Jump to content
Annons

Spela in nylonsträngad gitarr inte omöjligt! Ny testinspelning…


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag har så pass bra mickar mm att jag kan spela in vad som helst så att det sen låter likadant på inspelningen. Att få till en snygg mix sen är ju en annan grej, men spelar jag in en röst, en basfiol, eller ett piano låter det lika sen om jag inte klumpat mig kollosalt. Spelar jag in en gräsklippare eller ett ånglok utomhus låter det oxå likadant vid uppspelning. Men…

Att spela in en nylonsträngad gitarr så den sen vid uppspelning låter likadant verkar vara helt jävla omöjligt! Jag har en Yamaha CG-101 som låter riktigt fint o trivsamt, det är det instrument jag spelar mest på som avkoppling, älskar den milda tonen. Men oavsett hur jag mickar o grejar låter inspelningen mer eller mindre skit, inte alls som gitarren låter i verkligheten. Som om det ligger två ryamattor över ljudet… Hur fan kan det komma sig? Att sätta mickarna uppe vid öronen för att få samma ljud som jag hör hjälper inte. För att hjälpa upp det någorlunda får jag dra på sjukt med eq, på andra instrument som tex stålsträngad gitarr använder jag nästan ingen eq.

Har läst att många har samma problem. Trotsar den spanska gitarren de akustiska naturlagarna? Minst dåligt har det blivit med en omni sE4400a mkt nära lådan o ljudhålet.

Nån som känner igen sig? Ideér?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Nilsson jo jag har sett en del har samma problematik när det kommer till nylonis, kolla in den här gamla old-school videon fr 1976 m. Paco de Lucia så får du ett hum om hur man bör placera småmembranare, det finns modernare klipp m. tydligare ljud och bild med denne gitarrgud men detta räcker:

Link to comment
Dela på andra sajter

Plockar du eller plektrum?

Har du mycket bas i inspelningarna som kanske kväver toppen eller låter det tunt överlag?

Är ingen mästare alls utan frågar bara lite för att kanske lära mig nåt på kuppen med...höftskott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plockar du eller plektrum?

Har du mycket bas i inspelningarna som kanske kväver toppen eller låter det tunt överlag?

Är ingen mästare alls utan frågar bara lite för att kanske lära mig nåt på kuppen med...höftskott.

När jag spelar för trivsel skull så gör jag det med fingrarna, spelat in har jag gjort så få gånger eftersom det låtit så illa jämt både med o utan plektrum. De gånger jag gjort har det jag kasserat tagningarna o bytt till stålsträngad i stället. Jag kan inte fatta varför det inte låter lika på inspelningen som i verkligheten. Jag kan tex spela med gitarren på platten, med ljudhålet uppåt, då borde det jag hör med öronen vara ganska exakt samma ljud som en mick 50 cm framför gitarren "hör"… Men det blir så jäkla dovt o fult som om man använt en trasig 20 kronors Hobbex kolkorns mick.Man brukar säga att kameran eller mikrofonen inte ljuger, men när det gäller nylonsträngsljudet tycker jag det blir så. Irriterande.

Den centrerade nylongitarren spelade jag in nyss, med plektrum, det är enda gången det inte blivit helt vidrigt ljud. Har skurit enormt med bas o boostat mid o high mid.

https://soundcloud.com/user7908154/blues-crying-eyes-in-the

Link to comment
Dela på andra sajter

Också intresserad, 🙂 Är det bättre med småmembranare? Vart ska man rikta micken?

På videon Paco de Lucia:

Verkar som dom riktar micken mellan ljudhålet och stallet, är det 40cm ifrån, svårt att se..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

För nära med hela micken och sen riktad mot hålet måste ju ge lite proxomityeffekt vilket kanske dovar ljudet lite mer?

Längre ifrån och upp med gain lite, blir det för mycket brus då? Rikta mer och mer bort från hålet och antingen mot hals eller stall? Nerifrån och upp mot dig eller uppifrån och ner?

Om det låter bra när du spelar, i rummet du sitter i, så kanske du ska höja så att du får med mera av rummet?

