Jump to content
Annons

SOS nya numret/NAMM/loudness wars won?


Roine

Recommended Posts

Ja hej och ang. SOS nyhetsmail så kan man ladda ner nya numret gratis till android eller ipad, jag har samsung galaxy räknas det som android???

Skulle gärna vilja läsa om detta med loudnesswars-won??? vilket intresserar mig sen gammalt...har du Claes eller någon annan som lusläser SOS kollat in nya blaskan eller ezine???

Vad är det med den här "nya radio/broadcast-standarden" som nu alltså påstås utjämna villkoren så folk inte behöver tokmaxxa skiten längre eller är det bara pure bs och ännu värre följder än tidigare...???

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte läst det numret, men till att börja med så är det ETT (1) krig man talar om, d.v.s. inte Loudness WARS <<, utan Loudness WAR. Lesson ONE så att säga!

Det är enligt min mening rent BS. som du uttrycker det.

Okunskap föder värdelöst "sound" inom "broadcast" (Radio). Jag vill påstå att fler och fler (kunniga och professionella) förstår varför "loudness war"-mixad-/mastrad musik INTE är rätt väg att gå om man vill uppnå högkvalitativa mixar/mastrar som ska låta bra oavsett var dessa spelas, eller varifrån dessa sänds.

Äldre låtar som spelas på radio låter i regel bra mycket bättre än nya "loudness"-mixar gör.

Sen finns det så klart mellanting också, som helt klart kan låta bra också.

Resultatet med en pressad (loudness) mix blir att sändningens ljud blir än mer tillplattad än vad den skulle bli utan "loudness"-pressat material då en "threshold" är ställd på utgående material/signal.

Ett dynamiskt mixat/mastrat material är alla gånger bättre, såvida inte radio-stationens utrustning skapar en "pumpande" effekt av det hela (vissa radiostationer, tyvärr), vilket jag hört en gång på radio med artisten Gotye och låten "Somebody that I used to know" som är otroligt dynamisk från start till slut, med enorma dynamiska förändringar/effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hänvisar nog till att olika lobbyist-organisationer börjar få in lag-reglering av nivåer för musik som sänds ut; såväl i USA, Europa som i andra världsdelar. "The Commercial Advertisement Loudness Mitigation Act" (kallas populärt 'the CALM Act' i media) är nog den mest kända.

Då säger dom att volymkriget är vunnet. Kan nog leda till en förbättring i ljudkvalitet också, eftersom många broadcasting företag använder apparatur som bäst komprimerar dynamiskt material, inte högt/statiskt.

Om en radiostation tillämpar reglerna, och sänder ut en låt med ap-hög volym så kommer låten inte låta högre i radio, utan bara låta lite sämre.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...