Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

http://oi39.tinypic.com/2ns2sft.jpg

Som ni ser sĂ„ Ă€r inte mitt rum optimalt för musikproduktion men det Ă€r det bĂ€sta jag kan göra av det 🙂

Hur ska jag placera basstrapsen? FÄr ju knappt plats med nÄgra och isÄfall fÄr de vÀl ca ca 30 cm breda som max?

Ska monitorerna tryckas in mot de tycker ni eller ska det hÄllas ett avstÄnd?

Ska jag Àven sÀtta nÄgot runt om skÀrmen?

Har inte sÄ mkt eko utan det Àr vÀl mer basen som Àr ganska mkt frÄn en viss punkt. De höga diskanterna har jag inte tÀnkt eller reagerat pÄ.

Har bestÀllt 2 HOFA.diffusor som jag tÀnkte placera pÄ varsin sida av monitorerna för att göra rummet lite större.

Redigerat av Dutycalls
Annons
Postat (redigerat)

Gör 100 mm absorbenter som du sÀtter i tak / vÀggvinkel samt de vÀgg / vÀggvinklar som gÄr. Du fÄr prova dig fram (mÀta eller lyssna beroende pÄ hur noggrann du vill vara) om basförstÀrkningen du fÄr nÀra vÀgg Àr till fördel eller inte i ditt rum. Bredbandig absorption Àven pÄ sidor, ovanför sweetspot och kortvÀgg.

Det som hÀnder i ett sÄnt hÀr litet rum utan akustikreglerande ÄtgÀrder, Àr att basen maskerar det övre registret bÄde i tid och energi, sÄ det Àr bra om du kan fÄ in lite bredbandig absorption. Vanlig diffusor stÀller jag mig skeptisk till i ditt rum. Du kommer nog att höra "spökhögtalare" frÄn dom.

Redigerat av wellness music
Postat

Okej 🙂 Hör olika frĂ„n alla, en del sĂ€ger diffusor,en del sĂ€ger absorbent,och de Ă€rfolk som Ă€r insatta, vilket jag absolut inte Ă€r. Har försökt men ah,

SÄ det kommeralltsÄ bli sÀmre med diffusor och basstraps?

Tar basen upp för mkt av de högre registrerna? DĂ„ Ă€re vĂ€l perfekt att ha bass traps 🙂?

Postat

Du behöver absorbera basen i ditt rum. Ju tjockare absorbenterna Àr, och ju fler tak/vÀgg och vÀgg/vÀgg-vinklar du kan behandla desto bÀttre. Jag skulle Àven behandlat första studsen pÄ sidorna med absorption istÀllet för diffusion.

Postat

Okej! 🙂 Tack förtips! Men nu nĂ€r jag har bestĂ€llt diffusor för 1000 :-,ska jag skicka tillbaka det eller ska jag bestĂ€lla akustikplattor ocksĂ„? Som du ser kan jag inte bygga sĂ„ jĂ€ttebreda basfĂ€llor bakom monitorerna och precis över sĂ„ har jag ett hyllplan över monitorerna som jag inte fĂ„r ta bort av hyresvĂ€rden. sen Ă€re ca 1 meter till tak frĂ„n hyllplanen och pĂ„ hyllplanerna som jag har bĂ„de över monitorerna och bakom dĂ€r jag sitter har jag alla möjliga saker pĂ„. Kuddar, lakar, kartonger osv, som förvaring helt enkelt? Är det dĂ„ligt?

Postat (redigerat)

Diffusion kan vara direkt olÀmplig om vÀggarna finns inom Haas-zonen (nÀr det tar ca 25-35ms för första reflektion att komma tillbaks till lyssningspositionen - alltsÄ ca 4.3-6m bort), sÄ i en liten hemstudio Àr det oftast ingen mening med annat Àn absorption.

Redigerat av Claes
Postat

Okej 🙂 Tack! DĂ„ skickar jag tilbaka mina HOFAS som Ă€nnu inte kommit Ă€n och bestĂ€ller absorbenter istĂ€llet 🙂 Finns det chans att absorbenterna tar alla mina höga frekvenser?

Postat

Gör 100 mm absorbenter som du sÀtter i tak / vÀggvinkel samt de vÀgg / vÀggvinklar som gÄr. Du fÄr prova dig fram (mÀta eller lyssna beroende pÄ hur noggrann du vill vara) om basförstÀrkningen du fÄr nÀra vÀgg Àr till fördel eller inte i ditt rum. Bredbandig absorption Àven pÄ sidor, ovanför sweetspot och kortvÀgg.

UrsÀkta att jag kapar den hÀr trÄden, men finns det nÄgon anledning till att man inte behandlar golv/vÀggvinkel? Hörn och tak/vÀgg ser jag ofta, men sÀllan vÀgg/golv.

Postat

UrsÀkta att jag kapar den hÀr trÄden, men finns det nÄgon anledning till att man inte behandlar golv/vÀggvinkel? Hörn och tak/vÀgg ser jag ofta, men sÀllan vÀgg/golv.

Enda anledningen Àr att det tar upp golvyta som kanske behövs till annat - och att det blir svÄrare att stÀda. FrÄn akustik-synvinkel Àr det ingen nackdel.

