Jump to content
Annons

Vad tycker ni om detta reverb?


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Testade ett reverb som jag innan testet hade bestämt mig för inte skulle kunna tillföra något till min arsenal. Men jag blev ju överförtjust i det, men vet nu inte om det bara är min hjärna som spökar. Helt plötsligt tyckte jag reverbet lät rock n roll :-)

Jag använder massor reverb på virveln här, det va på virvel jag blev förtjust i det. Vad tycker ni om reverbet? Trummorna är bara inklickade med musen utan velocityändringar så bry er inte om det. Grundljuden är från evil drums :-)

Just det, reverbet är yamaha EMP100

https://dl.dropboxus...maha EMP100.wav

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pHISTERmILL (oregistrerad)

Funkar väldigt bra ihop med källan tycker jag. Ger lite liv åt trummorna trots att det är stelprogrammerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha's reverb till trummor har alltid vart bra. Det blir nåt larmigt folkparksvirvel av det. Därför säljer jag aldrig mitt spx-90. Synd bara att det brusar som en orkan. Tvåan är ju dock tystare. Gamla Timeworks 4080I är det närmsta som kommit den hårdvaran.

Kan tänka mig lxp-1, den i pluggform från lexicon är idag den som liknar Timeworks mest. Lite så där skramligt o larmigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Die Hard (oregistrerad)

svårt att säga när man inte har dry recordingen, vet ju inte vad som är "rummet" och vad om är "reverbet" riktigt.

Skit samma det lät bra och det är väl det enda som räknas.

Link to comment
Dela på andra sajter

svårt att säga när man inte har dry recordingen, vet ju inte vad som är "rummet" och vad om är "reverbet" riktigt.

Det var lite det jag undrade då jag har ED expansionen själv och det kunde vara kul att se om / hur mycket EMP verbet gjorde v.s hur mycket av rummet i expansionen som var del i kakan. ( om nu något )

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar bra i exemplet.

Tror det är samma reverb-algoritm i EMP-100 som i SPX-90.

Det skulle ju vara underbart om det är så. Började fundera på att försöka få tag i ett spx90, men det kanske är onödigt om det är samma reverb :-)

Kul att ni också verkar gilla det i denna tillämpning, blev själv förvånad över hur bra det lät. Detta blir att behålla :-)

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

SPX90 brusar nåt så in i norden... men har en del coola tillämpningar.

aha...har bara jobbat med spx90 förr i tiden när jag jobbade i analoga studior, eller i livesammanhang. EMP100 tycker jag inte brusade nämvärt faktiskt, har dock inte testat den på någon ljudsvag källa än, men planerar nog att i första hand ha det just för virvel.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Finns ett ganska coolt ensemble program i SPX90, men det brusar värre än nåt annat i burken 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte iof rummet som låg på virveln redan från början var ganska intressant, men även Yamaha-verbet var trevligt! Lite bright för min smak, jag gillar mer Altiverb- och Lexicon-sounded om jag ska vara ärlig, särskilt Altiverb har mer låg-mids-tyngd, men det låter som det ska gå att filtrera ganska väl! :-)

Nyfiken, jag har inga externa Yamaha-reverb, men två stycken olika per DSP Factory-kort jag har liggande i en slav-dator (alltså sex allt som allt). Nåt jag märkte när jag monokopplade låtar från den tiden då de faktiskt var i bruk på riktigt var att varenda uns av reverb försvann spårlöst. De hade av nån ding anledning enbart fasvänt höger mot vänster kanal för att skapa stereo...och det funkade så länge man lyssnade i stereo...

Det här reverbet gör väl inte samma sak?? Försökt lyssna efter fasfel, men tycker det låter solitt just nu, men har förkylningsöra just nu så jag litar inte redigt på öronen just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...