Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Bach utgick från sitt namn en gång och komponerade ett stycke utifrån tonerna b, a, c, h. Det kan vara ett sätt att hitta fraser och melodier om man fastnar och/eller får idétorka. Då har man alltså tillgång till följande "tonbokstäver" i en text, ett ord eller i ett namn:

a, b, c, d, ess (=s), e, f, g, h.

Är man på jakt efter rytmer kan man utgå från en talad fras eller ett ord och lyssna efter rytmen i det. Som i den välkända ramsan: "Stinsen i Växjö - sten-dö'".

Man kan t.ex. använda rytmen i ordet idétorka...

Det finns alltså melodimöjligheter runtomkring oss och det finns rytmiska mönster överallt. Lyssna på fåglar, maskiner, kopiatorer, kyrkklockor, hjärtslag, ringsignaler...

Sound is all around, just grab them!

Jag har gjort några låtar med utgångspunkt från namn, ord och texter.

Annons
Postat

Mattias Eklundh berättade på en workshop han hade på musikhögskolan att hans frus nya skrivare inspirerande honom till att göra den här låten :-)

MVH

Anders

Postat

Musikteori funkar ju också som utgångspunkt om det inte kommer något naturligt

Precis. Ta några ackordföljder, nynna en melodi till dem. Framför allt en lekfull attityd brukar funka. Amanda Jenssen tror jag det var som berättade om musiklekar för Strömstedt som hon och hennes grupp brukade leka ibland för att inspireras, komma i stämning.

Mattias Eklundh berättade på en workshop han hade på musikhögskolan att hans frus nya skrivare inspirerande honom till att göra den här låten :-)

http://www.youtube.com/watch?v=pohTAIyp2yU

MVH

Anders

Kopiatorer har en cool rytm...

Postat

Perkulatorer 😉

Jag har med kaffebryggaren där hemma i en låt jag gjort om kaffe: aum.Beige.

En annan källa till rytminspiration är morsealfabetet. Om någon nu behärskar det, som gammal telegrafist eller så...

Postat (redigerat)

Bach utgick från sitt namn en gång och komponerade ett stycke utifrån tonerna b, a, c, h. Det kan vara ett sätt att hitta fraser och melodier om man fastnar och/eller får idétorka. Då har man alltså tillgång till följande "tonbokstäver" i en text, ett ord eller i ett namn:

a, b, c, d, ess (=s), e, f, g, h.

Jag tror iförsig det där är skitsnack och rent teoretiskt borde det väll bli B, A, C, B alternativt H, A, C, H. Eftersom B & H är samma ton, men det är ett roligt sätt att kanske gå utanför sin säkerhetszon och prova något nytt.

Jag hade tänkt göra en låt med ackorden FEAD DEAF DEAD BEAF nångång men tror inte det skulle bli så bra. Nån som provat? 🙂

De ackorden funkar ju bra tillsammans, testa så får du se 🙂

Redigerat av Kecke
Postat

Här är en låt där jag utgått från tonbokstäverna i mitt namn a,d,e,ess, g,a,e,g,e,a, d - i den ordning de kommer.

https://soundcloud.com/algotezza/the-name

Här har jag utgått från tonbokstäverna i bönen Fader vår

https://soundcloud.com/algotezza/our-lama

Här utgår jag från exakt samma vst-matris men med andra softsynthar och med spåren annorlunda.

https://soundcloud.com/algotezza/oh-mother-gaia-where-art-thou

Postat

Jag tror iförsig det där är skitsnack och rent teoretiskt borde det väll bli B, A, C, B alternativt H, A, C, H. Eftersom B & H är samma ton, men det är ett roligt sätt att kanske gå utanför sin säkerhetszon och prova något nytt.

Ja, B är H enligt engelska beteckningar och det tror jag många som spelar engelsk- och amerikanskinspirerad rock utgår från. Enligt gängse svenska och tyska beteckningar är B ett sänkt H.Skalan blir då c d e f g a h c. Dvs. utanför rock-, jazz- och blueskretsar är det så.

