Jump to content
Annons

Vilken av dessa mikrofoner


ronnyrydgren (oregistrerad)

Recommended Posts

ronnyrydgren (oregistrerad)

Hej jag vill köpa en mikrofon jag ska vara nöjd över.

Mikrofonen är för en tjej som ska spela in. Jag har ingen möjlighet att pröva dessa och behöver åsikter.

närvaro och färgning skulle va fint men ändå en liten tydlighet.

jag har kollat in dessa.

Neumann tlm 102

Neumann tlm 49

akg C414 Xl II

at4050

Tips tack 🙂

Redigerat av ronnyrydgren
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller med Yllet. Hur det låter beror mest på kombinationen av sångare och mikrofon, plus genre osv. Man får testa ut mick, eller ta de man har och göra det bästa av det.

Generellt (jävligt generellt alltså): Neumanns TLM har mindre lågt mellanregister o låter clean o ljus, AKGn låter hi-fi, och ATn låter mer 'realistisk' alltså aningen mörkare och mellanregister-rik.

Link to comment
Dela på andra sajter

TLM 49 låter bra.. Men vill du ha en enda mic så skulle jag nog ändå rekommendera Röde nt2 då den klarar både njure, åtta, rundtagande etc. Den hissar lite runt 14 kHz men inte värre än att det går att fixa med en EQ. Inte så brusig heller och bra dynamik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej vad får den kosta max och är det enbart för tjejens sång ni skaffar denna mikrofon eller som allround för alla möjliga instrumentupptagningar?

I vilket fall och som jag tycker för sång kanske de exempel du la fram speciellt AKG'n+AT'n är lite väl clean, på sång vill man gärna ha en charmig å varm rörmick eller rent av en fin bandmick, det finns en del att välja på tex:

bv1-5852c637d496820459d9d15d282b50b8.jpg

Avantone BV-1

avant.jpg

Avantone CV-12

lg_r84big.jpg

AEA R-84

C77_109_C77_Mic.jpg

Cascade C77

350-CU29_detail4.jpg

Telefunken CU-29 "Copperhead"

Kollazh%20Finish%20620x356%20CMYK..jpg

Violet design's olika modeller, asgrymma mickar :-)

Googla på resten dom är alla bra på sitt sätt och varierar fr några tusen upp till 15.000:- ca, bara några tips som har lite mer karaktär men ändå låter kanon på det mesta i instrumentväg oxå, sen är det otroligt viktigt för en sångare att ha något lyxigt och snyggt framför ögonen, inspiration***

Redigerat av Roine
Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

avant.jpg

Avantone CV-12

Har lyssnat på Cv-12 som du rekommenderade.

Hittar inga dåliga betyg om den.

Hur tycker ni den sköter sig på kvinnlig vocal mot tlm 102 kvalitémässigt?

Tror det får bli mellan de.

Jag är enbart ute efter en mikrofon för röst till tjejer. Gillar inte "does it all" mikrofoner. Har en känsla på att

de är bra på allt men inte riktigt super på något...

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

ja för tjejer låter ju likadant och man vill alltid ha samma karaktär

rosa ska den va

Sarkasm alltid lika vackert 🙂

Eller är det? 😉

Rosa låter ju rätt bra! haha

Nej men vilken passar bäst för vocal av de båda? 🙂 Till typisk kvinnlig pop/rock röst

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahapp på gamla goda monotiden och även senare har man ju kört Neuman U47 på rubbet, är den dålig tycker du?

Nej jag tror du är hemma med Avantone eller i princip vilken du än väljer det är en smakfråga och en mick räcker inte alltid heller, inte ens om den är rosa...jag skulle testa först annars är det hazard för ingen tillverkare kan ju garantera även om dom vill sälja att just CV-12 passar Brita Väsquist eller Ramona Gapenberg Heslund...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sarkasm alltid lika vackert 🙂

Eller är det? 😉

eller är det bara sarkasm?

utan att ange hur rösten låter eller vilket sound du vill uppnå - hur tror du att du ska få något vidare användbart tips?

med dom skrala förutsättningarna borde valet falla på en så neutral mick som möjligt - men du har ju bestämt dig för att en "does it all" är nåt du inte gillar... så....

du har fått flera och helt olika tyckanden - blivit nåt klokare?

vill du ha fler - at4050 isf

jag skulle testa först annars är det hazard för ingen tillverkare kan ju garantera även om dom vill sälja att just CV-12 passar Brita Väsquist eller Ramona Gapenberg Heslund...

exakt
Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Jahapp på gamla goda monotiden och även senare har man ju kört Neuman U47 på rubbet, är den dålig tycker du?

Nej jag tror du är hemma med Avantone eller i princip vilken du än väljer det är en smakfråga och en mick räcker inte alltid heller, inte ens om den är rosa...jag skulle testa först annars är det hazard för ingen tillverkare kan ju garantera även om dom vill sälja att just CV-12 passar Brita Väsquist eller Ramona Gapenberg Heslund...