Postat

Tack för svar! Jag kommer att ha en del yta mellan bord och vÀgg i en omplacering jag har tÀnkt i samband med en akustikbehandling, sÄ dÄ kör jag nog pÄ basfÀllor dÀr ocksÄ. KrÄngligare stÀdning fÄr jag helt enkelt stÄ ut med.

Postat (redigerat)

Tack för svar! Jag kommer att ha en del yta mellan bord och vÀgg i en omplacering jag har tÀnkt i samband med en akustikbehandling, sÄ dÄ kör jag nog pÄ basfÀllor dÀr ocksÄ. KrÄngligare stÀdning fÄr jag helt enkelt stÄ ut med.

DÄ Àr det mer praktiskt att bygga en vanlig rak absorbent som bygger lika djupt som om du gerar hörnet. Montera den sedan en bit ovan golv sÄ att du kommer Ät med dammsugaren och stÀda. Den lösningen kommer ge bÀttre basabsorption jÀmfört med den gerade varianten.

Redigerat av wellness music
Postat (redigerat)

DÄ Àr det mer praktiskt att bygga en vanlig rak absorbent som bygger lika djupt som om du gerar hörnet. Montera den sedan en bit ovan golv sÄ att du kommer Ät med dammsugaren och stÀda. Den lösningen kommer ge bÀttre basabsorption jÀmfört med den gerade varianten.

[EDIT] Ah, nevermind. En snickeriterm som jag inte fattade. Tack för tipset!

Redigerat av kvastskaft
Postat (redigerat)

Diffusion kan vara direkt olÀmplig om vÀggarna finns inom Haas-zonen (nÀr det tar ca 25-35ms för första reflektion att komma tillbaks till lyssningspositionen - alltsÄ ca 4.3-6m bort), sÄ i en liten hemstudio Àr det oftast ingen mening med annat Àn absorption.

BasfÀllor dÀr det fÄr plats (vÀggar/tak) + ev. diffusorer baktill (beroende pÄ hur lÄngt bak vÀggen Àr) för att fÄ bÀttre spridningr? Fast som vi var inne pÄ tidigare, sÄ finns det si och sÄ mycket att göra med ett sÄ litet rum.

Återigen, ett par raka hörlurar som komplement Ă€r nĂ€stan ett mĂ„ste, tex akg 701, som jag ofta talar varmt om.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Fick bli sĂ„hĂ€r 🙂

Vet att den bakersta absorbenten sitter lĂ„ngt ner och kanske inte gör nĂ„n nytta men kan inte flytta upp den pga av stödet till hyllan. (Bor i hyresrĂ€tt), men annars Ă€r jag faktiskt nöjd och ljudet kĂ€nns mer tajt nu. Speciellt basen 🙂 Har dock inte behandlat mellan monitorerna , vet inte riktigt om det Ă€r vĂ€rt att köpa stenull o allt det dĂ€r igen för att bygga mindre absorbenter lr om jag ska bestĂ€lla nĂ„gra billiga och enkla foams istĂ€llet?

155849_10152149684250733_76434699_n.jpg

Postat

Fick bli sĂ„hĂ€r 🙂

Vet att den bakersta absorbenten sitter lĂ„ngt ner och kanske inte gör nĂ„n nytta men kan inte flytta upp den pga av stödet till hyllan. (Bor i hyresrĂ€tt), men annars Ă€r jag faktiskt nöjd och ljudet kĂ€nns mer tajt nu. Speciellt basen 🙂 Har dock inte behandlat mellan monitorerna , vet inte riktigt om det Ă€r vĂ€rt att köpa stenull o allt det dĂ€r igen för att bygga mindre absorbenter lr om jag ska bestĂ€lla nĂ„gra billiga och enkla foams istĂ€llet?

155849_10152149684250733_76434699_n.jpg

PÄ bilden ser det ut som du har skrivbordet pÄ lÄngsidan? Det Àr inte sÄ att det fÄr plats pÄ kortÀndan, sÄ att avstÄndet till vÀggen bakom dig blir lÀngre?

Om detta inte Ă€r möjligt sĂ„ antar jag att du gjort vad du kunnat! 🙂 Hör du nĂ„gon förbĂ€ttring/skillnad?

/Jon

Postat (redigerat)

Hej! Nej, det gĂ„r tyvĂ€rr inte! Bilden ser lite större ut Ă€n vad rummet Ă€r 🙂 Men pĂ„ vĂ€nstra hörnet pĂ„ bilden sĂ„ sticker hörnet ut och monitorerna skulle ej fĂ„ plats dĂ€r. Vet att det blir bĂ€ttre om det Ă€r lĂ€ngre avstĂ„nd mellan frĂ€mre vĂ€gg och monitorer, men kan inte göra sĂ„ :/

Jag mĂ€rker faktiskt skillnad 🙂 HÖRbar skillnad 🙂, KĂ€nner att basen sitter mkt mer tajt nu! Och mkt mer clean 🙂 Mellanregistret lĂ„ter nog detsamma tror jag, det hör jag iaf ingen skillnad pĂ„, samma med de höga, möjligtvis lite bĂ€ttre isf,

. Men hade aldrig problem med de innan sĂ„ 🙂

Redigerat av Dutycalls
Postat

FÄr jag frÄga; Àr det Yamaha HS7 du har dÀr?

Och isÄfall, ska du verkligen ha dom liggandes..?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.