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Småmembranare är absolut det som gäller kolla alla nylonartistinspelningar/klipp vad som används där men det går faktiskt att få ett bra ljud med Sennheiser MD421 tom, omni om man har en sån kondensatormikrofon tillhands (fortf. småmembran) en bit ifrån om det är ett bra rum annars njure men ej för nära...moderna nylonguror har inbyggda micksystem som funkar bra, kolla Lindsay Buckingham tex:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här måste jag säga jag aldrig haft problem med, men det kan vara lite trixigt att hitta sweetspots för mickplacering.

Lyssnar du på ljudet medan du sätter upp mickarna? Jag har lyckats få schysst ljud både med Sennheiser MKH40 (neutralt ljud), Shure SM-57 (helt mid-fokuserat), och Oktava 012 (mer återhållet i mixen). Hur mickarna låtit bäst brukar bero på vilken mick det är och vad jag vill ha för karaktär, men sweetspot brukar oftast vara strax utanför akustikhålet, gärna 45 grader riktat upp emot halsen, och allt väldigt närmickat. Kommer behövas kompensation för proxi-effekten, men det är ju lätt att fixa om inte micken redan har det :-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har ju lurarna på mig o lyssnar hela tiden mens jag flyttar runt både gitarr o mick/mickar. Med omni stormembran bara typ 6 cm ut från kroppen aningen mot halsen från ljudhålet sett har jag fått till det som bäst hittills.

Nån bra småmembranare har jag inte… Eller ingen alls rättare sagt.

Måste testa mer med fler mickar. Två se4400a nära i omni kanske. Plus TLM49 en bit ifrån. Det måste ju för fan gå om man ger sig fan på det.

Med omni kan jag vara hur nära som helst utan proximityeffekt

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nylon och stålsträngat är olika världar Nilsson, varför returnerade du dina Avantone CK-1?

(där hade du ju ett perfekt exempel på svinbra och billiga småmembranare m utbytbara kapslar...)

Det var ju fel på dem. Grova fel. Att nylon o stål är olika universum känner vi alla till.

Satt mig nyss vid trumsetet o stereolyssnade på nylonaren genom mina lågflygande omni syormembranare. Lät inte så dumt. Ska grejsa lite på det konceptet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har ju lurarna på mig o lyssnar hela tiden mens jag flyttar runt både gitarr o mick/mickar. Med omni stormembran bara typ 6 cm ut från kroppen aningen mot halsen från ljudhålet sett har jag fått till det som bäst hittills.

Nån bra småmembranare har jag inte… Eller ingen alls rättare sagt.

Måste testa mer med fler mickar. Två se4400a nära i omni kanske. Plus TLM49 en bit ifrån. Det måste ju för fan gå om man ger sig fan på det.

Med omni kan jag vara hur nära som helst utan proximityeffekt

Oki. Det var länge sen jag testade att spela in sånt med omni, men minns att jag tyckte det gav ett ganska uselt resultat. Jag skulle inte använda något annat än njure för akke-gura, annars kan man inte rikta micken dit man vill. Faktum är att jag tycker omni gett en bra tråkigt resultat till det mesta i akustisk väg jag testat, allt ifrån djembe, darbhuka, gitarr, ja, det mesta utom metalliska instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade inte du en CM3:a, Nilsson?

Jo, tre stycken… Gillade dem inte.

De Avantone småmembranare jag hade skickade jag till Thomann o la till pengar till ett par Shure småmembranare i stället. De lät bäst av de jag provat, men sålde dem oxå till VMBR ? här i forumet, då jag var pank.

Nyss gjorde jag ett litet test med två sE4400a i åttaläge nere vid gitarrkroppen o riktade så att den "döva" sidan pekade upp mot käften. Sen sjöng jag i Neumannen o spelade gitarr samtidigt. Förvånansvärt vad lite sångljud som läcker in mickarna nere vid gitarren. Fat jag kom inte på ån lämplig låt att spela in så så jag sket i det. Ska sjunga in Trasiga skor i stället till en gammal backtrack jag alltid kör live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min cg162s är kanske nåt liknande din CG. Har inga småmembranare, men av de få mickar jag har gav nt2a bästa resultatet. Lång, långt ifrån tillfredsställande dock, även om jag bara testat en gång för att se hur det låter. Känner igen din beskrivning av ljudet du får. Låter som ett helt annat instrument man lirar på. Ingen fyllighet alls, tunt, ihåligt och outhärdligt tråkigt ljud utan liv och klang.

