Jump to content
Annons

Yamaha HS7, liggandes eller stående?


Kilomi

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

I fallet Adam så finns beskrivningar i manualen för liggande eller stående läge. En anledning till att lägga monitorn ned tex när man har ett mixerbord är ju att i stående läge hamnar diskanterna ovanför öronen och måste i så fall riktas ned och då får man en sweetspot som är smalare och jobbigare att jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1: Som du ser har AE22 sin diskant ca. 45 grader vinklad upp i förhållande till baselementet. Varför satte de inte den jämsides? Förmodligen ville de inte bygga en för hög högtalarkabinett då den är tänkt att placeras på mätarbryggor. De har med andra ord valt en kompromiss.

2: Har du hört M1:an både stående och liggande? Jag kan intyga att den låter mycket mer korrekt stående. Stereobilden blir knivskarp. Jag antar att de även i detta fallet har tänkt på att den kommer placeras på mätarbryggor. Det är ju svårt att sälja närfältare som är för skrymmande i höjdled till större studios. Då väljer de gärna en högtalare med lägre profil.

Sistnämnde kan jag inte uttala mig om, mer än att jag ser att de försökt få upp diskanten så gott det går även här.

du frågade efter exempel och fick det

vad du anser är en kompromiss eller om du tycker något låter bättre på andra ledden är en i sammanhanget totalt ointressant upplysning

det finns för övrigt gott om lådor som står upp som också har elementen förskjutna i sidled

Tendensen till skrikiga mixar är ett faktum.

det är mycket möjligt att det i ditt fall eller t o m överlag är så - om det är ett faktum är nog mer osäkert

men faktum är att trots att det uppstår en interferens som kan ställa till med problem så används liggande monitorer världen över - och utan att alla som gör det levererar skrikiga eller i övrigt konstiga mixar

jag kan garantera att det också finns jävligt konstiga mixar som levererats genom dina favoritmonitorer - trots att dom ger en perfekt stereobild

du ska med andra ord inte utgå från att det som begränsar eller stör dig ger samma effekt på alla andra

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ja jädrar, CLA verkar ha fattade det här, han kör både liggande och stående försäkerhetens skull !!!!

recording-mixing-363352.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jädrar, CLA verkar ha fattade det här, han kör både liggande och stående försäkerhetens skull !!!!

recording-mixing-363352.jpg

Jag tycker det mest imponerande är att han har ställt upp två Boss TU-2'or på högkant. Det står tydligt i manualen att den ska ligga med den gummerade sidan nedåt.

Att han bara vågar! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det mest imponerande är att han har ställt upp två Boss TU-2'or på högkant. Det står tydligt i manualen att den ska ligga med den gummerade sidan nedåt.

Att han bara vågar! 😮

Den jäveln ska lida för detta! ;-D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...