Toastedapple Postat 21 januari 2014 Dela Postat 21 januari 2014 Hej där, är ny här. Nu behöver jag er hjälp när jag vill fixa en liten hemmastudio. Jag spelar ofta lite gitarr och sjunger, singer-sing-writer-style ungefär. En liten hobby, inget mer. Och jag har bestämt mig för att fixa till en liten hemmastudio. Men vad behöver jag? Datorn, keyboarden och gitarren är grejad. Och sångrösten, någorlunda. Men allt annat saknas: mikrofon - tips? ljudkort - tips? mjukvara - tips? Något mer jag behöver? Tänk på att jag inte vill att priset blir för mastigt. Samtidigt tror jag inte att de "sämsta" budgetalternativen är kul i längden. Saker som fungerar för mitt ändamål, men som inte kostar skjortan, vore bra. 🙂 Tacksam för all hjälp Toastedapple Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 21 januari 2014 Dela Postat 21 januari 2014 Det hänger så klart lite på hur många kanaler du tänkt spela in samtidigt? Om du tror att du klarar dig på två, köp ett Steinberg ur22m, så får du ett sjysst ljudkort med bra preamps. Och mjukvara som du kan spela in på följer med ljudkortet. Mikrofoner är ju lite mer personligt vad en gillar för sound. Men prova t ex en Studio Projects B1, så har du en mick som borde funka alldeles utmärkt till både sång och akustisk gitarr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lundberg Postat 21 januari 2014 Dela Postat 21 januari 2014 Det här paketet är inte så pjåkigt faktiskt: http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=29795&artno=256873 Till och med programmet (Studio One Artist) som följer med är riktigt trevligt satt jobba med. Annars gillar jag den här mikrofonen: http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=8439&artno=238934 Och det här programmet: http://reaper.fm/ Då landar det fortfarande under tvåtusen spänn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Toastedapple Postat 21 januari 2014 Trådstartare Dela Postat 21 januari 2014 (redigerat) Det hänger så klart lite på hur många kanaler du tänkt spela in samtidigt? Oj, inte en aning. Jag är så mycket av en rookie man kan bli på det här, tror jag. Men jag antar att jag inte behöver spela in på speciellt många samtidigt...? 🙂 Då landar det fortfarande under tvåtusen spänn. Låter verkligen inte alls fel 🙂 Tack för tipset! Redigerat 21 januari 2014 av Toastedapple Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 21 januari 2014 Dela Postat 21 januari 2014 Det du behöver fundera på är dels 1) hur många mikrofoner du behöver. För att veta det måste du fråga dig själv följande - Vill du kunna spela in i stereo? Det finns "skolor" som säger att man ska spela in mer eller mindre allt i stereo, det finns de som tycker precis tvärtom. Just när det gäller att spela in akustisk gitarr brukar många tycka det är snyggt att spela i antingen i stereo eller att åtminstone spela in med två mikar. Om du vill spela in i stereo är det bra att ha ett matchat mikrofonpar, ofta brukar man använda småmembransmikrofoner men det går lika bra med stormembranare. - Vill du kunna spela in sång och gitarr samtidigt? Om så måste du ha minst två mikar (om du inte vill försöka hitta den perfekta balansen och mikrofonplaceringen där både sång och gitarr kommer fram perfekt med en mik). Du kan då ha två olika mikar, en som passar din röst och en som passar din gitarr. Eller som i frågan ovan, ett stereopar. Då kan du både spela in i stereo när du vill eller använda dem som två monomikar. Om du både vill kunna spela in gitarr i stereo och sång i mono behöver du tre mikar. Det finns flera bra ljudkort i prisklassen 1000-2000 kr så där tror jag inte du behöver oroa dig. Glöm dock inte att kablar, stativ och puffskydd också kostar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.