Skrev in nylon guitar nt2 i youtubes sökruta. Hade det låtit i närheten som i hennes video hade jag varit nöjd. Eller ja, just nu tror jag jag hade varit nöjd. Får jag det att låta som i den videon är man säkert inte nöjd längre. Vad tycker du, låter det OK?

http://www.youtube.com/watch?v=BDEmpjJo8_8

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar stormembran på nylon. Tycker jag själv får till ett bra ljud.

Även Sm7b låter bra på nylon. Kanske lite tunnare.

Men sen har jag väldigt mycket reverb, och kanske inte lika höga krav som en som kör utan.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Min cg162s är kanske nåt liknande din CG. Har inga småmembranare, men av de få mickar jag har gav nt2a bästa resultatet. Lång, långt ifrån tillfredsställande dock, även om jag bara testat en gång för att se hur det låter. Känner igen din beskrivning av ljudet du får. Låter som ett helt annat instrument man lirar på. Ingen fyllighet alls, tunt, ihåligt och outhärdligt tråkigt ljud utan liv och klang.

Skrev in nylon guitar nt2 i youtubes sökruta. Hade det låtit i närheten som i hennes video hade jag varit nöjd. Eller ja, just nu tror jag jag hade varit nöjd. Får jag det att låta som i den videon är man säkert inte nöjd längre. Vad tycker du, låter det OK?

http://www.youtube.com/watch?v=BDEmpjJo8_8

Det där ljudet var ruggigt snyggt tycker jag. Säker gitarrist också…

Med tanke på det här och även Hellfogs kommentar borde även jag kunna få till det med mina stormembranare. Det sitter väl mkt i vilket reverb man väljer också.

Du milde så vackert spelat. Jag är tyvärr ganska kass på just nylonsträngat. Men, men, ljudet borde ju kunna bli bra ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade lite stormembransinpelningar jag med, som tex denna. Det är nog aningen murrigt det här med, jag skulle ha letat ett annat reverb.

Den här snubben får verkligen till ljudet med diverse oktavor, både stormembran o småmembran, även omni.

Den här har grymt ljud, men det en stor studio med superakustik, de använder varken reverb eller kompressor.

Det är väl så också kan jag tänka, att nylongitarr ofta inte passar alls ihop med pop/rock instrument, den klassiska gitarren gör sig bäst allena, eller som komp till en vissångare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk att låta som en pissemäst så måste jag säga att jag verkligen inte gillade Röde-videon...

Röde har ett väldigt luddigt sound med grymt oren topp som retar mig väldigt mycket. VIsst, Oktava har åsså generellt väldigt luddigt ljud, men det är inte lika hårt och otrevligt. Classic guitar-videon tyckte jag lät som inspelad på dåligt kassett-deck måste jag säga...

SE Z56000 däremot började låta betydligt bättre, men tyckte inte den var riktigt där heller.

Neumann-micken däremot! Den jäveln lät minst lika bra på nylon som stål!!! En sån överväger jag att skaffa, var grym både detaljrikedom och upplösning i ljudet :-)

EDIT: Nu insåg jag att Classic Guitar hade fler varianter. I höga register var det åtminstone en 012-kapsel som lät ganska bra. Vet inte redigt vad SDC betyder, men kanske är nån form av mod?

Min erfarenhet av 012:an till gitarr hittills är att det funkar bra så länge det är närmickat. Hans uppmickningar låter mycket sämre än mina, så jag misstänker han har ganska dåligt ljudkort på dessa inspelningarna.

En till EDIT: Misstänker SDC kan stå för Small Diafragm Condenser. Känns rimligt.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar inte gilla avståndsmickade gitarrer, men Neumann-videon funkar verkligen grymt bra :-)

Hade kanske velat ha lite med "oumpfh" i området mellan 250-500Hz, men vad jag kan bedömma här hemma så låter det som det borde vara en smal sak att fixa med EQ, och kan mycket väl helt enkelt bero på avståndet!

