Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Hmmm... Kanske det kanske! Alltid kul med innovationer (även om antares mic modeler var först med detta - Om än i mindre och betydligt enkligare omfattning). Prislappen kommer landa runt 20 tusen inkl mick och preamp vad jag hört.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

Nu har jag inte läst in mig på produktspecar och varudeklaration etc men spontant fäller jag här en kommentar i tvivlets tecken även om "nya innovationer" alltid är roliga och intressanta.

Aantares mic-modeler som sagt, funkade väl inte riktigt bra tyckte jag och ställer mig frågande till all sorts emulering som en i detta fallet 1 mikrofonkropp skall kunna efterlikna/härma andra sådana kroppar med helt olika fysiska egenskaper som i sin tur skapar karaktären hos alla de otaliga mickar vi använder i studio/live och som beter sig på "miljoner" olika sätt i alla olika situationer och uppställningar som tänkas kan...kan det vara möjligt???

Ett fall för en snar framtid att utvisa och alla ggr betydligt enklare att utröna och A/B lyssna fram skillnader mellan en äkta Telefunken U47 etc mot Slate-uppfinningen än att försöka hitta DAW skillnader i skällsordet ljudmotor som en annan tråd nyligen behandlade...

Redigerat av Roine
Postat

Fett.

Om den är neutral så är den ju, iaf kan ju annars systemet ta någon färgning i beräkning, jag tror på det. Perfekt att lägga mycket pengar på en mick som kan göra mycket. Blir lite mer befogat

Postat (redigerat)

Nä det här bådar inte gott. Såhär skrev jag precis på Geaslutz:

Listening to the A/B test (PSI monitors, Dangerous Source Dac - 1080p) I can hear a clear difference between the two u47 mics - The Slate mic feels brighter (a little louder) and more forward all the way, while the orginal u47 is more relaxed and easy on the ears. But also, there is a nasty kind of noise on the moded mic at the end of the frase around around 2:16. Don't you agree?

http://www.youtube.com/watch?v=_rzzoFCm8qk

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Intressant att du skrev det yllet. Jag upplevde den skillnaden också. Dock lyssnade jag genom min iphone 5 inbyggda högtalare, tänkte att jag nog hörde fel eftersom jag lyssnade genom telefonen.

Mvh

Anders

Postat

Antares är ju lastgammalt som verkligen inte var nåt att ha i julgranen. Det är nya tider och tekniken hela tiden utvecklas. Fabrice är heller inget spån. Badassprogrammerare som verkligen har levererat riktigt bra pluggar. Det dräller av simulatorer som blir bättre o bättre. Så det här tror jag på. Men ändå inte.

Man kan ju bara använda som max två mikar åt gången?! Ca 2000 USD skulle paketet kosta. Hur gör man med ett trumset? Köper tio kompletta system? Då är man redan uppe i fantasipengar ändå och kan ändå köpa finfina mikar komplett till trummorna för dom pengarna.

Sen om man nu skulle ha 50-100 mikar i sin virtuella mikarsenal så tror jag man ändå hittar en favorit och kör med den sen oavsett om man har hundra till.

Men tanken är ju god. Den som lever får se om det här är nåt att ha.

Jag är mer sugen på vad det där virtuella racket hur det kommer att vara.

Postat

Nä det här bådar inte gott. Såhär skrev jag precis på Geaslutz:

Listening to the A/B test (PSI monitors, Dangerous Source Dac - 1080p) I can hear a clear difference between the two u47 mics - The Slate mic feels brighter (a little louder) and more forward all the way, while the orginal u47 is more relaxed and easy on the ears. But also, there is a nasty kind of noise on the moded mic at the end of the frase around around 2:16. Don't you agree?

http://www.youtube.com/watch?v=_rzzoFCm8qk

/Jon

what'd I say ;-)

Postat (redigerat)

Tror det kanske kommer bli en av deras produkter som floppar likt deras "raven" produkt.

Tror inte att kommer lyckas att komma tillräckligt nära orginalen för att proffsen ska ge sympati åt det här..tror många dessutom inte vill betala för pre ampen. men ja om man inte bryr sig mkt om äktheten utan att man får beredd palett att arbeta med kanske det är en bra produkt.

