ngn annan här kan säkert reda ut detta lite bättre.. 🙂 Redigerat 28 januari 2014 av laban1
Claes Holmerup Postat 28 januari 2014 Postat 28 januari 2014 Mikrofonkablar ska vara balanserad kabel med XLR-kontakter. Olika prislägen innebär bara olika tålighet mot slitage - inte att ljudet blir bättre. I en hemstudio där man inte kopplar om mycket och inte utsätter kablarna för en massa belastning, räcker det med billigare varianter, men för proffsstudio och turné, är det bättre att satsa på de dyrare. Guldplätering gör inte heller något med ljudet, utan det finns enbart för att man ska slippa få oxidering på kontaktytan, som det blir med andra material. Om man däremot kopplar om mycket, så slits guldpläteringen ner och blottar kopparkärnan i kontakten, som oxiderar väldigt snabbt, så i sådana lägen är annan plätering att föredra, som t ex Nickel (som är den silverfärgade som också är vanligast). Vilket fabrikat du ska välja, är egalt.
Roine Postat 28 januari 2014 Postat 28 januari 2014 Här vore det kanske passande med ett mer nyanserat inlägg, att fabrikat ej har någon som helst inverkan är då inte riktigt sant Claes, om forumets medlemmar som är så begivna på expertinlägg i ämnet DAW och ljudmotorers vara eller icke vara vore lika kunniga i ämnet som rör mikrofonteknikoch kablage så vore allt frid och fröjd men så är det olyckligtvis icke! Det finns som överallt annars bra och mindre bra skärmad kabel, Gotham/EWI + något märke till jag glömt just nu är dom jag brukar använda, även vid balanserade dvs xlr anslutna (behöver och bör mkt riktigt ej vara guldpläterade) så spelar långa avstånd in, har du under 10 m längder så är det inget att orda om men kvalitétskabel med bra värden på kapacitans/induktans är viktigt.
Signia Postat 28 januari 2014 Postat 28 januari 2014 (redigerat) Tror ingen vågar just nu, Roine. Trist när drev uppstår, men det händer titt som tätt på forumet. Punchline: Mogami, Gotham, Vovox och Belden 89207 är några märken som ständigt o länge dykt upp som omtyckta. Har inte så bra överlag koll, men skillnaderna mellan precis likadana kablar är inte stor. Silver eller guld osv har ingen avgörande påverkan. Balanserat vs obalanserat, i synnerhet XLR, kan däremot påverka. Redigerat 28 januari 2014 av Signia
drloop (oregistrerad) Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 (redigerat) Jag hjälper till lite med listan över kablar som är vanliga både i studio och på scen förutom dom som redan nämnts, Klotz, Peavey, Reference Lab. Neutrik kontaktdon är inte dumt att ha på kabeln, problemfrtt. Hellre en standard Neutrik än en massa konstiga plätteringar från andra fabrikat. Med Neutrik vet att det passar rent fysiskt utan krångel. Många gånger så är det skönt med en kabel som är lätt att använda, den skall vara smidig att jobba med, smaksak kanske. Redigerat 29 januari 2014 av drloop
JJRockford Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Här vore det kanske passande med ett mer nyanserat inlägg, att fabrikat ej har någon som helst inverkan är då inte riktigt sant Claes, om forumets medlemmar som är så begivna på expertinlägg i ämnet DAW och ljudmotorers vara eller icke vara vore lika kunniga i ämnet som rör mikrofonteknikoch kablage så vore allt frid och fröjd men så är det olyckligtvis icke! Är det någon som redan hunnit skriva något felaktigt menar du?
JJRockford Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Tror ingen vågar just nu, Roine. Trist när drev uppstår, men det händer titt som tätt på forumet. Visst är det jobbigt med internet. Tidgare kunde en del orera fritt om alla möjliga vansinnigheter utan att bli emotsagda. Nu kommer det helt plötsligt folk och ifrågasätter. 3
JJRockford Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Silver eller guld osv har ingen avgörande påverkan. Inte ens på upplösningen?
Roine Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 (redigerat) Är det någon som redan hunnit skriva något felaktigt menar du? Vad skrev Claes??? Jag vet att du inte begriper bättre + ej kan läsa ordentligt och din primära uppgift som varandes primat av osedvanligt låg natur att ständigt larva dig med dylika inlägg, fortsätt så du verkar ha funnit din estradroll & kasperteater här ;-) Som drloop mkt riktigt skriver är Neutrik det som gäller + Switchcraft vill jag tillägga då det gäller kontaktdon av samma nämnda skäl! Redigerat 29 januari 2014 av Roine
JJRockford Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Vad skrev Claes??? Ja, vad i Claes inlägg är det du anser vara felaktigt?