Neumann generellt är ett märke jag måste köpa på mig mycket mer av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här har grymt ljud, men det en stor studio med superakustik, de använder varken reverb eller kompressor.

http://www.youtube.com/watch?v=i41-xZHzqug

Wow, vilket sound och vilken ton i gitarr / spel!

Precis som Van Caine skriver har jag också fått till bra sound på nylon när jag använder MKH 40 (njure) i stereo i ett ganska levande rum. Ungefär den setup som visas i videon fast något närmare.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

I de här viddjorna är ju gitarren ensam. Ska man få den nylonsträngade att låta snyggt tillsammans med stålstränd, elektrisk, bas o trummor, då blir det svårare. Det kanske bara är dumt att blanda in nylonsträngat i poppigare låtar?

Den akustiken de har i Neumannvideon vore nåt. Det finns videor från samma rum med två TLM102 som trum-OH, de kör dem bara som två, sen lägger de till en på kaggen o en på virveln. Finns nog mickad flygel, och även sax…

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

I de här viddjorna är ju gitarren ensam. Ska man få den nylonsträngade att låta snyggt tillsammans med stålstränd, elektrisk, bas o trummor, då blir det svårare. Det kanske bara är dumt att blanda in nylonsträngat i poppigare låtar?

Den akustiken de har i Neumannvideon vore nåt. Det finns videor från samma rum med två TLM102 som trum-OH, de kör dem bara som två, sen lägger de till en på kaggen o en på virveln. Finns nog mickad flygel, och även sax…

Tja, jag tycker nog det går ganska bra här.

http://www.youtube.com/watch?v=DyEEOxDTCRM

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte lyssnat på exemplen men kan tänka mig att för en nylonsträngad gitarr ska kunna hävda sig tillsammans med elgitarrer i en rockigare låt så behöver du nog komprimera den rätt hårt och lite juste reverb efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Van Caine skriver har jag också fått till bra sound på nylon när jag använder MKH 40 (njure) i stereo i ett ganska levande rum. Ungefär den setup som visas i videon fast något närmare.

Kul! Började undra lite om jag var ensam här om att använda såna mickar :-)

Nisse: Det gär absolut, men mickvalet är ganska kinkigt när de ska samsas med mer skarpa instrument, och det kräver en del av orkestreringen för att inte drunkna. Den får exempelvis inte gärna vara för tät. En musiker som är grym på att få det där att funka är regissören Robert Rodriguez (Desperado/From Dusk Till Dawn/Sin CIty)!

Försökte hitta ett klipp, men var tunnsått. Finns en grym video på Desperado-DVD'n dock :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Satte upp två sE440a i stereo, ungf som i Neumannvideon fast närmare, plus TLM49 i mono, mer normalt en bit från halsen. Gillade inget av ljuden, det är mest Neumannen som hörs. Jag spelade in tre nylonare, ggr tre mickar. Det blir alltså 10 spår. Skar från 175 hz o neråt, boostade lite vid ca 3 khz, kommer inte ihåg riktigt.

Spelade in tre nylonsträngade gitarrer, tre mickar varje gång, så det blev tio spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag förstår vad du menar. Det fasar som fan tyvärr. Varför avståndsmicka alls? Trots allt, ju fler mickar du har, desto sämre kommer det bli...

Jag hade hållt det enkelt, antingen en mick nära hålet, riktat uppåt halsen beroende på hur mycket topp man vill ha, eller möjligen två mickar, en åt hålet och en åt halsen. Var dock grymt länge sen jag jobbade så, så jag minns inte vilka positioner som var skojigast.

Ska jag drista mig att gissa, och jag kan givetvis ha fel, så låter det inte riktigt som ditt rum klarar av Neumann-metoden från videon. Dessutom låter det som rummet resonerar i samma frequens som gitarrerna, vilket i så fall betyder att du bör hålla dig till närmickning och välplacerad njure för att få den att leva som bäst.

Att micka upp nylongitarrer brukar inte vara svårt, så om du inte får det att funka hur du än gör så är min bästa gissning att det är mickarna som strular mest. Rummet gör även det sitt till, men med rätt mickar kan man minimera sånt.

