Chrisgitarr Postat 27 januari 2014 Postat 27 januari 2014 Hej alla. Vad ska jag skaffa för "gear" för att feta till och lyfta mitt sound. Det jag kör på just nu är Logic Pro 9, Focusrite Saffire 24 interface, ENGL rörpreamp med RedWirez Toontrack EZ drummer mm. Det jag skriver just nu är instrumental hårdrock/metal med inslag av akustiskt gitarr, kör, piano mm. Vad skulle ni tipsa om för pryl som skulle lyfta mina inspelningar eller ligger hemligheten mestadels i mixning och mastring. (Jag mixar och mastrar i Logic) Tacksam för tips! Ha det! MVH Chrille
magnus83 Postat 27 januari 2014 Postat 27 januari 2014 Rent prylmässigt så verkar det ju inte vara något som hindrar en bra och luftig mix i alla fall. Så jag vet inte om någon mer pryl hade gjort så jätte stor skillnad. Det bästa är nog att fortsätta utvecklas som mixare/mastrare. Kanske köpa någon tutorial från Groove3. Deras "Mixing Heavy Rock/Metal" är helt ok faktiskt. Väldigt basic och pedagogisk. Inga jättesummor heller det rör sig om. http://www.groove3.com/str/Mixing-Heavy-Rock-Metal.html Eller ladda ner en plugg som jag hittade igår faktiskt. Gratis 🙂 http://www.acustica-audio.com/index.php?option=com_content&view=article&id=20&Itemid=101 Jag la den på master-regeln och tyckte deras kompressor lät helt ok. Annars så finns det ju massor mer eller mindre bra mixtutorials på youtube. Det jag gör innan jag tittar på en tutorial på tuben är att läsa lite av vad andra har kommenterat om den. Så slipper man titta på skräp 😉 Well, annars vet jag inte. Men om det är just en pryl du vill ha som ska lyfta din musik så kan jag inte annat än rekommendera dig att införskaffa en Kemper. Bästa köpet jag har gjort på länge!
Anders F Postat 27 januari 2014 Postat 27 januari 2014 (redigerat) Så som jag tolkar lufta o feta till, så använder jag min puigtec till det på följande sätt. OBS! Mixen måste såklart vara bra från början! Attenuerar 20hz tills jag hör luftigheten. Boostar sedan 20hz tills jag återfår den bas jag vill ha. Finns gratis demo hos waves på pluggen. Mvh Anders Redigerat 27 januari 2014 av Gizmozis
Chrisgitarr Postat 29 januari 2014 Trådstartare Postat 29 januari 2014 Hej. Tack för svaren. Det var lite som jag misstänkte själv. Väldigt mycket ligger i mixningen och slutligen, mastringen. Det blir att bättra på mina kunskaper där. Har köpt lite bra videos så det blir att studera dessa. Min tanke är väl att skaffa mig en lite mer "proffs" studio framöver. Vad för grejer skulle ni anse man bör satsa på i turordning. Då tänker jag på i första hand på"outboard gear" i form av compressorer, preamps, interface med mera. Gillar att ratta för hand ;-) (Rörtoppar och lådor samt mickar har jag redan.) Tack och hej. Mvh Chrille
JJRockford Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Jag tror att lyssningen är det allra viktigaste, om vi snackar "hårdvara". Du skriver ingenting om vad du har för monitorer, hörlurar eller akustikbehandling av din studio. Det är garanterat mycket viktigare för att få till bra mixar än någon outboard-kompressor. Gillar du att ratta för hand, och får inspiration av det, kanske någon slags kontrollyta kan vara värd att titta på. För en del ökar det kanske arbetsflödet, vilket i sig kan göra att en orkar jobba mer med sin mix.
Chrisgitarr Postat 29 januari 2014 Trådstartare Postat 29 januari 2014 Jag tror att lyssningen är det allra viktigaste, om vi snackar "hårdvara". Du skriver ingenting om vad du har för monitorer, hörlurar eller akustikbehandling av din studio. Det är garanterat mycket viktigare för att få till bra mixar än någon outboard-kompressor. Gillar du att ratta för hand, och får inspiration av det, kanske någon slags kontrollyta kan vara värd att titta på. För en del ökar det kanske arbetsflödet, vilket i sig kan göra att en orkar jobba mer med sin mix. Tack för svar. Jag har väl semiproffs monitorer och lurar. Yamaha HS80 samt KRK KNS lurar. Men det är klart att jag har kikat lite på Genelec 8040 alt 8030. :-)När du nämner kontrollyta, är det DAW controller du tänker på då. Typ mackie universal...?? /Chrille
Roine Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 (redigerat) Vad har du för erfarenhet av inspelning/mixning och hur länge har du spelat själv? Kan du lägga upp eller länka till något du gjort kanske, det är otroligt svårt att ge generella tips på en sån här fråga när man bara får ett par prylar uppräknade, det är så mkt mer som spelar in än gear osv. och hur vet du att du föredrar att ratta, då måste du ha viss erfarenhet gissar jag?!? Redigerat 29 januari 2014 av Roine
JJRockford Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Tack för svar. Jag har väl semiproffs monitorer och lurar. Yamaha HS80 samt KRK KNS lurar. Men det är klart att jag har kikat lite på Genelec 8040 alt 8030. :-) Har en orken så är det förmodligen bättre investerade pengar att akustikbehandla rummet än att köpa nya monitorer. När du nämner kontrollyta, är det DAW controller du tänker på då. Typ mackie universal...?? Precis. Det blir ju mest någon slags gimmick, teoretiskt sett tillför den ju egentligen ingenting för ljudet. Men ju bättre en trivs med sitt arbetsflöde, desto bättre jobb kommer en förmodligen att göra. GUI:t i musikprogrammen är ju för det allra mest fortfarande designat efter klassisk hårdvara, vilket kanske inte är så lyckat alla gånger. En ratt är t ex väldigt lätt att justera med händerna, men en grafisk version av en är inte alltid lika lätt att hantera med musen. Ska dock tilläggas att jag läst i flera intervjuer om folk som skaffat kontroll-ytor, men sen ändå märkt att dom sköter allt med mus och tangentbord. Sen vet jag inte hur "teoretiskt skolad" du är? Arbetsmetodik och sånt hjälper så klart till att få en bra mix. Det som är självklart för en del är det kanske inte för andra. T ex saker som att hela tiden jämföra sin mix med referensspår, sköta det mesta av mixningen med ganska lågvolym, använda högpassfilter på alla kanaler o s v.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.