Tycker inte neumann u47 är dålig alls 🙂 Varit lite sugen på tlm 49 för den ska ha liknande ljudkaraktär som u47 och m 49 blandat.

har du erfarenhet av tlm 102? Det var försenad leverans på den och jag har hunnit gå igenom mkt mer om mikrofoner och den känns

inte lika lockande. är i en tvist mellan ett par, de jag skrev överst plus cv-12 som du visade 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

eller är det bara sarkasm?

Nej det fanns ingen sarkasm... eller är jag sarkastisk?

Fast påtal om at4050 så gillar jag ljudet på den haha.

Jag får väll kanske bara beställa en mikrofon. ta en i högen. Se om den passar. Om inte spara pengar till en ny. Och kanske man hittar

flera användningsområden i framtiden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Det är en tlm 102a den tjejen använder. Det är bland annat en av de video jag har blivit skrämd av.

Är det meningen det ska låta så vass och skarp i tonerna. Hör ju att hon glöm de-essing. Men jag tycker den låter

väldigt skarp ändå. Inget mjuk len ljud. mixen eller micken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang mikrofonval så slänger jag även in tanken kring bredd och plats i mixen. Om du har en mix som det händer väldigt mycket i så kan en kondensatormick ta för mycket plats så rösten blir svår att mixa fram. I vissa fall så kan en dynamisk mick som ger ett smalare ljud vara ett bättre val. Välj mick efter mix brukar jag göra.

Detta är såklart mina egna upplevelser med begreppen smal och brett. Det är bara ord för att beskriva min egna upplevelse hur mickarna låter generellt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.youtube.com/watch?v=Re3FpCALa_0

Det är en tlm 102a den tjejen använder. Det är bland annat en av de video jag har blivit skrämd av.

Är det meningen det ska låta så vass och skarp i tonerna. Hör ju att hon glöm de-essing. Men jag tycker den låter väldigt skarp ändå. Inget mjuk len ljud. mixen eller micken?

Skarpheten var inte så kul, men det som störde mig mest var nog luddigheten i ljudet...

Mix eller mick är svårt att säga exakt utan att känna till utrustningen, men jag skulle tro att det är lite av varje. Den luddiga toppen är vanlig för stormembranare dessvärre, men den jobbiga diskanten är något som är lätt att fixa i efterhand. Jag tror det är ett medvetet val för att få hennes röst att låta mer over-the-top.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang mikrofonval så slänger jag även in tanken kring bredd och plats i mixen. Om du har en mix som det händer väldigt mycket i så kan en kondensatormick ta för mycket plats så rösten blir svår att mixa fram. I vissa fall så kan en dynamisk mick som ger ett smalare ljud vara ett bättre val. Välj mick efter mix brukar jag göra.

Detta är såklart mina egna upplevelser med begreppen smal och brett. Det är bara ord för att beskriva min egna upplevelse hur mickarna låter generellt.

MVH

Anders

Jag håller absolut med dig där, men skulle säga att det enligt min erfarenhet mer är en fråga om att kondingar kan få så vackert högt och bredbandigt register att det överanvänds och lämnar det lägre registret ibland direkt urgröpt, medan få dynamiska mickar har nån särskild topp eller botten alls, och därför utnyttjar mellan- och låg-midden maximalt...vilket råkar vara där allt viktigt i en röst huvudsakligen ligger. Rösten, när den mixas så efter en tur genom en konding, låter väldigt bra solad, men i mixen snor exempelvis el-gitarrer och andra middiga instrument de delarna som rösten borde varit som bäst i och dränker det som finns så att det ibland till och med fullständigt maskeras.

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Jag håller absolut med dig där, men skulle säga att det enligt min erfarenhet mer är en fråga om att kondingar kan få så vackert högt och bredbandigt register att det överanvänds och lämnar det lägre registret ibland direkt urgröpt, medan få dynamiska mickar har nån särskild topp eller botten alls, och därför utnyttjar mellan- och låg-midden maximalt...vilket råkar vara där allt viktigt i en röst huvudsakligen ligger. Rösten, när den mixas så efter en tur genom en konding, låter väldigt bra solad, men i mixen snor exempelvis el-gitarrer och andra middiga instrument de delarna som rösten borde varit som bäst i och dränker det som finns så att det ibland till och med fullständigt maskeras.

Håller med, vad jag själv hör använder för många micken med lite compressor, rör och glömmer mixa rätt eq och sänka eller ta cut på det som inte ska finnas eller inte ska vinna. Gröt verkligen.

Vad tycker ni om den ta4050 ? Skulle den funka. Jag är inte rädd för att eq:A 🙂 Vill ha mest mic för pengarna och tlm 102 vill jag ha ersättare till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Jag får öppet köp på mikrofonen så jag ska vänta på den och lyssna 🙂 Det var helt okej för företaget 🙂

Se om tlm 102 är i min smak 🙂 Tack för hjälpen alla iallafall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...