Jump to content
Annons

Ett tråkigt ljud!


Herr.A

Recommended Posts

Ohoj!!!

Har nu kommit igång med min studio, spelade in det första bandet i går.

När jag sedan skulle mixa det inspelade så upptäckte jag ett "brum" ljud. Det kommer när basisten tar ett visst akord. Provade med några andra skivor som jag köpt och det hände samma sak. Varför undrar jag?????

Har ett par tannoy aktiva.

Kan det vara rummet som jag mixar i som inte är dämpat??

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du får nog dras med den effekten om du inte skaffar ett par basfällor. Och om du gör det måste du ändå lära dig hur ditt lyssnande stämmer med verkligheten. När du lysssnar på en skiva du gilllar och den låter som din mix så är du nog rätt nära.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok!!

Om ja nu vill "fixa" basfällor, hur gör jag var ska dom va osv?????

Rummet ja sitter i är ca2,5 meter gånger 1,5 meter. Litet och hemtrevligt!!! Och jädrans trångt!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu är det så här att du måste ju identifiera om ljudet finns med på inspelningen eller om det uppstår i kontrollrummet.

Basfällorna ska givetvis vara i inspelningsrummet, annars är det ju ingen mening med att använda monitorer 😆

Jag har hört talas om en säkmotor där du kan hitta ritningar på basfällor.

Google heter den tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tannoy går väl rätt djupt...lär dig monitorerna i stället för skitdyra basfällor. Lära monitorer = lyssna påmixar du gillar och satsa däråt.

Tackar och bockar!!!

Låter som det bästa alternativet. Helt logiskt faktiskt!!!!

Tänk vad ni kan grejor på detta forum!!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tannoy går väl rätt djupt...lär dig monitorerna i stället för skitdyra basfällor. Lära monitorer = lyssna påmixar du gillar och satsa däråt.

Tackar och bockar!!!

Låter som det bästa alternativet. Helt logiskt faktiskt!!!!

Tänk vad ni kan grejor på detta forum!!! 😆

Hmmm....varför känns det som du är en smula ironisk 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nej det var inte min mening att vara ironisk.

Jag tycker detta forum är kanon.

Nu ska ja jobba vidare med låten.

Hej hopp!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en gammal tråd om dämpning - och en länk till Barry Rudolph's site och hans tabell som kan ge dig mer fakta om vilka frekvenser du troligen får problem med: https://www.studio.se/index.php?showtopic=3002

Det blir enklare att jobba med mixarna om man har en vettigare akustik, än om man ständigt ska behöva kompensera på fel håll på grund av alla brister i rummet - och i monitorerna... Kan man reducera bristerna i rummet, så underlättar man livet ganska mycket, faktiskt.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...