Jump to content
Annons

Cubase 7 - Låter illa jämfört med Logic X .. keh?


Bass

Recommended Posts

Haha ok här kommer skummaste grejjen ever..

Har suttit och lirat i Logic X ett tag.. men skissat lite. Och Guitarrig 5 har låtit hur jäkla bra som helst där.

Installerade Cubase 7.5 nu och det är helt sjukt även om det inte borde vara så.. men det låter fruktansvärt illa jämfört med i Logic X. Svårt att sätta fingret på vad det är men trots exakt samma inställningar är det inte samma närhet i soundet, finns en gnutta av subtilt sprucket ljud. Har gått igenom allt men hittar inte vad det kan vara.

Känns även som att det inte alls är samma klarhet i ljudet, bastonerna är grumligare än i Logic.

Hur är detta möjligt??

Googlat lite och ser att samma funderingar dykt upp tidigare?

(förvirrad)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har för mig att Guitar Rig har inställningar om den ska använda sig av hög eller låg CPU-belastning, samt om den ska använda oversampling eller inte. Kolla om så är fallet, och se till att båda är inställd likadant.

I övrigt så har plugins en tendens att låta (även reagera) något olika i olika program. Det är säkert därför du sett att andra skriver om liknande upplevelser. Så det är möjligt, men skillnaden brukar inte vara stor.

En del säger det beror på DAW-programmen, en del säger det beror på portningen mellan olika pluginformat (AU vs VST) eller kombinationer av flera faktorer.

När en plugin görs, så gör man inte samma plugin i varje plugin-konvention - VST, RTAS, AU osv. Blir för mycket jobb. Man gör istället pluginen i kod, och sen kör man koden eller skapelsen genom en process som översätter resultatet till alla de olika plugin-konventionerna. Kallas att porta.

Spela in gitarren i Logic annars, och ta över ljudfilen till Cubase sen. Eller skippa Cubase och gör just denna låten i Logic.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte lägga mig i denna diskussionen egentligen, men jag har flera vänner som säger samma sak om Logic 9 och Logic X. Att då Logic X låter bättre.

Själv hör jag ingen skillnad alls. Jag kör på med logic 9 då jag fortfarande älskar det programmet 🙂 Skissar lite i X ibland, men för mörkt för min smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte lägga mig i denna diskussionen egentligen, men jag har flera vänner som säger samma sak om Logic 9 och Logic X. Att då Logic X låter bättre.

Själv hör jag ingen skillnad alls. Jag kör på med logic 9 då jag fortfarande älskar det programmet 🙂 Skissar lite i X ibland, men för mörkt för min smak.

http://logicxinterfaces.wordpress.com/2013/08/17/changing-the-background-colors-making-logic-lighter-or-darker/

Googla "logic x gui mods", det finns många roliga och snygga skins därute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...