Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Någon som har något tips på någon enkel ram man kan bygga eller få tag på för att hänga över lite täcken och dylikt dämpande för att inte leva om så mycket i hyrelägenheten..? gitarr och sång..

typ liknande vocal booth to go..men dom var ju alldeles för dyra..

MVH/Jonas

Annons
Postat

Hej och välkommen!

Det finns en hel del trådar som behandlar det här med akustikbehandling, dock är det lite olika från person till person. Jag skulle dock rekommendera dig att läsa lite i andra trådar om just akustikbehandling om du inte har så mycket koll på hur det fungerar 🙂

Angående din frågar: vad är det för resultat som du vill uppnå? Om jag förstår det rätt så vill du enkelt kunna montera ner det igen?

Postat

Jag hade en idé om att bygga som en ram som man lätt kan montera upp och ner på vardagsrumsgolvet..hänga över täcken och dylikt.. man skulle ha haft någon typ av kopplingar mellan "rören" så att man enkelt kan montera upp och ner "studiotältet".. så jag vet vad jag söker men hittar inte de rätta delarna..🙂

Postat

det jag vill uppnå är att dämpa volymen en aning i hyreshuset då man ofta sitter länge och "plinkar"..

Tyvärr är det mkt svårare att stoppa ljudläck till grannarna än att få bort ful rumsakustik. Och bara det är en hel vetenskap. Att göra så det inte läcker ljud till grannarna är snudd på omöjligt.

Postat

Bryr mig inte så mycket om akustiken. Det kan man fixa på datorn..alltså blir inte så mycket ljud eftersom jag använder hörlurar..inga förstärkare..akustisk gitarr och lite sång kan knappast va så omöjligt att dämpa så det knappt hörs..

Postat

Ja men så jävla noga är jag inte..

ljudet är det inget fel på

Jag skulle säga du är lite fel ute. Att ha ett behandlat rum är mycket viktigare än att ha ett isolerat rum. Nu kanske du har en hyfsad akustik redan och du därför inte tycker det är så viktigt. Men viktigt är det ändå helt klart att ha bra akustik för att få ett bra ljud i inspelningen. Man kan inte göra allt i en dator, definitivt inte ta bort dålig akustik från en inspelning.

Har du något att ladda upp man kan få lyssna på? 🙂

Postat

Om ni hade läst inlägget lite noggrannare från början hade ni förstått att frågan inte alls handlade om akustik.

Vi vet mycket väl att du inte frågar efter akustik, men det du frågar om går heller inte att fixa på ett smidigt sätt. Som sagt är det endast massa som ljudissolerar, t.ex betong, kraftiga träskivor eller annat tungt material med hög densitet. Alltså kommer inte täcken, skumgummi eller annat mjuk att isolera, det kommer endast dämpa vilket är en helt annan sak.

Om du sen väljer att bygga som ett litet sångbås i t.ex trä eller gipsskivor så måste du ändå akustikbehandla detta lilla utrymme, annars kommer ljudvågorna att studsa hej vilt inne i det lilla rummet och du kommer att få ett riktigt hemskt ljud. För att det dessutom ska hindra ljud från att komma ut måste det också vara tätt mellan väggarna, och för att komma in skulle man behöva en dörr.

Tyvärr, det finns inga enkla lösningar på att ljudisolera.

Postat

Vi vet mycket väl att du inte frågar efter akustik, men det du frågar om går heller inte att fixa på ett smidigt sätt. Som sagt är det endast massa som ljudissolerar, t.ex betong, kraftiga träskivor eller annat tungt material med hög densitet. Alltså kommer inte täcken, skumgummi eller annat mjuk att isolera, det kommer endast dämpa vilket är en helt annan sak.

Om du sen väljer att bygga som ett litet sångbås i t.ex trä eller gipsskivor så måste du ändå akustikbehandla detta lilla utrymme, annars kommer ljudvågorna att studsa hej vilt inne i det lilla rummet och du kommer att få ett riktigt hemskt ljud. För att det dessutom ska hindra ljud från att komma ut måste det också vara tätt mellan väggarna, och för att komma in skulle man behöva en dörr.