  • Gilla 1
Postat

Ja, B är H enligt engelska beteckningar och det tror jag många som spelar engelsk- och amerikanskinspirerad rock utgår från. Enligt gängse svenska och tyska beteckningar är B ett sänkt H.Skalan blir då c d e f g a h c. Dvs. utanför rock-, jazz- och blueskretsar är det så.

Nej ett H är ett helt vanligt B, om jag missat något så får du gärna hänvisa till källa.

Postat

Nej ett H är ett helt vanligt B, om jag missat något så får du gärna hänvisa till källa.

Samma ton. olika benämningar. Missar jag något?

Postat

Nej ett H är ett helt vanligt B, om jag missat något så får du gärna hänvisa till källa.

Även jag blev en gång i tiden upplärd med att ett b var ett sänkt h.

Postat

En snabb Wiki (att värdera källan är upp till var och en);

"In most countries using these suffixes, the letter H is used to represent what is B natural in English, the letter B is used instead of B, and Heses (i.e., H8px-Doubleflat.svg.png) is used instead of B8px-Doubleflat.svg.png (not Bes, which would also have fit into the system). Dutch-speakers in Belgium and the Netherlands use the same suffixes, but applied throughout to the notes A to G, so that B, B and B8px-Doubleflat.svg.png have the same meaning as in English, although they are called B, Bes, and Beses instead of B, B flat and B double flat. Denmark also uses H, but uses Bes instead of Heses for B8px-Doubleflat.svg.png"

Postat

Även jag blev en gång i tiden upplärd med att ett b var ett sänkt h.

Ju fortare vi kommer ifrån detta med h desto bättre. Det är bara förvirrande.

Postat

Ju fortare vi kommer ifrån detta med h desto bättre. Det är bara förvirrande.

Speciellt om man importerar ett keyboard från USA. Det är ju jobbigt då dom har ett B istället för ett H som på svenska pianon.

Postat (redigerat)

Min poäng med Bach var att hans namn gav honom fyra toner att laborera med. Med engelska beteckningar blir det alltså Bb, A, C, B.

Jag kan hålla med om att internationell standardisering på detta område behövs för att slippa begreppsförvirring.

Redigerat av Algotezza
Postat

Min poäng med Bach var att hans namn gav honom fyra toner att laborera med. Med engelska beteckningar blir det alltså Bb, A, C, B.

Klart som korvspad.

Postat

Ju fortare vi kommer ifrån detta med h desto bättre. Det är bara förvirrande.

Jag kan bara hålla med. Jag säger för övrigt själv aldrig h, sedan minst tio år tillbaka.

Postat

Jag kan bara hålla med. Jag säger för övrigt själv aldrig h, sedan minst tio år tillbaka.

Jag bara halkar fram och tillbaka. Började spela nylonsträngad gitarr när jag var nio och kan inte bli av med det där jäkla h:et.

Postat

Var inte h ett b från början? Så att man kanske skrev fel på litet b så det blev ett h...

Postat

Var inte h ett b från början? Så att man kanske skrev fel på litet b så det blev ett h...

Den som gjorde det har ställt till med mycket tandagnisslan. Har klara minnen av hur ologiskt det kändes och hur mycket svårare det blev att lära sej pga det.

Postat

Min nästa hit kommer innehålla slingan kaffe, där k borde bli ett e om jag räknat rätt 🙂

Bach har ju dessutom sagt de bevingade orden:

Give me a bowl coffee before I turn into a goat... Fast på tyska då antar jag 😑)

Postat (redigerat)

Bach var en vänlig själ som inte gjorde en fuga för när. Gammalt djungelordspråk.

Redigerat av Algotezza
Postat

Jag bara halkar fram och tillbaka. Började spela nylonsträngad gitarr när jag var nio och kan inte bli av med det där jäkla h:et.

Kan bara hålla med. Har själv inte blivit konsekvent med detta, skriver alltid Bb för A# men blandar B och H beroende på dagsformen..

Postat (redigerat)

Ett annat sätt att hitta en melodi är att ta en melodi som redan finns baklänges.Har för mig le Marc gjort det med en Roxette-låt. Han sa de hos Strömstedt i tv häromveckan, om jag inte minns fel.

Man kan stava kaffe så här caffe - så löser det sig med hitlåten.

Redigerat av Algotezza

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.