JJRockford Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Jag vet att du inte begriper bättre Ju mindre du vet om något, desto sämre möjligheter har du att inse det 😉
Demonproducenten Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 (redigerat) Tror ingen vågar just nu, Roine. Trist när drev uppstår, men det händer titt som tätt på forumet. tror knappast han behöver vara rädd för det med tanke på vad han skrev Det finns som överallt annars bra och mindre bra skärmad kabel, Gotham/EWI + något märke till jag glömt just nu är dom jag brukar använda, även vid balanserade dvs xlr anslutna (behöver och bör mkt riktigt ej vara guldpläterade) så spelar långa avstånd in, har du under 10 m längder så är det inget att orda om men kvalitétskabel med bra värden på kapacitans/induktans är viktigt. inget hokus pokus där eller hur? Redigerat 30 januari 2014 av Moderatorn 2
Signia Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 (redigerat) Visst är det jobbigt med internet. Tidgare kunde en del orera fritt om alla möjliga vansinnigheter utan att bli emotsagda. Nu kommer det helt plötsligt folk och ifrågasätter. Ja en del verkar ha svårt med att etablerade sanningar ifrågasätts 😉 Ifrågasätta kan man f.ö. göra med allt. Att föra drev är nåt annat, fast det senare kräver dock att man förstår att man själv är offer för ett drev, och det är inte så lätt alltid. Felaktigheter, förekommer dagligen på forumet. Betydande felaktigheter t.o.m. Ingen här rättar till dom. Det är bara viss typ av information som överfalls, och vilken information det är skiftar ju som bekant med tiden. Det som ses som sant under en en viss tid, blir senare osant, och sen tillbaka till sant igen osv. Det är vad jag menar med drev. Mest kända drevet är nog att nästan alla mjukvaru-EQs nullar ut varandra. Det var inte sant först, sen blev det sant, och numera är det inte sant igen osv. Fas-nollande ljudfiler och grafer las ut som belägg; mer belägg för det än för t.ex. DAW-summeringen här för några år sen. Folk blev rätt påhoppade ibland om dom frågade efter "en bra EQ", för 'alla lät ju likadant'. Lite samma sak nu med kablar och DAW-summering. Självklart varju EQ-köret BS med, men det köptes av väldigt många; även Demonis visade förtjusning och inget motstånd över en ny 'fakta' att kunna slå naivt folk i pannan med. Det drevet slutade delvis för att jag själv fick nog o gick in och sa ifrån o redde ut lite. Bara som 1 exempel då .. Men vi har ju redan bevisat att sakfrågan inte är det centrala, att en del inte är intresserade eller ens insatta. Det handlar mer om personlighetsdrag: man irriterar sig på det nån säger, eller 'hur' nån verkar vara som person, eller att nån verkar vara tacksamt offer, och då släpper man på sin säkerhetsventil och låter föraktfullheten komma fram och vill trycka till nån. Att det skulle röra sig om genuint intresse för sakfrågan, är för en del bara en täckmantel. Jag hjälper till lite med listan över kablar som är vanliga både i studio och på scen förutom dom som redan nämnts, Klotz, Peavey, Reference Lab. Neutrik kontaktdon är inte dumt att ha på kabeln, problemfrtt. Hellre en standard Neutrik än en massa konstiga plätteringar från andra fabrikat. Med Neutrik vet att det passar rent fysiskt utan krångel. Många gånger så är det skönt med en kabel som är lätt att använda, den skall vara smidig att jobba med, smaksak kanske. 🙂 Redigerat 29 januari 2014 av Signia
Claes Holmerup Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Om det är så stor skillnad som vissa verkar vilja antyda, så borde de med lätthet fixa testen här utan att få "Fail" som resultat: http://forum.studio....__hl__kabeltest - utan att komma med diverse undanflykter, eller hur? Angående kapacitans i kabeln, så är det känsligt och fungerar som ett diskantfilter i hörbara frekvenser och normala kabellängder om man har HÖG utimpedans från micken, men mikrofoner har ju alltid LÅG utimpedans, så det är helt andra förutsättningar än när det gäller gitarrkabel. Om micken har 600 Ohms utimpedans (relativt vanligt), så kan man exempelvis ha 100m kabel med 120pF kapacitans innan man är nere ungefär på gränsen för vad CD kan återge. Materialet på pläteringen spelar för övrigt ingen som helst roll för ljudet, utan vad som ändras, är konduktiviteten - och det bidrar inte på något annat sätt än att sämre konduktivitet ger mer dämpning, men den dämpningen är inte frekvensberoende, så den färgar inte ljudet. 1
