Jump to content
Annons

Varför låter Reason "platt" jämfört med t.ex Logic?


Kilomi

Recommended Posts

Har tänkt på detta länge, och var främsta anledningen till att jag slutade använda Reason för nåt år sen.

Spelar ingen roll vilket ljud eller synth man använder; ljudet har inget liv?

Det låter stelt och platt medans t.ex Logic och Cubase har mycket mer rymd, färg och liv.

Jag kan omöjligt vara den enda, så frågan är; VARFÖR är det så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför kan du omöjligt vara den enda?

Du påstår alltså att jag förmodligen är den enda personen i Sverige som upplever detta? Ytterst tveksamt.

Guitar Nilsson; menar du att Logic är analogt..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan känna det med ibland att ljuden känns lite platta men jag har bara trott att jag inbillat mig...vilket man kanske gör...? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att det kanske har med saken att göra men är inte samplingarna som följer med 16 bit? Trumljud osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det samma upplevelse om du bara summerar ljudfiler? Om inte så handlar det nog om vad exempelvis effekter och eq gör med ljudet, vilket antagligen handlar om smaksak. Jag får en känsla av att de som pratar om platt och kallt ljud upplever för få artefakter och "bummel". Har aldrig ens provat Reason, så jag pratar bara i allmänna ordalag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Thor har man ju sett en del presets till som låter rätt feta men jag vet inte hur det är om man jämför den med någon synt som tex Omnisphere, Diva eller liknande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Följer du öht Studio forum?

Ja.

Du påstår alltså att jag förmodligen är den enda personen i Sverige som upplever detta? Ytterst tveksamt.

Nej. Jag påstod inget. Jag ställde en fråga.

Du påstod däremot att Reason låter stelt och platt till skillnad från Logic och Cubase som har mycket mer rymd, färg och liv. Det är en giltig åsikt.

Men jag undrar fortfarande varför du omjligt kan vara den enda som tycker så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, alla program har sina sätt att lösa olika funktioner på baserat på många faktorer, bla processorsparande (och en hel del teknisk know-how), vilket gör att alla låter annorlunda på ett eller annat sätt. Själv gillade jag inte heller Reason när jag testade det för några år sen, så jag fortsatte med enbart hårdvarusynthar, samplers, akustiska instrument och trummaskiner istället med Steinberg DAWs.

Hade hoppats de kommit lite längre än så sen dess...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Jag påstod inget. Jag ställde en fråga.

Du påstod däremot att Reason låter stelt och platt till skillnad från Logic och Cubase som har mycket mer rymd, färg och liv. Det är en giltig åsikt.

Men jag undrar fortfarande varför du omjligt kan vara den enda som tycker så.

Skärp dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört av många, att Reason är den som känns mest färgrik o karaktäristisk av alla, typ.

Varför det upplevs så är nog svårt att säga. Tror det är komplicerat.

De organiserade tester, där man velat testa ifall upplevelsen av en DAW påverkar 'de flesta' användares mixar/musik i samma (eller liknande) riktning, har runnit ut i sanden, inte blivit av.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

För ganska länge sedan, när jag länge hade kört Cubase och PC, så blev jag mer eller mindre påtvingad att testa en Mac med.... hmmm... ja, inte cubase som jag var van med i alla fall (minns inte vilket program det var), och jag minns väl att jag hatade att skriva musik/mixa med det programmet och på den mac'en. Det lät rent ut sagt inte alls bra i jämförelse, bara konstigt annorlunda.

Med facit i handen så är jag rätt säker på att jag bara var ovan med det nya programmet och inget annat, d.v.s. obekväm bara....

Så, kanske kan det vara inbillning och/eller en inlärnings-fråga gällande arbetssätt/program?

....bara en tanke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Originalljuden i Reason är betydligt mer obehandlade än i många andra program, då syftar jag på reverb, eq, kompressorer osv. Jag skulle vilja kalla dem RAW. Du kan garanterat få samma rymd i Reason som alla andra program men det kanske är lite mer jobb och det är just det som är så ballt med Reason också. Du kan kombinera friskt och lägga på effekter väldigt simpelt.

Jag gillar det programmet och kör även Logic. Programmen i sig låter inte annorlunda eller bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Med Mad Skillz så är Reason grymmaste plattformen om man kan skapa ljud, Annars är Reason lika bra som vilken annan plattform som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

PF är gröm!

Sug på PFs remix av Scritti!

- App app.. Remixer är inte tillåtet - Länk borttagen

Eller varför inte PFs JX10 refill!

https://soundcloud.com/bitleytm/rlanto

Jag bjussar på dom här sounden som jag meckat i Reason.

PMa om ni blir sugna.

https://soundcloud.com/dabene/r-u-talking-2b-me-bass

Eller varför inte nya Parsec som jag gillar skarpt.

Riktigt cool synt. Tre patchar, bas, ackord och blipp i Parsec.

https://soundcloud.com/dabene/this-is-parsec

Bara du som har det :/ Önskar jag visste vad allt gör =P

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag borde kanske inte skrivit ett dugg här. Verkade lika giftigt att nämna som en Mac VS Pc-tråd.. Jaja, jag inbillar mig då. Förlåt om jag trampade Reason-fanboys på tårna, det var inte meningen. (What the hell just happened here? 😮 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag borde kanske inte skrivit ett dugg här. Verkade lika giftigt att nämna som en Mac VS Pc-tråd.. Jaja, jag inbillar mig då. Förlåt om jag trampade Reason-fanboys på tårna, det var inte meningen. (What the hell just happened here? 😮 )

Du svarar ju inte på frågorna vi ställer dig.

Kör du exakt samma synthar i Reason som du gör i Logic?

Om du inte kör samma synthar, eq:s osv. är det självklart att det kommer låta annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag borde kanske inte skrivit ett dugg här. Verkade lika giftigt att nämna som en Mac VS Pc-tråd.. Jaja, jag inbillar mig då. Förlåt om jag trampade Reason-fanboys på tårna, det var inte meningen. (What the hell just happened here? 😮 )

Hur vet du att det inte finns fangirls här? Men iallafall, den här tråden har inte blivit ett religionskrig på långa vägar...

Edit:

Swype valde religionsprov när jag skrev religionskrig ☺️

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...