Jump to content
Annons

Mastra direkt i out-kanalen?


Zoppora

Recommended Posts

Annons

Det går alldeles utmärkt att göra det. Faktum är att jag föredrar det. För om man har ett färdigt mixat matreal och sen ska mastra så är man begränsad. Vissa effekter som ligger på i låten kan framhävas annorlunda om man ex lägger en kompressor eller limiter i efterhand. Speciell reverbsvansar har en tendens att kunna bli fula om man mosar på med en kompressor. Trummor kan drunkna i sig själva osv.

Men som jag brukar göra innan jag skickar iväg för mastring, så lägger jag på alla mina pluggar på masterbussen, mixar tills jag är hyfsat nöjd och klar. Sen stänger jag ner alla mina pluggar, bouncar ner det och skickar iväg det. Ibland så skickar jag med en bounce med mina masteringspluggar på bara för att ge en hint om vad man är ute efter.

Men helt klart kan du mosa på med pluggar på mastern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle du inte kunna? Finns inga regler. Men 80% skulle då kalla det mixning, inte mastering.

Ungefär vad jag har hört också, och därav funderade jag över vad skillnaden är.

Som ovan också nämner upplever jag också en fördel i att direkt kunna skruva smått i mixen samtidigt som man jobbar på en master.

Redigerat av Zoppora
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker att det handlar mycket om i vilket sammanhang låten ska hamna. Är det en singel så blir det säkert bra att mastra direkt i projektet. Undvik bara att börja med det för tidigt, mixa klart låten och mastra inte förrän du är helt nöjd med mixningen.

Däremot, ska en släppa tio låtar på en skiva, så är det ju otroligt mycket enklare att exportera alla låtar som stereo-filer och sen ta in dom i ett nytt projekt för att fixa och trixa så att t ex alla låtar får samma utvolym (jämfört med att hoppa fram och tillbaks mellan projekt och skruva på masterbussen).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

"Kan" man mastra direkt i out-kanalen? Eller gör man bäst i att först exportera, för att sedan importera den filen till ett nytt "masterprojekt"?

Det beror väl på vad man lägger in i begreppet mastering? Om man bara pratar om att man vill komprimera skiten ur materialet så varsegod...

Om man däremot pratar om att förbereda för exempelvis ett album; exempelvis med att ställa så att de uplevda nivåerna mellan olika låtar är lika, ställa mellanrum mellan låtarna, anpassa till slutformat, pq-kodning mm så brukar jag iaf jobba med ett helt separat projekt. Då behöver man ofta dessutom fler programvaror än bara din daw.

EDIT: Tvåa på bollen... :-)

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker att det handlar mycket om i vilket sammanhang låten ska hamna. Är det en singel så blir det säkert bra att mastra direkt i projektet. Undvik bara att börja med det för tidigt, mixa klart låten och mastra inte förrän du är helt nöjd med mixningen.

Däremot, ska en släppa tio låtar på en skiva, så är det ju otroligt mycket enklare att exportera alla låtar som stereo-filer och sen ta in dom i ett nytt projekt för att fixa och trixa så att t ex alla låtar får samma utvolym (jämfört med att hoppa fram och tillbaks mellan projekt och skruva på masterbussen).

bra där
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Menar du att fixa det som går ut genom mastern? Ifall det är det du menar så kör jag så nu för tiden. Känner att det är lättare att hålla koll på olika frekvenser, osv. på det sättet. Om någonting sticker ut sedan när jag "mastrar" på master-kanalen så är det bara att fixa det i en separat kanal.

Men som jag tycktes sades i tråden här: det finns inga regler när det kommer till musik. Man gör så som man själv känner för. 🙂

Redigerat av Fexell
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill helst ha tillgång till en o-mastrad version av mixen. Skulle jag köra nån finaliserande processning på masterbussen, så skulle jag även stänga av den och köra ut en o-finaliserad version av mixen med, för framtida bruk eller 'shit happens'. Inte alltid det går att öppna upp ett gammalt projekt i framtiden för att rendera ut en o-mastrad tappning.

Ska man göra nån slags mastring/efterbehandling så gör jag det efteråt i vilket fall, och då gör jag inte det i samma program jag mixar i heller. Så jag kör ut mixen utan en massa saker på masterbussen.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Mixar ofta genom att skicka ut kanaler och/eller stems på bordet, och skicka allting genom mixerbordets busskompressor, men skulle inte räkna det som mastring. Sen händer det att jag lägger till något efteråt i kedjan, EQ eller lite saturation, eller en till blygsam busskompression. Ibland analog, ibland i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...