Roine Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Om det är så stor skillnad som vissa verkar vilja antyda, så borde de med lätthet fixa testen här utan att få "Fail" som resultat: http://forum.studio....__hl__kabeltest - utan att komma med diverse undanflykter, eller hur? Angående kapacitans i kabeln, så är det känsligt och fungerar som ett diskantfilter i hörbara frekvenser och normala kabellängder om man har HÖG utimpedans från micken, men mikrofoner har ju alltid LÅG utimpedans, så det är helt andra förutsättningar än när det gäller gitarrkabel. Om micken har 600 Ohms utimpedans (relativt vanligt), så kan man exempelvis ha 100m kabel med 120pF kapacitans innan man är nere ungefär på gränsen för vad CD kan återge. Materialet på pläteringen spelar för övrigt ingen som helst roll för ljudet, utan vad som ändras, är konduktiviteten - och det bidrar inte på något annat sätt än att sämre konduktivitet ger mer dämpning, men den dämpningen är inte frekvensberoende, så den färgar inte ljudet. Läste just igenom test-tråden du hänvisar till och läser med stort nöje Hegobalds och Vallhagens klockrena och välgrundat ifrågasättande kommentarer, att folk ids tro så blint och dogmatisera med dessa fullkomligt ointressanta & intetsägande tester är ledsamt men inte förvånande på detta forum...sen undrar jag allvarligt vad du menar med undanflykter??? Jag påstår härmed och rakt ut att den person är en särdeles tjurskallig fårskalle & möjligen vattenskalle om denne nu tror att man kan använda en 100 m balanserad mikrofonkabel utan minsta loss i frekvens och nivå, vi pratar om ljudkabel här inte 220 v eller aes/ebu protokoll... ***help me god to endure these ignorant bastards immense stupidity***
Roine Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 OBS tillägg vi pratar mikrofonkabel här vänligen blanda inte in jämförelser och sarkasmer om asdyra högtalarkablar och dess förespråkare (ej undertecknad) etc det är en helt annan diskussion, man betalar inga astronomiska summor för Gotham etc men man får en bra kabel that's it!!!
joachime Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Mest kända drevet är nog att nästan alla mjukvaru-EQs nullar ut varandra. Det var inte sant först, sen blev det sant, och numera är det inte sant igen osv. Fas-nollande ljudfiler och grafer las ut som belägg; mer belägg för det än för t.ex. DAW-summeringen här för några år sen. Folk blev rätt påhoppade ibland om dom frågade efter "en bra EQ", för 'alla lät ju likadant'. Vet inte vilken tråd/inlägg du syftar på. Kan du länka?
JJRockford Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 (redigerat) Jag påstår härmed och rakt ut att den person är en särdeles tjurskallig fårskalle & möjligen vattenskalle om denne nu tror att man kan använda en 100 m balanserad mikrofonkabel utan minsta loss i frekvens och nivå, vi pratar om ljudkabel här inte 220 v eller aes/ebu protokoll... Har du många hundrameters-kablar i din studio? 🙂 Redigerat 30 januari 2014 av Moderatorn
JJRockford Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Ifrågasätta kan man f.ö. göra med allt. Förutom att en telekontakt kan ändra en gitarrsignals upplösning? Felaktigheter, förekommer dagligen på forumet. Betydande felaktigheter t.o.m. Så allt som står på internet är inte sant? Ingen här rättar till dom. Det är bara viss typ av information som överfalls, och vilken information det är skiftar ju som bekant med tiden. Det som ses som sant under en en viss tid, blir senare osant, och sen tillbaka till sant igen osv. Det är vad jag menar med drev. Om en känner sig osäker i sin argumentation kanske en ska ta det som ett tecken. Alternativt gnälla mindre om att alla andra är dumma, och fortsätta stå på sig. Eventuellt får en då senare chansen att säga "vad var det jag sa". Eller så har en helt enkelt haft fel.
