Jump to content
Annons

Spela in nylonsträngad gitarr inte omöjligt! Ny testinspelning…


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Gjorde ny sång, skippade spåren med ljud från sE4400a, nu är det enbart från TLM49. Micken satt typiskt standard ca 20 cm ut från 12te bandet riktad mot där greppbrädan slutar. Nu är det ett ljud som åtminstone jag gillar, jag fick göra lite hack vid 55, 60 hz för att dämpa vargtoner där. Nu känns det inte längre lika omöjlligt med nyloninspelningar. Att A och A# förstärks så i gitarrerna var ju bra att veta.

BUMP!

Please kommentera ljudet?

Gummimannen - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Perew (oregistrerad)

Jag tycker det låter jäkligt bra med möjligen lite slagsida i mixen och något kompressorpump här och där. Jag lyssnade på dig häromdagen och det är en klar förbättring av gitarrljudet, jag skulle aldrig lyckas att få det såhär bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde ny sång, skippade spåren med ljud från sE4400a, nu är det enbart från TLM49. Micken satt typiskt standard ca 20 cm ut från 12te bandet riktad mot där greppbrädan slutar. Nu är det ett ljud som åtminstone jag gillar, jag fick göra lite hack vid 55, 60 hz för att dämpa vargtoner där. Nu känns det inte längre lika omöjlligt med nyloninspelningar. Att A och A# förstärks så i gitarrerna var ju bra att veta.

Det lät bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har sagt det?

Jag såg det så övertydligt på VUn i UA-limpan. Det blir väl en sån resonans i rummet på allt akustiskt kan jag tänka. Alltså hemma hos mig. Det kan ju vara som Van Cain skrev också, att både gitarren o rummet förstärker en viss frekvens.

Det blev som sagt inte helt bra gitarrljud första gången, nylonsträngad är svinsvårt även om gitarren faktiskt låter bra så vill det gärna låta skit på inspelningen. Gjorde om mixen, tog enbart gitarrljuden från Neumannmicken. När jag satt o trixade i morse märkte jag att gitarren ger en våldsamma vargtoner på basens A och A#, det lyckades jag dämpa med smala eq-hugg vid ca 55 hz. Samma sak, fast lite mindre, händer när jag går igenom bastonerna på den stålsträngade gitarren.

Gjorde även om sången, första versionen "visksjöng" jag i natt när frun sov… Sen lite mindre ändringar på alla inställningar o nivåer så blev det rejält mkt bättre, bästa nylonljud jag fått till. Mitt lilla studiorum är inte så vidare lämpat för ak gitarr heller, det är ganska stendödat i akustiken. Lexiconburken får fixa biffen, här är det ganska mycket av ""Small Church", samt lite grann av "Big Studio". Man får ju betänka att det enbart är nylonsträngad gitarr i kompet här så någon fet ljudbild är det ju inte frågan om. Märker att den är väldigt behaglig att lyssna på flera ggr, ofta blir det snart jobbigt att lyssna på mina mixar. Men man kan tydligen bli bättre.

 

Här är nya versionen, den gamla har jag tagit bort från Soundcloud.

https://soundcloud.com/user7908154/summertime-140128

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg det så övertydligt på VUn i UA-limpan. Det blir väl en sån resonans i rummet på allt akustiskt kan jag tänka. Alltså hemma hos mig. Det kan ju vara som Van Cain skrev också, att både gitarren o rummet förstärker en viss frekvens.

Då förstår jag, kan vara värt att hålla i minnet att vissa toner kan "sticka iväg". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen liten förbättring där. Snyggt!

Är även "Big Studio" ett reverb? Isf kör du alltså två olika reverb på gitarren. Är det vanligt att man/du gör det (på instrument&sång i allmänhet)?

Tanken har inte ens slagit mig. Kanske därför jag haft svårt att hitta det där lagom stora/snygga reverbet jag vill ha och istället lagt en närapå ohörbar stråkmatta i bakgrunden med reverb som gör att det låter mer som jag vill.

Om man slänger på flera reverb (på samma instrument/sång), och det verkar låta snyggt, det kan inte bli nån slags krock med nånting annat av nåt slag man ska passa sig för?

Mina kunskaper om mixning är på nybörjarnivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...