Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har vÀl sÀkert gjorts nÄgon liknade trÄd, men, men. NÄgon som kan lÀnka eller skriva upp vilka ackord och toner som fungerar ihop enligt "skalan". Hittar inget konkret nÀr jag söker runt pÄ internet sÄ det blev att frÄga hÀr istÀllet.

Btw, det Àr till piano om det skulle vara nÄgon skillnad jÀmfört med gitarr exempelvis.

Tack pÄ förhand!

Redigerat av Pozzon
Annons
Postat

Enligt skalan?

Ett ackord Àr alltid baserat pÄ en skala. Dom toner som fungerar i förhÄllande till det ackordet Àr tonerna i skalan som ackordet Àr baserat pÄ. D-dur ackord t.ex. Àr ju baserat pÄ D-dur skala, och dÀrför funkar alla toner i D-dur skala ihop med ett D-dur ackord.

Olika toner i D-dur skalan skapar olika mycket fÀrg eller spÀnning i D-dur ackordet förstÄs. Mest harmoniska tonen i förhÄllande till D-dur Àr D (första tonen i skalan). NÀst mest harmoniska Àr A (femte tonen i skalan). Tredje mest harmoniska Àr F# (tredje i skalan) osv. Minst harmoniska Àr C# (7e tonen i skalan).

Var inte för otÄlig med sÄnt hÀr. Det Àr komplicerat, och det kommer med tiden. Lycka till.

Postat

Enligt skalan?

Ett ackord Àr alltid baserat pÄ en skala. Dom toner som fungerar i förhÄllande till det ackordet Àr tonerna i skalan som ackordet Àr baserat pÄ. D-dur ackord t.ex. Àr ju baserat pÄ D-dur skala, och dÀrför funkar alla toner i D-dur skala ihop med ett D-dur ackord.

Olika toner i D-dur skalan skapar olika mycket fÀrg eller spÀnning i D-dur ackordet förstÄs. Mest harmoniska tonen i förhÄllande till D-dur Àr D (första tonen i skalan). NÀst mest harmoniska Àr A (femte tonen i skalan). Tredje mest harmoniska Àr F# (tredje i skalan) osv. Minst harmoniska Àr C# (7e tonen i skalan).

Var inte för otÄlig med sÄnt hÀr. Det Àr komplicerat, och det kommer med tiden. Lycka till.

Tack, det Ă€r ungefĂ€r detta jag vill ha 🙂 Finns det nĂ„gon enkel uppradning pĂ„ vilka som passar ihop, eller finns det nĂ„gon "formel" för att rĂ€kna ut vilka som fungerar tillsammans?

Postat (redigerat)

LÄter som du behöver lÀra dig musikteori.

Ett exempel pÄ lite litteratur i Àmnet: http://www.bokus.com...teori-for-alla/

Men generellt sÀtt om du utgÄr frÄn prim i din tonart: (I tonsteg rÀknat)

Dur: Helt, Helt, Halvt, Helt, Helt, Helt, Halvt

Moll: Helt, Halvt, Helt, Helt, Halvt, Helt, Helt

Redigerat av Naymari
Postat

Tack, det Ă€r ungefĂ€r detta jag vill ha 🙂 Finns det nĂ„gon enkel uppradning pĂ„ vilka som passar ihop, eller finns det nĂ„gon "formel" för att rĂ€kna ut vilka som fungerar tillsammans?

Du kan ju börja med att lÀsa svaren du redan fÄtt...

Kolla i mitten av sidan under rubriken

AnvÀndning inom modal ...

http://sv.wikipedia....iki/Kyrkotonart

Postat

Har vÀl sÀkert gjorts nÄgon liknade trÄd, men, men. NÄgon som kan lÀnka eller skriva upp vilka ackord och toner som fungerar ihop enligt "skalan". Hittar inget konkret nÀr jag söker runt pÄ internet sÄ det blev att frÄga hÀr istÀllet.

Btw, det Àr till piano om det skulle vara nÄgon skillnad jÀmfört med gitarr exempelvis.

Tack pÄ förhand!

Det Àr en svÄr frÄga som har tusen olika svar. Det Àr ungefÀr sÄ som att köpa en tÄgbiljett till 'nÄgonstans'.