Roine Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Jag gillar kablar från rusta 😆 ja det är sannerligen kul med lite ironi emellanåt det behövs härinne minsann, dom har ju gitarerr på lidl å rusta så varför inte, det passar nog den lille fålen rockfård att köra på en rustagura dom däringa från fender å gibson å schekter å sånt skit är ju bara hype eller hur...
Demonproducenten Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Självklart varju EQ-köret BS med, men det köptes av väldigt många; även Demonis visade förtjusning och inget motstånd över en ny 'fakta' att kunna slå naivt folk i pannan med. Det drevet slutade delvis för att jag själv fick nog o gick in och sa ifrån o redde ut lite. ursäkta? 1
evilrocker Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Mogami med neutrik är svinbra och håller och fastnar inte, det kör jag.
Signia Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 (redigerat) Vet inte vilken tråd/inlägg du syftar på. Kan du länka? Du minns inte det? Vi PMade fram och tillbaka om det har jag nåt minne av. Har för mig jag skickade över några test-grafer du vill se då. Vi talade bl.a. en lång plugintråd på Gearslutz och hur mycket verkar ha adopterats från den .. Du gjorde själv inlägg inspirerade av den andan (#), men nyanserade och påminde om andra sidor av saken med (#). Och här tycker jag att det börjar bli lite väl mycket av eländet (#) och därefter har den 'sanningen' inte ens diskuterats såvitt jag sett. Förutom att en telekontakt kan ändra en gitarrsignals upplösning? [/Quote]Som jag sa, man kan ifrågasätta allt. "Upplösning" hänvisar till stickprovstäthet när en analog företeelse samplas eller återskapas. Det är inte en analog term, och en telekontakt är väl analog? Så allt som står på internet är inte sant? Nyhet eller? 😛 Om en känner sig osäker i sin argumentation kanske en ska ta det som ett tecken. Alternativt gnälla mindre om att alla andra är dumma, och fortsätta stå på sig. Eventuellt får en då senare chansen att säga "vad var det jag sa". Eller så har en helt enkelt haft fel. Mm angrepp på personer eller sakuppgifter triggas inte från deras 'riktighetshalt'. Då hade varje oriktig uppgift fått ta emot samma behandling. Så är det inte. Så angreppen sker inte för att 'nåt är fel', utan för att det är 'vissa individer' som säger saker, eller vissa saker som är 'inne' att ge sig på för stunden, samt att det ett litet fåtal som går på - ofta samma. Utan tvivel är man inte riktigt klok, och det är ju alltid de som tvivlar minst som är mest aggressiva. Hårda grenar är ju dom lättaste att knäcka. Samma sak med människor. ursäkta För all del .. 😑 Redigerat 29 januari 2014 av Signia
drloop (oregistrerad) Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Fan va pipiga ni e. En hygglig kabel med Neutrik kontakt är good enough och ingen kommer att höra skillnad på den eller någon dyrare kabel oavsett om en dräktig tibetansk ko har bajsat och man brännt kontaktdonet i dess träck med saften från roten av en gaelisk harsyra. Sluta gnälla om saker som inte har här att göra, som andra trådar om EQ eller opastöriserad mjölk , det hör inte hemma i denna tråd.
Guitar Nilsson Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 (redigerat) Jag har köpt The SSSNAKE XLR-kablar från Thomann. Inte dyra o inga problem än. Finns i lite olika söta färger oxå. Att ha enbart svarta kablar blir grötigt… Och en sak är klar; mat utan potatis är ingen mat. Redigerat 29 januari 2014 av Guitar Nilsson
Claes Holmerup Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 (redigerat) Som jag sade tidigare, så borde de som påstår att det är så uppenbar skillnad mellan olika kablar, utan problem klara testet som jag länkade till. Gör de inte det, utan bara fortsätter klaga på att testet är fel gjort, så kan man lugnt utgå från att påståendena är tagna helt ur luften. När det är så stor skillnad som det påstås, så måste det faktiskt bli lika tydlig skillnad oavsett ljudkälla och oavsett musikstil - så det är bara dåliga undanflykter om man vägrar göra testet. Kom igen nu - och se till att få annat än "fail", så att man kan börja ta kommentarerna på allvar. 🙂 Om det mot förmodan verkligen finns hörbara skillnader, så är jag faktiskt intresserad på riktigt. Eftersom jag är tekniker, så har jag en ständig strävan till att förstå varför saker fungerar som de gör - och varför de strider mot hur det ska fungera enligt de tekniska förklaringarna, om det nu på något sätt går på tvärs mot hur det borde funka. Redigerat 29 januari 2014 av Claes
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.