Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad innebär mixning i dansmusiksammanhang (house etc)? Är det bara ett slutsetg inna mastringen eller avser det mer generellt hela produktionen? Om någon säger att ens låt är bra men inte gillar mixningen, vad innebär detta då?

Annons
Postat

Om någon inte gillar mixningen så kan det va att den personen tycker att man har mixat tex. basen fel, den är alldeles för tunn. Eller vad som helst som har med mixen att göra. Sången kan låta fel, eller en synth slinga inte kommer fram i mixen. Som sagt, vad som helst.

Men låten i sig kan ju va bra för det, även om det är dåligt mixat.

Hoppas att du förstod.

Postat

Ehrm... Jag fattar Herwhisper.. men jag kan tänka mig att du inte gör det? 😕

Mixning har, som Herwhisper säger, med nivåer att göra. Hur höga ljuden är i förhållande till varandra t ex. Om du har gitarr, sång och trummor i en låt och sången är jättelåg i förhållande till de andra instrumenten, så att det låter konstigt. Då skulle många kalla det en dålig mix, enkelt uttryck, du har blandat ihop ljuden dåligt.

Eller så kanske alla ljud i låten ligger i mitten.. som i mono. Då bör du panorera ut ljuden åt kanterna, inte alla ljud visserligen, du vill ha en jämn balans i mixen, en avvägd blandning av ljud genom bägge högtalarna. Det finns mycket information om det här på forumet, använd sökfunktionen.

Eller så kanske din bastrummas frekvenser krockar med basens frekvenser. Så att ingen av dem får något bra spelutrymme. Dvs bägge låter lägre och det kanske låter grötigt. Detta kan du lösa genom att t ex använda en equalizer, vilket också hör till mixning.

Vad gäller mixning i dansmusiksammanhang så är det inte så annorlunda från nån annan mixning.. Men många gånger vill man att basljuden ska få ett större utrymme än i t ex rock och pop. Kick (bastrumma) och bas i största allmänhet spelar ju som bekant en viktig roll i dansmusik, t ex house.

Personligen så pillar jag väl med mixning under hela produktionen. Jag hatar att jobba med nått som låter skräp och försöka fixa till det i efterhand, lika bra att göra det på en gång. Men så gör jag dansmusik i datorn också. Det i mina ögon (min åsikt - min åsikt!!! 😄) lättare, bekvämare och snabbare att pilla med sånt där. 🙂

Men som så många gånger här i livet gäller inga egentliga regler för mixning. Det du tycker låter bra. Det är bra. Typ.. 🙂

Och till alla som tycker sig att jag har fel eller uttryckt mig dåligt eller rört ihop begrepp (vilket jag är 100% säker på att jag har gjort (som vanligt).. 🙂 - Jag kan egentligen inget om den här "teorin" så va nu inte för hårda 😉 Jag är bara en glad amatör som försöker.. 🙂

//smulan

Postat
Och till alla som tycker sig att jag har fel eller uttryckt mig dåligt eller rört ihop begrepp (vilket jag är 100% säker på att jag har gjort (som vanligt).. 🙂 - Jag kan egentligen inget om den här "teorin" så va nu inte för hårda 😆 Jag är bara en glad amatör som försöker.. 🙂

//smulan

[O/T]

Smulan: Du klarade dig bra utan att snärja in dig i svårare termer och utlägg... liten guldstjärna för försöket 😎

[End O/T]

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.