Det bÀsta Àr att du lÀr dig lite musikteori. LÀr dig piano, absolut.

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

Skalan Àr formeln. Den Àr 'the rock bottom'.

Kvintcirkeln Àr anvÀndbart hjÀlpmedel som utgÄngspunkt med. Sök pÄ nÀtet efter den.

Men som Steffes sa ovan: spela, lyssna, och notera. Finns inget bÀttre.

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Hej Pozzon !!! 🙂

Det Ă€r enkla grunder och det finns en formel !!! Börja med att lĂ€ra dig den Joniska skalan/durskalans toner... Ta och rĂ€kna 1;a tonen,3,5 och 7;e (det kallas för tersstapling) i med utgĂ„ngspunkt frĂ„n varja ton i den skalan och du fĂ„r tonerna till ackordet ackordet som passar till den skalan....Det kallas för att harmonisera (ackord utifrĂ„n skalor)..... 🙂

Gör du sÄ frÄn varje ton i skalan fÄr du en sk ackordstege, de diatoniska (dia=tillhörande) ackorden för den skalan. Det blir dÄ 7 st. ackord som passar. De kan du spela till skalan ifrÄga du gjort melodin / succesionen ifrÄn sÄ du har litet ackord att vÀlja pÄ....

Detta fungerar pÄ alla skalorna i det Modala Systemet, se http://sv.wikipedia....iki/Kyrkotonart

Du behöver litet harmonilÀra, typ; sD (subdominant), D (Dominant) och T (Tonika) för att placera ackorden korrekt till succesionen / melodin (vars toner kommer frÄn skalan som Àr aktuell, den som du harmoniserat ackorden utifrÄn.) NÀr du kommit sÄ lÄngt sÄ har du bra information om de olika kadenserna / progressionerna / harmonierna (=ackordsföljder) hÀr: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kadens

(En fullstÀndig helkadens i moll Àr harmoniserad utifrÄn Harmonisk mollskala, men lÀr dig inte den Ànnu utan anvÀnd den kadensen i dur till att börja med. Om du ÀndÄ vill spela i moll sÄ vÀlj den fullstÀndiga helskadensen i den Aeoliska skalans, molls paralelltonart (vars grundton du finner en mollters/4semitoner upp / med början pÄ mollskalans 3:e ton, vilket Àr durskalan) istÀllet för att krÄngla till det. Se; http://sv.wikipedia....Parallelltonart)

FöreslĂ„r att du börjar med detta och lĂ€r dig mer sedan, allt eftersom...Du kommer vĂ€ldigt lĂ„ngt i ditt musicerande och ditt komponerande med detta... 🙂

jimi_hendrix-208241.jpg

NÄgra tips pÄ vÀgen:

Ett tips Àr att du utelÀmnar grundtonen/1:an i ackorden nÀr du spelar gitarr eller piano och lÄter basisten ta hand om de tonerna istÀllet. DÄ blir det inte sÄ grötigt utan mer luftigt. UtifrÄn det kan man bygga pÄ, om man vill, och utveckla basgÄngen. Det gÄr t ex att anvÀnda kromatik (alla 12 tonerna inom en oktav) för att fÄ en litet smooth rörelse i musiken. Kromatik kan vara en risk sÄ se dÄ till att the outside notes (nÄgon av de tonerna som INTE hör till skalan) alltid hamnar pÄ upbeat och inte gör en clash med tonerna i melodin du gjort / skalan du spelar i. Annars kommer det att lÄta som om basen spelar falskt.....Den kromatiska regeln gÀller Àven för melodi / succesion / solo om du nu skulle vilja spela kromatiskt

Ett annat kreativt sĂ€tt Ă€r att lĂ„ta basen spela i samma skala som du harmoniserat ackorden ifrĂ„n. Som ett slags Jazzkontrapunkt (enkelt förklarat; tvĂ„ skilda melodier som spelas samtidigt men som Ă€ndĂ„ Ă€r i harmoni med varandra)... 🙂 Detta Ă€ven om du utelĂ€mnat grundtonen/bastonen/1;an i de diatoniska ackorden. Bry dig inte om de tvĂ„ klassiska sorternas kontrapunkt Ă€nnu. De följer striktare regler.

