Jump to content
Annons

Samplingsfrekvens problem!


Dr Hedgehog

Recommended Posts

Hej!

Jag har stött på ett skitskumt problem med mitt ljudkort M-Audio 410. När jag ställer upp samplingsfrekvensen i ljudkortets interface, så börjar det knastra lite sen är det tyst. Jag använder det i logic, och vill höja ljudkvalitén. Jag har ingen aning om vad jag ska göra! Är det här för övrigt rätt sätt att gå tillväga för att höja ljudkvalitén på logics egna ljud och inspelningar, eller vad händer när jag höjer frekvensen?? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har intrycket av i princip alla DAW-program själva vill styra vilken frekvens ett arbetsprojekt ska använda. Att programmet håller kollen på vilken frekvens drivrutinen rapporterar, och kan även skicka order till ljudkortet att skifta frekvens därefter.

Om du ändrar manuellt på interfacet, till en annan frekvens än projektet är inställt till att använda, då borde det bli en konflikt. Skulle gissa att Logic reagerar, eller att nån form av allmän fuckup gör sig påmind.

Prova att ställa in högre frekvens i Logics projektinställningar istället.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det här för övrigt rätt sätt att gå tillväga för att höja ljudkvalitén på logics egna ljud och inspelningar, eller vad händer när jag höjer frekvensen?? 🤪

Förstår nog inte helt vad du menar, men det är väl fortfarande omtvistat att högre samplingsfrekvens än 44,1/48kHz tillför något väsentligt av värde. Klart är iaf att det tar mer resurser från datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...