Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en gammal Roland GR-30 gitarrsynt som jag skulle vilja använda som ljudbank tillsammans med min midikeyboard MK-61. Jag vill alltså spela ljuden som finns i GR-30 med min MK-61. Hur kopplar jag? GR-30 har midi in och out, Mix Out L-R, Return, Out, Bank Shift och Exp Pedal. MK-61 har enbart midi out . För tillfället så är MK-61 kopplad med en midi till USB-kabel in i min iMac. Detta med midi är rena grekiskan för mig 🙂

Annons
Postat

MK-61 midi ut till GR-30 midi in.

Om du inte vill att MK-61 ska låta samtidigt (beroende på hur du kopplat teleutgångarna) sätter du den i local off.

Kolla manualen.

Postat

MK-61 midi ut till GR-30 midi in.

Om du inte vill att MK-61 ska låta samtidigt (beroende på hur du kopplat teleutgångarna) sätter du den i local off.

Kolla manualen.

MK-61 har inga ljud, det är enbart en midikeyboard. Jag har provat använda Mix Out på GR-30 (det är en av två hörlursutgångar) in i mitt Apogee duet och Logic men får inget ljud.

Postat

MK-61 har inga ljud, det är enbart en midikeyboard. Jag har provat använda Mix Out på GR-30 (det är en av två hörlursutgångar) in i mitt Apogee duet och Logic men får inget ljud.

Har du kollat i GR-30 manualen om du behöver ställa den i ett läge så den läser midi-in från keyboard?

• 1 månad senare...
Postat

Hade glömt denna tråd, men kan nu berätta att problemet är löst. Om någon är intresserad så sätter man GR-30 i "Poly-mode" och kopplar in midiklaviaturen. Detta funkar i repan, men jag har inte lyckats få ljud i Logic. Det är mindre betydelse, det är live jag ska använda GR-30. I alla fall till jag får råd att köpa en MBP.

• 1 månad senare...
Postat

MIDI-kopplarskola.

Ljudenhet:

Här kopplar du in en MIDI-kabel till MIDI In.

Styrenhet:

Här kopplar du MIDI-kabeln från ljudenheten nämnd ovan till MIDI Out.

Schema:

Midisignaler skickas FRÅN styrenheten (alltså måste man välja ut-porten där) TILL ljudenheten (alltså måste man välja in-porten där).

Jämför: Du kopplar vattenslangen från kranens utlopp till vattenspridarens inlopp.

Överkurs:

Midi thru kan användas för att spegla vidare midisignalen till en eller flera enheter för att bilda en kedja. Antingen för att spela unisont eller för att ställas in att reagera på varsin midikanal. Då kopplar du från den första ljudenhetens thru-port till andra enhetens in-port, från andra ljudenhetens thru-port till tredje enhetens in-port o s v.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.