Att enbart spela och lyssna fungerar, Ă„tminstone till en viss grĂ€ns och det Ă€r nyttigt men att lĂ€ra sig detta samtidigt gör att du förstĂ„r vad du gör nĂ€r du spelar / komponerar och du lĂ€r dig fortare.....Åtminstone tror jag det. Det gör det Ă€ven enklare att diskutera musiken med sina medmusikanter om man anvĂ€nder vedertagna begrepp /ord för vad man hĂ„ller pĂ„ med.. 🙂 Musikteori Ă€r kul och intressant och det gĂ„r att vara hur skapande som helst, no limits !!!!

Och för att bryta medvetet mot reglerna sÄ att det hörs att man gör det (inte bara att det rÄkar bli sÄ..) och ger önskad effekt krÀver att man kan dem.....Gör det sparsamt sÄ att det vÀcker intresse nÀr och om du nu gör det.....

Hoppas att detta Ă€r till nĂ„gon hjĂ€lp. Jag sjĂ€lv Ă€r inte berömd eller nĂ„gon duktig virtuos 🙂 , det jag skrivit hĂ€r Ă€r musikteori jag lĂ€rt mig frĂ„n bl a Mikaels Lindkvist suverĂ€na bok "Grundteori för Gitarr", Jason Klobnaks bok "Targetting" samt min gitarrguru ( som dock hellre vill bli omnĂ€mnd som GitarrhjĂ€lte 😄 ) vilken studerat pĂ„ Musicans Institute i L.A.

Musikteorin och harmonilÀran Àr mycket anvÀndbar och den gÄr att lira i praktiken. Jag personligen Àr mycket intresserad av att studera den och harmonilÀra...Googla pÄ de ord du inte förstÄr och stÀll gÀrna mer frÄgor om nÄgot Àr oklart..

mvh

Redigerat av pxm
Postat

Jag tycker Jazztutorial gÄr igenom alla modes vÀldigt bra. (Alla modes Àr alla vita tangenter som Àven kallas för kyrktonarterna och heter ionian, dorian, phrygrian, lydian, mixolydian, aeolian och locrian.)

Var inte rĂ€dd för att det blir komplicerat. Det Ă€r nĂ„gonting jag skulle velat ha förklarat för mig nĂ€r jag började. 🙂 Fördelen Ă€r att han utgĂ„r frĂ„n C, vilket gör att det blir vĂ€ldigt lĂ€tt att se vilka toner som skiljer sig mellan skalorna.

• Gilla 1
Postat

nja, ett modus kan innehĂ„lla svarta tangenter ocksĂ„, det beror pĂ„ frĂ„n vilken ton man börjar skalan pĂ„. Tonarten kan ju vara i Bb eller i Eb t ex och du kan fortfarande tilllĂ€mpa vilken som helst av kyrkotonarterna... Det Ă€r mellanrummen mellan tangenterna som rĂ€knas. Men det Ă€r helt rĂ€tt och enklast att börja i C...... 🙂

mvh

Postat
Minst harmoniska Àr C# (7e tonen i skalan).
Om vi pratar om en halvton frÄn prim/oktav sÄ tycker jag att en liten sekund (D#) Àr mer dissonant Àn stor septima (C#).
Postat

Om vi pratar om en halvton frÄn prim/oktav sÄ tycker jag att en liten sekund (D#) Àr mer dissonant Àn stor septima (C#).

Men liten sekund ingÄr inte i joniska-durskalan, vilket signia Àr inne pÄ.

En annan sak:

Ska man veta vad stor septima Àr om man kallar sig punkrockdude?

Jag fĂ„r inte ihop det! 😛

Postat
Var inte rĂ€dd för att det blir komplicerat. Det Ă€r nĂ„gonting jag skulle velat ha förklarat för mig nĂ€r jag började. 🙂 Fördelen Ă€r att han utgĂ„r frĂ„n C, vilket gör att det blir vĂ€ldigt lĂ€tt att se vilka toner som skiljer sig mellan skalorna. https://www.youtube.com/watch?v=IF47dr8sVyE
Ja, det Ă€r vĂ€ldigt bra att kunna dessa. I pop och rock Ă€r det dock inte sĂ„ vanligt tycker jag (sĂ„vida vi inte kallar mollskalan för Aeolian istĂ€llet). Om jag stöter pĂ„ att tonartsbeteckningen (kors- eller B-förteckningarna i början av notationen) inte stĂ€mmer riktigt med hur lĂ„ten gĂ„r sĂ„ Ă€r det oftast Dorian som jag upptĂ€ckt i pop och rock. Jazz Ă€r en helt annan sak 🙂 Det lilla jag spelat Jazz sĂ„ Ă€r vĂ€l Mixolydisk vĂ€ldigt vanlig över 7/9 ackorden etc och kanske Lokrian Ă€ven om den inte Ă€r ren diminished skala.

