Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Som många av er andra har jag inte någon direkt möjlighet att spela in trummor på ett smidigt sätt (dessutom kan jag inte spela trummor). Därför behöver jag ju programmera trummor, och det är ju ett smärre helvete, som ni kanske också känner.

Jag har däremot bestämt mig för att bli riktigt jävla duktig på det, och hoppas ni kan hjälpa mig lite genom att peka på någon rytmetisering som inte funkar och skär sig mot groovet, något fill som låter off, om det blir bläckfiskkänsla någonstans eller dylikt... ja, ju mer konkret desto bättre iaf!

Jag vill inte skynda mig fram, då jag inte vill tappa greppet om detaljerna, varför jag endast kommer att lägga upp ett kortare klipp här. Det är cirka 1 min långt och har måttligt tighta guror till för att ge en idé om hur svänget kommer vara. Själva ljudmässiga aspekten är inte intressant för mig just nu, utan jag efterfrågar främst kritik om själva spelet. Men all kritik, oavsett hur mycket tanke ni lägger bakom den, är oerhört välkommen och uppskattad!

https:// dl.dropboxusercontent.com/u/54750323/anteus.mp3

mvh

Zakyath

Annons
Postat (redigerat)

Lite lurigt att höra trummorna bra när gitarrerna var såpass högt mixade, och dessutom som du sa aningen otajta 🙂

Hursomhelst, det jag tänkte på:

- Det låter som en orutinerad trummis som drar till framför allt cymbalerna väldigt hårt, samtidigt som hen inte verkar ha något vidare tryck i virvelslagen. Så, experimentera lite med velocityn?

- Ride:n låter väldigt stel av någon anledning. Kanske samma där, ändra velocityn? Eller kan det vara så att den ligger fel i tiden, t ex att den ska komma aningen tidigare?

- Någon intervjuad trummis i Studio tipsade om att bara låta baskaggen ligga på pulsen, hihat/virvel/cymbaler aningen före och virvel/pukor aningen efter. Där kan en ju sitta och "dra" lite i midinoterna fram och tillbaka och lyssna och se när en tycker att det blir rätt kombination av taktfasthet, driv och häng.

- Någonting, dock vågar jag inte säga vad, gör att jag tycker att den här "trummisen" låter aningen osäker i sitt spel.

Redigerat av JJRockford
Postat

Sån't här brukar jag sitta och korrigera för en lettisk progmetalgitarrist. Han skickar mig sina trumprogrammerade alster á 9 minuter med femtielva taktartsbyten, så går jag igenom all midi - i notation givetvis - för att säkerställa att allt verkar vettigt spelat, dvs inte snare, puka och cymbal samtidigt då man bara har två armar, helst inte dubbelpedal och stängd hihat samtidigt om skiftningen från öppen blir för snabb (man kan ju ha hihat-drop clutch t.ex) osv. Har dock inte lyssnat på det ovan så mkt eftersom jag sitter o knegar parallellt framför burken nu. Rent rytmiskt verkar det kanske funka, men det är inget sväng eller dynamik som svarar mot gitarren. I brist på bättre ord - "driv".

Postat

All kritik är noterat! Jag kommer att jobba på att förbättra dessa trummor i linje med kritiken ni har gett och ge först då respons på hur jag tänkt.

tack!

Postat

cruncher hade nån video där han visade hur och vad man bör tänka på när man programmerar trummor

mitt råd är att försöka spela så mycket som möjligt och gärna med drumpads

Postat

Något som har hjälpt mig lite eller mycket är att faktiskt sätta sig ner och lyssna på hur olika trummisar spelar. Precis som jag gör när jag skall plocka ut en låt på gitarren. Så nu när jag försöker programmera trummor så lyssnar jag noga hur det är jag vill ha det så att det inte låter som animal i mupparna på speed.

För jag håller med om att det där lät väldigt mycket som en ny trummis.

Lyssnna och härma, det kan vara ett bra tips..... 🙂

Postat

Personligen tycker jag att de bästa trummisarna spelar ganska enkelt. Här är det en väldig massa cymbaler och små (kanske inte helt motiverade, alltid) fills. Sedan är det (enligt min ringa mening) tvärtemot vad man som icke-trummis ofta tror, egentligen virveln som står för mycket av drivet och känslan av tajthet. Det beror förstås lite på musikstill och sådär, men ofta är det bättre att låta baskaggen köra "fills" (dubbelslag whatever) och låta virveln ligga ganska stadigt på tvåan och fyran. Så blir det mer utrymme för hihatpysar och cymbal-slag också vidare.

Ett stadigt groove i botten och lite, väl valt, duttande ovanpå, alltså.

Postat

cruncher hade nån video där han visade hur och vad man bör tänka på när man programmerar trummor

mitt råd är att försöka spela så mycket som möjligt och gärna med drumpads

tack, jag har sett den! men den är väldigt generell och hjälper mig föga. jag är införstådd med de grundläggande idéerna han presenterar, men behöver mer konkret kritik för att göra det här bättre känner jag.