Kanske titta på mer spikraka mickar månne? Både Earthworks och DPA har asbra mickar som gränsar till mätmickar, och även min favorit, även om den är skuren lätt för att funka som bäst i halvmuggiga rum (är skapad för filmjobb men funkar till det mesta) Sennheiser MKH40 klarar sånt med bravur. Nu brusar visserligen denna, men om du promt vill ha omni, inte övervägt Behringers 8000 mätmick? Har en själv, och även om den kräver kräm för att inte bruset ska jävlas så lät den väldigt bra på nylon till och med i en av mina gamla studios med rent tarmvridande dålig akustik :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag förstår vad du menar. Det fasar som fan tyvärr. Varför avståndsmicka alls? Trots allt, ju fler mickar du har, desto sämre kommer det bli...

Jag hade hållt det enkelt, antingen en mick nära hålet, riktat uppåt halsen beroende på hur mycket topp man vill ha, eller möjligen två mickar, en åt hålet och en åt halsen. Var dock grymt länge sen jag jobbade så, så jag minns inte vilka positioner som var skojigast.

Ingen av mickarna sitter inte längre än 20 cm från gitarren. Och sE-mickarna stod på cardiod. Det är nästan bara Neumann-micken man hör. Normalt sätter jag aldrig upp några stereomickar på akustisk gitarr om jag ska spela in mer än en som ska panoreras i mixen, det är bara slöseri med tid. Men nu ville jag ju kunna lyssna på lite olika ljud.

Ska jag drista mig att gissa, och jag kan givetvis ha fel, så låter det inte riktigt som ditt rum klarar av Neumann-metoden från videon. Dessutom låter det som rummet resonerar i samma frequens som gitarrerna, vilket i så fall betyder att du bör hålla dig till närmickning och välplacerad njure för att få den att leva som bäst.

Nä så där snygg naturlig reverb som de har i den stora studion har inte jag, här är det ganska snustorrt, jag får lita till Lexiconreverben.

Jag höll på några timmar här på morron, använde alla karaktärer av upptagningar på sE-mickarna, o både3 stereo o mono. Neumann TLM49 är överlägsen hur jag än skruvar. Jag kom fram till att jag får rejäla "vargtoner" på nylongitarrens ena bassträng, det är A och A# som låter enormt starkt o fult. Lyckades dämpa det med eq-hack vid 55 hz typ. Den stålsträngade har samma tendens den med. Så det kan vara värt att tänka på det där när jag stämmer trummornas pukor, absolut inte stämma i A eller A#.

Att micka upp nylongitarrer brukar inte vara svårt, så om du inte får det att funka hur du än gör så är min bästa gissning att det är mickarna som strular mest. Rummet gör även det sitt till, men med rätt mickar kan man minimera sånt.

Kanske titta på mer spikraka mickar månne? Både Earthworks och DPA har asbra mickar som gränsar till mätmickar, och även min favorit, även om den är skuren lätt för att funka som bäst i halvmuggiga rum (är skapad för filmjobb men funkar till det mesta) Sennheiser MKH40 klarar sånt med bravur. Nu brusar visserligen denna, men om du promt vill ha omni, inte övervägt Behringers 8000 mätmick? Har en själv, och även om den kräver kräm för att inte bruset ska jävlas så lät den väldigt bra på nylon till och med i en av mina gamla studios med rent tarmvridande dålig akustik :-)

Kollade på Sennheisern, svettigt dyr, inte att tänka på för mig, o speciellt inte för enbart nylongitarrer. TLM49 får duga länge än, den är känd för att vara bra på gitarr… Även om jag är sugen på en eller två DPA… Tackar mjukast för alla kommentarer…

Jag filar lite på en mix med ljudet enbart från Neumannmicken, det låter bättre nu när jag har koll på problemfrekvensen 55 hz. 😳🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde ny sång, skippade spåren med ljud från sE4400a, nu är det enbart från TLM49. Micken satt typiskt standard ca 20 cm ut från 12te bandet riktad mot där greppbrädan slutar. Nu är det ett ljud som åtminstone jag gillar, jag fick göra lite hack vid 55, 60 hz för att dämpa vargtoner där. Nu känns det inte längre lika omöjlligt med nyloninspelningar. Att A och A# förstärks så i gitarrerna var ju bra att veta.

https://soundcloud.com/user7908154/summertime-140128

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...