Alla lÀra sig modusar Àr oerhört anvÀndsbart!

Postat (redigerat)

Men liten sekund ingÄr inte i joniska-durskalan, vilket signia Àr inne pÄ.

En annan sak:

Ska man veta vad stor septima Àr om man kallar sig punkrockdude?

Jag fĂ„r inte ihop det! 😛

Hehe. Jag kan nog hĂ„lla med ganska mycket om mitt alias och att det inte stĂ€mmer riktigt med mitt intrresse eller kunskaper om musik 🙂

Du har dessutom sjĂ€lvklart rĂ€tt om att den lilla sekunden inte ingĂ„r i joniska modusen. Jag tĂ€nkte nog inte i modusvĂ€gar dĂ€r utan fick skygglappar och endast började tĂ€nka "mest dissonant" 🙂 Charles Ives skulle jubla över lilla sekunden dock.

Redigerat av punkrockdude
Postat

A B C D E F G Àr Am-skalan, bra att börja med. C D E F G A B Àr C-durskalan. Du mÄste inte lÀra dig alla kluriga ord. Intervallen mellan tonerna Àr samma i oavsett vilken tonart du kikar pÄ, sÄ du kan flytta dem fram och tillbaka om du vill. I lÀnkarna nedan fÄr du Àven ackord som passar i skalorna.

http://www.guitar-chords.org.uk/chords-key-a-minor.html

http://www.guitar-chords.org.uk/chords-key-c.html

Postat

nja, ett modus kan innehĂ„lla svarta tangenter ocksĂ„, det beror pĂ„ frĂ„n vilken ton man börjar skalan pĂ„. Tonarten kan ju vara i Bb eller i Eb t ex och du kan fortfarande tilllĂ€mpa vilken som helst av kyrkotonarterna... Det Ă€r mellanrummen mellan tangenterna som rĂ€knas. Men det Ă€r helt rĂ€tt och enklast att börja i C...... 🙂

mvh

Meh, det var ju det jag skrev. 😉 ("Fördelen Ă€r att han utgĂ„r frĂ„n C, vilket gör att det blir vĂ€ldigt lĂ€tt att se vilka toner som skiljer sig mellan skalorna.")

Jag tycker modes Àr jÀttebra, med tanke pÄ att man kan göra om en skala eller melodi med hjÀlp av ett mode. T.ex. om man vill fÄ nÄgonting att lÄta glatt, ledsamt, dissonant eller ja, rentav töntigt (som t.ex. Ghost Busters som han tar upp), vet man vilket modus man ska anvÀnda för att fÄ det ljudet. Sen Àr det klart att man (i alla fall i min Älder och nivÄ), mÄste vÀlja lite bland skalorna. Att kunna alla modes i alla tonarter blir lite mycket.

Moll, Dur och Blues kommer man vĂ€ldigt lĂ„ngt med i komp och ackordspel. I dödsmetall (som jag sjĂ€lv spelar) anvĂ€nder man Ă€ven phrygrian, alternate phrygrian och locrian. Men det Ă€r nog överkurs nĂ€r man börjar spela. 🙂

Postat

locrian. Men det Ă€r nog överkurs nĂ€r man börjar spela. 🙂

Kan du ge exempel pĂ„ ackordföljd som Ă€r locrian, i en lĂ„t. Trodde knappt denna mod anvĂ€ndes alls. 🙂

Postat (redigerat)

Enter Sandman, Army of Me, Black Sabbath.

Locrian Enter Sandman, Àr det sÄ?

