Guitar Nilsson Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Jag försöker få till ett ganska smörigt dansbands/countryballad sound på mitt rosslande. Skickar den torra signalen till Lexiconet som ger ett fint reverb, return på egen stereokanal. Skickar även torr signal till ett separat monodelay, o tillbaka på en egen monoingång. Det jag undrar över; brukar ni köra delayets alla "ekoknallar" torra, eller lägger ni lite reverb även på dem? Jag tycker lite att det reverbfria ekot inte riktigt limmar ihop med resten…
everlastingrecords Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Nu kör jag ju i Cubase men jag brukar ha monodelay som insert och reverb som send så logiskt sett borde ju delayet få sig en släng av reverbet. Eller snarare att sången inkl delay påverkas av reverbet tillsammans. Eller tänker jag helt fel nu?
laban1 Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Nu kör jag ju i Cubase men jag brukar ha monodelay som insert och reverb som send så logiskt sett borde ju delayet få sig en släng av reverbet. Eller snarare att sången inkl delay påverkas av reverbet tillsammans. Eller tänker jag helt fel nu? Nej det verkar stämma. sång+delay > master och via send sång+delay > reverb > master. Om du inte vill lägga delay på eget FX-spår och ha en send på delay-spåret till ett reverb
Guitar Nilsson Postat 14 januari 2014 Trådstartare Postat 14 januari 2014 Hmm. Betyder det där att det blir reverb även på delayen? Jag har testat det nu och tycker faktiskt det blir mkt snyggare än ett torrt delay i reverbet, de två effekterna limmar ihop till en i stället för att. låta som två effekter. Sen undrar jag lite hur vad man i en modern lista över moderna reverb skulle kalla ett sånt här 60-tals dansbandsreverb? Flamingokvintetten – Varför Eller det här? Elvis Presley – Are You Lonesome Tonight? Jag brukar använda ett reverb i mitt Lexicon som heter Vocal Plate, låter snyggt o diskret, o jag kan ändra en mängd parametrar i det, det är väl bara längden jag brukar ändra. Sen finns det ju "standard" reverb som kallas Hall (small, medium och big) och Cathedral osv. Ge förslag på liknade reverb som de här. De låter mycket o tar plats, men till rätt låt är det så skitsnyggt tycker jag. Hur kan man få till nåt liknade? På Elvis inspelningar hade de kanske svindyra guldpläterade plåtar. Eller körde de med högtalare o mickar i kaklade trapphus?
Knicken Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Vocal plates brukar låta fint till det mesta tycker jag också, särskilt sång (no shit) och virvel (särskilt undermick). Ett tips kan vara att lägga en rätt rejäl deesser och en kompressor innan reverbet i effektkedjan (särskilt för sångreverb) för att få en lite mer kontrollerad klang! Brukar funka skitbra för mig!
Guitar Nilsson Postat 14 januari 2014 Trådstartare Postat 14 januari 2014 Vocal plates brukar låta fint till det mesta tycker jag också, särskilt sång (no shit) och virvel (särskilt undermick). Ett tips kan vara att lägga en rätt rejäl deesser och en kompressor innan reverbet i effektkedjan (särskilt för sångreverb) för att få en lite mer kontrollerad klang! Brukar funka skitbra för mig! Vocal plates låter normalt bäst, men inte tillräckligt stenålders till det jag dribblar med nu.
laban1 Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 (redigerat) Vocal plates låter normalt bäst, men inte tillräckligt stenålders till det jag dribblar med nu. Flamingo kvintetten-exemplet skulle verkligen behövt haft de-esser! - wow liksom vilken kul pryl, vad händer om man skruvar alla rattarna på 11. Elvis presley - chamber ? (= högtalare o mickar i kaklade trapphus eller liknande) Det bör väl finnas en sådan del i din Lexicon? Redigerat 14 januari 2014 av laban1
laban1 Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Hmm. Betyder det där att det blir reverb även på delayen? Japp!
KillwithSkill Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Klart att du ska köra med reverb på delaystuddsarna. Och vill du ha vidrigt mkt dansbans så bara gasa på med mer reverb på delayet. Det går tom att sätta delayreturregelns send till reverbet på PRE och ha regeln nere men studdsarna åker in i reverbet. Det är ett vanligt knep i dansbansvärlden. Var dock försiktig med dom övre frekvenserna, både på delayet och reverbet. Så kör lowpass på dom, prova dig fram. Låt klarheten ligga på den torra rena sången och FX-svansarna vara lite mer luddiga annars så kommer det att gröta sig. Ett annat tips för att få fram leaden snygg med mkt reverb och delay är att kör all sång inkl reverb och delay skickade till en bus där du insertar en kompressor/limiter. Då dyker effekterna undan lite när sången sjunger på. För att sen när det blir små konstpauser i sången så kommer effektsvansarna komma fram snyggt. Men var försiktig så att det inte börjar svajja eller pulsera. Det ska vara väldigt lite limiter, knappt att det ska jobba alls.
slejnard Postat 15 januari 2014 Postat 15 januari 2014 Bra tips KWS! Ska testa, håller på att mixa en kompis som är dansbandssångare som sjunger till färdiga bakgrunder.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.