Jump to content
Annons

Vad använder ni för dist-pluggar på sång?


Terror

Recommended Posts

Annons

Antingen är jag dum i huvudet och vet inte vad disc är eller så menar du dist? OM det senare brukar jag lägga det efter komprimeringen men innan eq. Mest för dist inte är linjär över frekvensgången och jag får bättre koll på eq:n om jag redan innan vet hur disten påverkar rösten.

Då gör vi likadant. Har du någon favoritplugg? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tips!

Har ni samma approach när ni vill få ut lite mer vintage analog grid om ni fattar? Saffire pro 40 har ju inte så bra preamp för sånt. Dem är väldigt rena. Har ju iof min TLA vp-1 men vore kul med lite variation 🙂

Jag tycker cla-76 blue fungerar skit bra om man stänger av kompressor delen å driver på inputen.

Funkar inte den som en limiter då?

Link to comment
Dela på andra sajter

PSP Microwarmer. Finns även i andra, mer avancerade, varianter som jag tror heter PSP Vintagewarmer. (Simulerar banddistortion. Fungerar som limiter och kompressor med lite tonkontroller.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder nästan uteslutande hårdvaru-dist, och då allt ifrån mina multieffeker exempelvis Boss SE-50 och KORG A5 (usel gitarreffekt som låter grymt till rätt saker), till pedaler från Boss, Ibanez och Behringer, till överstyrda gamla rör-radios.

Det är olika var jag sätter dem, beroende på effekten sätter jag dem antingen innan eller efter compressor, men aldrig efter EQ och sällan efter moduleringseffekter. Även om distad vocoder kan ha sin charm :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker att du menar Soundtoys va'? Den använder jag själv ofta.

Kan även rekommendera Fabfilter Saturn. Nya favoriten faktiskt.

Menar självklart soundtoys. Blandar alltid ihop dem av någon anledning..

Ev av mina mest använda pluggar överlag får jag väl säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Gillar även scheps 73 nu då som kom från waves på trummor

Köpte den jag med. Men har inte hunnit testa på någon sång än. Riktigt trevlig plugg. EQ:n funkar grymt bra för kicks.

Kan även rekommendera Fabfilter Saturn. Nya favoriten faktiskt.

Testade den när den släpptes och en riktigt bra och mångsidig plugg för många saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag kör en PAD -10 db mellan mikstärkaren och ljudkortet, vrider på en jävla massa gain och sänker outputen 😉 .. fast nu är det pluggar vi snackar om, då brukar jag köra E-TubeTape Warmer, skitbra plugg och jävligt enkel att använda (hatar distpluggar med för mycket rattar, det ska vara ett reglage bara, för mycket pillande pajjar kreativiteten så jag spar pillandet till EQ och kompressor).

En annan bra plugg är Distroyr, den är gratis och har flera olika typer av dist, även den är enkel att använda, en ratt för varje typ av dist - och när man vill ha det riktigt jävla skititigt så kan man vrida på lite av varje tills det bara blir ett jävla kras! 😎

atom-splitter-audio-distroyr.png

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...