Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur räknar man ut Noise Reduction Rate (NRR) när man använder hörselkåpor och öronproppar samtidigt?

Om man tex har öronproppar av Hearos eller Flents som har 34 i NRR och samtidigt bär Peltor hörselkåpor som har 30 i NRR.

Vad blir det totala NRR?

Vänligen inkludera ekvationen/uträkningen så att jag i fortsättningen kan räkna ut det själv 🙂

Har googlat detta utan att hitta något ordentligt svar.

Tack på förhand!

Mvh

L

Annons
Postat

I "vanliga tal" när det gäller dämpning borde det bli gånger en procetfaktor mindre än 100% vilket innebär minus när det gäller dB, det finns nog någon kunnig här som kan ge ett säkert svar. Min gissning är -34-30 =-64dB om NRR mäts upp på samma sätt för de båda skydden.

Postat (redigerat)

+ 1 C-borg.

Vad gäller mätning av NRR så har jag för mig att man viktar den A vägda kurva mot C vägd kurva bl.a.

Redigerat av wellness music
Postat (redigerat)

Även om enskilda NRR är gjort för att enkelt subtrahera decibel så skall du inte lite på det när du kombinerar dom.

Jag har inte heller koll på den exakta uträkningen men här har du en länk med referenser sist i artikeln som kanske kan vara till hjälp:

http://www.audiology...rmuffs-and-1218

Det verkar inte finnas någon enkel ekvation för att beräkna summan av de två, Länk:

"No empirical or theoretically derived equations are available that can predict the attenuation of an earplug and earmuff combination with sufficient accuracy to be useful. "

Redigerat av laban1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.