The Locrian mode has the formula 1, ♭2, ♭3, 4, ♭5, ♭6, ♭7

Riffet innehÄller b5 men Àven Äterkommande 2 (vanlig 2:a)

b5 ingÄr alltid i vanliga bluesskalan, men hÀr Àr den betonad pÄ ett annat sÀtt vilket gör den speciell.

Riffet har en doft av locrian?

För att en lÄt ska vara skriven i locrian, mÄste underliggande harmoniken och melodin anvÀnda

sig av framför allt b2 och b5.

Om lÄten gÄr i E kan man alltsÄ inte spela E5 som ackord eller

som i versen sjunga 5an pÄ sina stÀllen, nÀr moden bygger pÄ Edim.

Melodin i vers och refrÀng anvÀnder inte pÄ ett enda stÀlle b2 eller b5.

I refrÀngen anvÀnder man 2an som ackord (F#5) dessutom och sjunger tonen G#

vilket Àr stor ters(!)

Åsikter kommentarer?

Redigerat av laban1
Postat

Kan du ge exempel pĂ„ ackordföljd som Ă€r locrian, i en lĂ„t. Trodde knappt denna mod anvĂ€ndes alls. 🙂

Hehe, i metal Àlskar vi dissonanter och att kliva runt bland halvtoner. Att locrian har en sÀnkt femma (vilket kan tolkas som en överstigande kvart), och sÀnkt sekund, gör just att den blir vÀldigt anvÀndbar i "mangel-partier" och lÄter ganska arg med distade syntar och gitarrer.

Har inget piano framför mig efter en titt pÄ Tuben ser jag att Enter Santman har sÀnkt femma i introriffet, men anvÀnder ÀndÄ stor femma och vanlig sekund. Det kÀnns m.a.o. mer som en mollskala med ett riff dÀr man hÀnger pÄ den överstigande kvarten, vilket gör att det lÄter argare nÀr man hÀnger pÄ den (och som du sÀger, kan tolkas som locrian).

Hm, bra frĂ„ga ang, lĂ„tar. Kan inga kĂ€nda sĂ„hĂ€r pĂ„ rak arm. Ska se om jag hittar nĂ„t bra exempel. 😊

Postat

Tack pÄ förhand!

Du kan alltid börja med nÄgra vanliga rundgÄngar:

Em - C - G - D

C - Em - Am - G

UtifrÄn sÄdana exempel kan du alltid testa dig fram. Lyssna pÄ vad andra har gjort. LÄna och försök utveckla.

Postat

Enter Sandman, Army of Me, Black Sabbath.

Army of Me

versen kanske kan sĂ€gas vara locrian! 🙂

Basen spelar 1 b5 b6 b7 - fyller i b5

och sÄngen 1 b2 b3 b7 - kÀnns mer som phrygian

i kombination med b5 = locrian?

Black Sabbath inte locrian - IMO 😐

riff - 1 (8) b5

sÄngen gödslar med helt vanliga 2 och 5

"all over the place" - absolut inte locrian.

Åsikter, synpunkter?

Postat

Hehe, i metal Àlskar vi dissonanter och att kliva runt bland halvtoner. Att locrian har en sÀnkt femma (vilket kan tolkas som en överstigande kvart)

DjÀvulens intervall. Förbjuden en gÄng i tiden i olika delar av vÀrlden.
Postat

BasgÄngen i Army of me ska vara lokrisk, och nÀr jag sökte runt sÄ dök Black sabath och Enter sandman upp i samma mening och jag skrev in dom i mitt inlÀgg utan att testa (...eftersom allt pÄ nÀtet Àr sant). HÀr Àr Björk's lÄt omnÀmnd:

http://en.wikipedia.org/wiki/Locrian_mode

Postat (redigerat)

BasgÄngen i Army of me ska vara lokrisk,

"Army of me" Àr det nÀrmaste lokrisk som jag sett,

Det lÄter som att basen spelar en grej och sÄngen en helt annan,

men det ligger vĂ€l i den lokriska naturen.. 🙂 mörkt och dissonant.

Finns vÀl en anledning till att lokriska moden av mÄnga kallas

en teoretisk mod.

Finns det andra exempel pÄ lokrisk mod, alltsÄ dÀr melodin

anvÀnder b2 och b5 (och undviker 2 och 5) ?

Redigerat av laban1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.