Hur som helst intressant att dom släpper mer hårdvaru relaterade produkter ..då deras pluggar drar extremt mkt cpu behöver man flera datorer för att kör flera instanser... Hoppas dom släpper deras pluggar i rackformat.. vore nice..

Redigerat av Ekstasis
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Ett steg mot mot utveckling och bättre än Antares. Men inte där än nu heller tror jag. Ungefär att jämföra med första ampsims som kom och dagens utbud som t ex Kemper. Men det är nog lättare med gitarrljud än det här.

• 3 veckor senare...
Postat

Tror det kanske kommer bli en av deras produkter som floppar likt deras "raven" produkt.

Tror inte att kommer lyckas att komma tillräckligt nära orginalen för att proffsen ska ge sympati åt det här..tror många dessutom inte vill betala för pre ampen. men ja om man inte bryr sig mkt om äktheten utan att man får beredd palett att arbeta med kanske det är en bra produkt.

Jag tror faktiskt inte denna kommer att floppa. Som du säger så kommer det troligtvis inte låta 100% likt originalen. Men så länge det låter 95% likt och dessutom låter bra så är det en klockren produkt. Dessutom är det sällan två gamla u47:or låter likadant, så frågan är vad som är "orginalet"?

Priset är trots allt ungefär vad en bra mik + preamp kostar. Väldigt attraktivt för mindre studios. Du har ju dessutom möjligheten att plugga in vilken mik som helst och bara använda preamp-emuleringen om du vill det. Även perfekt som DI till bas.

Tror stenhårt på denna produkt om de lyckas leverera vad de påstår sig kunna. Att jämföra med Antares känns inte riktigt rättvist. Mycket har hänt sen den kom.

Postat (redigerat)

Jag är för innovationer men... Jag är ytterst tveksam till detta koncept, där man blandar mjuk- och hårdvara, känns inte alls framtidssäkert. Då lägger jag mycket hellre 10.000-15.000 kr på en bra mikrofon direkt. Dessutom är jag en förespråkare av enkelhet och snabba beslut, där man tvingar sig själv att sätta ljudet redan i inspelningen. Denna produkt blir ytterligare ett steg i ledet att - "Det kan alltid låta annorlunda/bättre, eller tänk om jag borde använt den preseten etc..".

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Jag är för innovationer men... Jag är ytterst tveksam till detta koncept, där man blandar mjuk- och hårdvara, känns inte alls framtidssäkert. Då lägger jag mycket hellre 10.000-15.000 kr på en bra mikrofon direkt. Dessutom är jag en förespråkare av enkelhet och snabba beslut, där man tvingar sig själv att sätta ljudet redan i inspelningen. Denna produkt blir ytterligare ett steg i ledet att - "Det kan alltid låta annorlunda/bättre, eller tänk om jag borde använt den preseten etc..".

Ja jag kan hålla med dig i det helt klart. Jag förespråkar enkelhet jag med, vill hellre ha ett fåtal arbetshästar som jag känner väl istället för alla världens valmöjligheter. Bestämde mig för att testa Amplitube igen för någon vecka sen eftersom det var ett par år sedan sist och jag var nyfiken på vad som hänt. Men jag blev bara trött på alla valmöjligheter som fanns. Massvis med förstärkare och pedaler, men inget som lät häpnadsväckande bra fortfarande.

FFS gör några få saker och gör det riktigt bra istället.

I många sammanhang duger det gott med en bra mic och preamp. Jobbar man med många olika artister och olika sound så är det däremot värdefullt att ha lite valmöjligheter. Vissa sångare låter inte alls bra i en mic medan andra brillierar i densamma.

Funderade länge och väl på om detta system kunde vara något för mig nu när jag ändå ska uppgradera min hemstudio och det faller inom ramen för min budget, men jag bestämde mig för att köra på ett mellanting med en bra mic som passar mig och köra preampemuleringar för att färga ljudet.

Tror inte att VMS är något end all be all, men jag tror systemet kommer hitta hem i många studios.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.