Drumpads var ett gott tips. Problematiken är att jag inte är duktigare på att spela trummor än att programmera, så det kanske inte hjälper särskilt mycket; jag förskjuter ju främst problemet från att inte ha förståelse kring hur ett naturligt trumspel bör låta alla gånger till att jag inte kunna spela.

Något som har hjälpt mig lite eller mycket är att faktiskt sätta sig ner och lyssna på hur olika trummisar spelar. Precis som jag gör när jag skall plocka ut en låt på gitarren. Så nu när jag försöker programmera trummor så lyssnar jag noga hur det är jag vill ha det så att det inte låter som animal i mupparna på speed.

För jag håller med om att det där lät väldigt mycket som en ny trummis.

Lyssnna och härma, det kan vara ett bra tips..... 🙂

Personligen tycker jag att de bästa trummisarna spelar ganska enkelt. Här är det en väldig massa cymbaler och små (kanske inte helt motiverade, alltid) fills. Sedan är det (enligt min ringa mening) tvärtemot vad man som icke-trummis ofta tror, egentligen virveln som står för mycket av drivet och känslan av tajthet. Det beror förstås lite på musikstill och sådär, men ofta är det bättre att låta baskaggen köra "fills" (dubbelslag whatever) och låta virveln ligga ganska stadigt på tvåan och fyran. Så blir det mer utrymme för hihatpysar och cymbal-slag också vidare.

Ett stadigt groove i botten och lite, väl valt, duttande ovanpå, alltså.

Mycket av den musik som inspirerar mig är driven av extremt hetsiga trummor. Men jag köper att detta blir plottrigt. Däremot fick jag idén nu, på tal om att lyssna, att kanske försöka programmera trummor och försöka imitera låtar jag gillar - då har jag ju någon slags benchmark och övningsprocessen blir mer lik som när jag själv lärt mig spela gitarr.

Än igen, uppskattar jag att ni tar er tid och svarar och ger tips!

Postat

Drumpads var ett gott tips. Problematiken är att jag inte är duktigare på att spela trummor än att programmera, så det kanske inte hjälper särskilt mycket; jag förskjuter ju främst problemet från att inte ha förståelse kring hur ett naturligt trumspel bör låta alla gånger till att jag inte kunna spela.

det är förvånande ofta man kommer förbi den tröskeln genom att bara spela på känsla och inte tänka slag för slag vid programmering

mycket omtagningar kommer det bli men troligen lättare att få en känsla som funkar

du kan ju börja på ett klaviatur innan du köper drumpads

trumma med nävarna på knäna kan ju dom flesta - sen ska det bara överföras till klavet

Postat

det är förvånande ofta man kommer förbi den tröskeln genom att bara spela på känsla och inte tänka slag för slag vid programmering

mycket omtagningar kommer det bli men troligen lättare att få en känsla som funkar

du kan ju börja på ett klaviatur innan du köper drumpads

trumma med nävarna på knäna kan ju dom flesta - sen ska det bara överföras till klavet

Jag kommer seriöst att överväga det! Men till början ska jag fortsätta med detta. Om inte annat lär det bidra till ökad förståelse när jag väl vill börja spela på pads/keyboard

Postat

tack, jag har sett den! men den är väldigt generell och hjälper mig föga. jag är införstådd med de grundläggande idéerna han presenterar, men behöver mer konkret kritik för att göra det här bättre känner jag.

Mycket av den musik som inspirerar mig är driven av extremt hetsiga trummor. Men jag köper att detta blir plottrigt. Däremot fick jag idén nu, på tal om att lyssna, att kanske försöka programmera trummor och försöka imitera låtar jag gillar - då har jag ju någon slags benchmark och övningsprocessen blir mer lik som när jag själv lärt mig spela gitarr.

Än igen, uppskattar jag att ni tar er tid och svarar och ger tips!

Ja...och jag kan ju också gilla "hetsiga" trummor. Men det är...jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det...det är BESTÄMDHET som behövs, tror jag. Så att slagen/trummisen liksom säger att HÄR ska det var ett slag, och HÄR och...så liksom.

Ska tilläggas att jag, förutom allt annat jag är dålig på, mycket väl kan vara Sveriges sämste (och mest entusiastiske) trummis.

Postat

Ja...och jag kan ju också gilla "hetsiga" trummor. Men det är...jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det...det är BESTÄMDHET som behövs, tror jag. Så att slagen/trummisen liksom säger att HÄR ska det var ett slag, och HÄR och...så liksom.

Ska tilläggas att jag, förutom allt annat jag är dålig på, mycket väl kan vara Sveriges sämste (och mest entusiastiske) trummis.

