Jump to content
Annons

Hur låter ett "bra filter"?


Modern Rockstar

Recommended Posts

Många bra producenter snackar ofta om, speciellt inom synthar, att ett visst filter låter bra. Ett känt filter är ju moogs bland annat - men vad är det som utmärker olika filters emellan? Jag hör bara oftast att antingen skär dem bort låga eller höga frekvenser, så vad har jag missat? Universal audio säljer ju liksom moogs filter-plugin för 199dollar så... någon skillnad måste det ju finnas mellan ett bra och dåligt filter?

TACK 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns ingen direkt teknisk enighet bakom begreppet "bra filter", utan det är ett begrepp som används mer godtyckligt än enhetligt och exakt.

Bra filter, typ Moog, Waldorf, Fabfilter osv, då talar man dels om filter där det" händer mycket" när man justerar dom. Dels kan filtren även ha en analog klang, alltså tillföra värme, storlek och lite skitighet i ljudet så det inte låter så sterilt, och dels talar man även om "lena" filter, där man kan göra snabba förändringar utan att filter stakar sig eller introducerar bi-effekter.

Man vill gärna att filter ska ha en linjär effekt, alltså tillföra samma karaktär över hela registret oavsett var du sätter det eller hur mycket effekt du vill tillföra. Det är förvånansvärt få filter, även digitala, som är så linjära. Så när man upplever en synt med sån funktionalitet, då tycker man 'filtret är bra' - i meningen 'förutsägbart'.

Ofta är det filter som är lite branta, alltså hög- eller lågpass filter med 24dB per oktav eller mer. Dom har ibland ofta en liten "topp" precis vid brytpunkten, typ något förhöjd resonans. Ibland är dom otroligt rena, typ Izotope, eller så kan dom vara varma och lummiga, typ Moog.

Så man kan förstå att det är svårt att få en bild av på en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen direkt teknisk enighet bakom begreppet "bra filter", utan det är ett begrepp som används mer godtyckligt än enhetligt och exakt.

Bra filter, typ Moog, Waldorf, Fabfilter osv, då talar man dels om filter där det" händer mycket" när man justerar dom. Dels kan filtren även ha en analog klang, alltså tillföra värme, storlek och lite skitighet i ljudet så det inte låter så sterilt, och dels talar man även om "lena" filter, där man kan göra snabba förändringar utan att filter stakar sig eller introducerar bi-effekter.

Man vill gärna att filter ska ha en linjär effekt, alltså tillföra samma karaktär över hela registret oavsett var du sätter det eller hur mycket effekt du vill tillföra. Det är förvånansvärt få filter, även digitala, som är så linjära. Så när man upplever en synt med sån funktionalitet, då tycker man 'filtret är bra' - i meningen 'förutsägbart'.

Ofta är det filter som är lite branta, alltså hög- eller lågpass filter med 24dB per oktav eller mer. Dom har ibland ofta en liten "topp" precis vid brytpunkten, typ något förhöjd resonans. Ibland är dom otroligt rena, typ Izotope, eller så kan dom vara varma och lummiga, typ Moog.

Så man kan förstå att det är svårt att få en bild av på en gång.

Tack, det gav min ett bildligt svar i huvudet - får se om jag har möjlighet att jämföra lite olika och kolla om jag hör någon skillnad 🙂 UAD har ju sån tur en demo-period på alla sina plugins!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...