Tyvärr, det finns inga enkla lösningar på att ljudisolera.

Finns det någon man kan kontakta för att bygga ett sådant utrymme till en? Jag känner att jag inte kan klara det själv, men jag mer än gärna betalar för att få det byggt till mig.

Postat (redigerat)

http://dayviews.com/rojk/390299361/

vi får köra den här varianten tillsvidare.. 😉

Well, där har du ju faktiskt dämpat och inte isolerat 😉

Finns det någon man kan kontakta för att bygga ett sådant utrymme till en? Jag känner att jag inte kan klara det själv, men jag mer än gärna betalar för att få det byggt till mig.

Tyvärr har jag ingen koll på sånt, men det finns nog en hel del på Google. Kan tänka mig det kostar en hel del dock så frågan om det är värt det.

Varför vill ni inte att det ska höras ut? Sång och gitarr låter ändå inte så mycket ut genom väggarna, det är värre med elgitarr eller trummor.

Redigerat av KlasVonKlas
Postat (redigerat)

Well, där har du ju faktiskt dämpat och inte isolerat 😉

Tyvärr har jag ingen koll på sånt, men det finns nog en hel del på Google. Kan tänka mig det kostar en hel del dock så frågan om det är värt det.

Varför vill ni inte att det ska höras ut? Sång och gitarr låter ändå inte så mycket ut genom väggarna, det är värre med elgitarr eller trummor.

Sång låter inte mycket ut? Jag tror inte mina grannar instämmer direkt 😛 Och då har jag inte ens vågat ta riktigt höga toner eftersom de låter tusen gånger mer.

Pengar är inget problem eftersom nuläget hindrar min utveckling. Jag skapar en ny tråd 😉

Redigerat av illerrre
Postat

Sång låter inte mycket ut? Jag tror inte mina grannar instämmer direkt 😛 Och då har jag inte ens vågat ta riktigt höga toner eftersom de låter tusen gånger mer.

Pengar är inget problem eftersom nuläget hindrar min utveckling. Jag skapar en ny tråd 😉

Jaså, är det så tunna väggar där du/ni bor? Har för mig de flesta lägenhetsväggar var gjorda av betong eller annan form av murbruk, men är det trähus så läcker det ut lite mer. Inte alltid man vågar sjunga fullt ut då heller 🙂

Postat (redigerat)

Jaså, är det så tunna väggar där du/ni bor? Har för mig de flesta lägenhetsväggar var gjorda av betong eller annan form av murbruk, men är det trähus så läcker det ut lite mer. Inte alltid man vågar sjunga fullt ut då heller 🙂

Inte en aning faktiskt, men grannen under jobbar natt och har bankat flera gånger. Hyresvärden har jag fått klagomål från då andra klagat och då har jag bara hållt på i två månader och inte ens tagit riktigt höga toner!!

Nej, det påverkar definitivt mitt skapande till det negativa.

Redigerat av illerrre
Postat

Inte en aning faktiskt, men grannen under jobbar natt och har bankat flera gånger. Hyresvärden har jag fått klagomål från då andra klagat och då har jag bara hållt på i två månader och inte ens tagit riktigt höga toner!!

Nej, det påverkar definitivt mitt skapande till det negativa.

Det måste jag säga är lite väl hårt. Under dagtid har man rätt att egentligen väsnas så mycket man vill (till viss laglig db-nivå då såklart). Att grannen klagar får man ta känner jag, det kommer alltid finnas folk som klagar. Men att din hyresvärd säger åt dig har han egentligen ingen rätt att göra då sång inte låter så högt egentligen. Det är värre med stora högtalaranläggningar där bas spelas, då bas fortplantar sig mycket mera i en byggnad. Då kan jag förstå att man blir tillsagd, det har jag själv blivit.

Om en barnfamilj får väsnas, men inte någon som ska sjunga, då är min personliga åsikt att man är för hård.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.