Jump to content
Annons

Undvika brus i mic

kalibaba (oregistrerad)

Recommended Posts

kalibaba (oregistrerad)

Hej!

Jag har inga höga krav förutom att jag vill kunna spela in några instrument med så lite brus som möjligt, i budget variant. 🙂

Jag har en Supreme CU-1 mic och ett focusrite saffire pro 24. Har inget dämpat rum så försöker hitta det tystaste hörnet. Enda som låter lite är kylen/frysen i min lilla lägenhet.

Har läst på lite om gain staging o så där. Har mic gainen så ljudet blir ~ - 16 - -13 dB. Blir dock inte nöjd. Lyssna på sista 5 sek i den bifogade filen (ignorera spelandet 😄), tycker det brusar för mkt. Se sen de bifogade bilderna. Ljusvågsprofilen blir pytteliten i inspelningsprogrammet och blir frestad att normalizea filen, men har hört att det inte är bra då man har bakgrundsbrus. Alla tips o hjälp är välkommet. Behöver också fixa nån slags dämpande vägg som jag kan sätta mot garderobsdörren för att dämpa lite ytterligare. Hade räckt med nån slags arm att fästa på den öppna garderobsdörren för att hänga ett skynke i, nån som har tips?

All the best

testfile.mp3

post-27694-0-81140400-1389727369_thumb.jpg

post-27694-0-38398800-1389727410_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Annons

Hej jag vet inte vad supreme cu är för mikrofon men att vissa lågbudget brusar mer än andra är helt klart, ett undantag är Studio projects C1 som med sin något sterila men rena återgivning är helt brusfri mot alla odds, i alla fall den jag har, i egna tester mot dyra Telefunken och AKG osv står den sig otroligt bra gällande just brus sen att den inte duger till allt pga sin karaktär men till några få saker är sånt man får ta med mikrofoner, man behöver många***

Dela på andra sajter

Tycker inte jag hör något störigt brus direkt på detta. Om man däremot komprimerar sedan så kanske det hörs något. Det beror förstås på övriga instrument och arr om det kommer att höras överhuvudtaget i mixen.

Sedan får man hålla isär mickens egenbrus och en brusig miljö (dator ventilation etc) och för all del pre-ampens brus i diskussionen. Om du har en kondensator mick (som inte är rör) och en hyfsat modernt ljudkort tycker jag du borde klara dig. Sedan är det att ta kontroll över miljön som för många är ett större problem. och att inte vara för långt ifrån micken så signalnivån är hyfsat hög.

Redigerat av laban1
Dela på andra sajter

har en likadan supreme mick och ja är riktigt nöjd med min. Vet inte om ja tycker den brusar något speciellt. Det enda brus ja får in är bruset från fläkten i datorn men något annat har ja inte tänkt på. Och skulle det nu vara så att det är något litet litet brus så lär man ju kanske inte ens höra det i mixen med resten av alla ljud.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.