Jag ska försöka se till att inget trumslag känns onödigt, så i den mån tar jag till mig av din kritik! Men det är svårt att utgå ifrån för några specifika förändringar.

Jag tänkte för övrigt försöka ändra utifrån de tips jag fått framåt kvällen och lägga upp en reviderad fil där gitarrerna även är lägre mixade.

Postat

Nu är det säkert en helt annan sak med modern metal som går i 280 med dubbelpedal där allt måste vara tightare än en flugstjärt... Mina fötter spelar i två olika divisioner så på denna front har jag inget att tillföra som kan vara hjälp vid programmering.

Jag är nog mer AC/DC och ZZ Top när det kommer till skinnslakteri och här tänker jag alltid kicken som grundpuls ( så tight mot metronomen som möjligt) och de andra delarna "groove'ar" mot denna.. de influenser jag vuxit upp med har gjort att jag alltid släpar eller driver med hihaten mot kicken och placerar virveln efter dessa två, likadant när man spelar cymbal. (förslagsvis en snygg cymbalklocka ) Accentuering av grundpulsens slag på hihaten är något jag gör jämt (typ alla 1:or för att vara grovt generaliserande).. Att bli duktig på att programmera så det låter "på riktigt" med alla små förskjutningar, accentueringar, driv/släp, udda smågrejer man gör i en låt... + allt därimellan.. mmm.. själv blir jag lite matt av den tanken 🙂

Tänk också på att ingen trummis är den andra lik så att hitta sin "nisch" som programmerare handlar lika väl som att göra någon egen twist i det hela, inte bara stirra sig blind på hur man tänker som trummis, det kan mycket väl vara ett signum att frångå "trummistänket"

Lycka till.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Någon intervjuad trummis i Studio tipsade om att bara låta baskaggen ligga på pulsen, hihat/virvel/cymbaler aningen före och virvel/pukor aningen efter.

Hur ska du ha det angående virveln?

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Det hjälper inte. Trummorna låter likt förbannat stela. Många tror det räcker använda humanizer-knappen för att det ska låta bra. Man får editera velocityn manuellt också för att ska låta bra och som redan sagts inte allt på grid.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Har du något tips här? Något du brukar göra?

Tja t ex kick brukar jag variera mellan 109-116 på ett ungefär. Variera varje stamp nånstans där omkring. Man får prova sig fram givetvis och olika för olika låtar. Något liknande för hi-haten så den också svänger mera. Men sen beror det på tempo och allt också. Kolla här lite mera:

Postat

Tack för infon! Midi grooves som t ex Toontrack som följer med EzX och SDX, dessa är väl inpelad av riktig trummis, så dessa behöver man väl inte mecka med?

• 1 månad senare...
Postat

Ett tips för att få Midi-trummor att låta lite mer "humana"; jag kör i Logic Pro, och dess fantastiska virtuella trummis, Det jag gör är såklart att addera lite lätt- eller medium-kompression till de olika kanalerna, samt tape saturation till hela trumsettet. Man får en sådan där skön analog känsla, med lite naturlig lätt distortion.

Tape saturation finns som plugin i flera DAW's. I vissa fall kan du behöva skaffa ett sådant plugin.

I Logic, där jag sitter, använder jag ett Tape Delay för att få samma effekt.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag tycker du fått till ett bra replokalssound på gura och trummor, Zak. Med bättre mix och balans på trummorna och gura så blir nog inte så illa serru, en bra bit på väg.

Postat

har haft en tentatung period nu så har inte kommit så långt med mina trumambitioner. har pysslat lite grand och plockat bort en hel del i hopp om att det ska bli lite enklare. har försökt ta hänsyn till de tips jag fått här i tråden. här är första biten iaf. säg gärna till vad ni tycker gått i rätt respektive fel riktning.

Bubblicious (oregistrerad)
Postat

Det som någon nämnt tidigare är att kolla in trummisar. Vi kan säga såhär...

När jag pluggade arrangemang en gång i tiden fick jag aldrig rätt på det. När jag kollade hur blåser funkar blev det bättre.

Sen finns det faktist trummisar som är levande metronomer. Stella Colt som lirat o otaliga TV program och gamla Time Galleri är en sådan. Har sett honom spela in trummor när seqen pajat och när det var igång igen satt det som en läppfläsk.

Jag känner att ibland kan det vara ok att ha heltkvantiserat om man leker med velocitin.

En som jag gick in för att programmera fullt ut var Ringo Starr.

Han sätter alltid ettan i en takt, sackar mot 3taktslaget och spurtar upp och igen... Det gjorde mycket i ljudbilden.

Oavsett! Alla tycker olika men testa dig fram och fråga en trummis hur den hade spelat! Då får man bra tips om hur skinnen krämad på...

• 1 månad senare...
Postat

tyckte det var svårt att få till trummorna på denna låt.. gav mig på en annan istället

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.