Jump to content
Annons

Vårlåt


  

16 röster

  1. 1. Vårlåt

    • 1 = kass
      0
    • 2 = nja
      1
    • 3 = ok
      5
    • 4 = bra
      6
    • 5 = kanon
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Vårens Vindar

ARTIST/GRUPP: e

GENRE: trubadurköret

LÅTLÄNGD: 03:20

KOMPOSITÖR: e

PRODUCENT: e

EV. MEDVERKANDE: nej

INSPELNINGSÅR: nu

FORMAT: wma 192kbir/s

STORLEK: 4 MB

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK: Vårens Vindar

Kunde inte undgå att inspireras av det fina vårvädret. Titeln är ingen travesti på Vårvindar Friska! Spåret är långt ifrån färdigt särskilt sången känns väldigt racklig och solot måste fixas till. Trummorna?? Musikdatorn trasig varför en lap-top som inte var stabiliteten själv precis, användes. Vore ändå kul att höra om ni tycker den har en potential eller skall förpassas till recycle bin? 🙂

Redigerat av (e)qualitymusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Ja, men jag tycker linead gitarr är alldeles för vasst och jobbigt. Micka upp!

Ni har melodierna! Tycker sångaren är som bäst i andra versen.

Sen tror jag att låten klarar sig utan trummorna. Trummisen kanske har en dold talang som stämsångare han kan ta fram här istället?

Sen var det charmigt med lite clicks och pops här och där, och plus till mollpartiet i mitten, och den svävande ljudmattan.

EDIT: det var visst inte ett fem-mannaband i verkligheten, fattade jag sen. rrr 🙂

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Thank you Maxwell!

Ska snacka med trummisen i bandet. 😄 Nej men det låter rätt trist med piezomick. Dessutom två gitarrer, lite grötigt. Kan man ha en sångmick till gitarr? Budgeten är nämligen ansträngd. Och säg inte att det skall vara en Takamine, Ovation är bäst! Vem är tjejen på din avatar förresten? Hälsa henne!

Link to comment
Dela på andra sajter

En kalaslåt och på svenska 😉 avis på det...det måste naturligtvis vara befriande att skapa på sitt eget modersmål....ska testa, men engelska (och dålig sådan också) ger ett lagom skydd för "sanningen"...Bra målande text....Sångljudet låter nasalt bitvis...har du provat Ambience? Det funka för mig?( tror jag) tajtheten i gitarr förutsätter jag kommer vara bättre vid en färdig demo...Schysst uppbygg av låten.. du kanske skulle ha en kontra som ledlinje tillsammans med gitarrerna i början....När elpianot kommer in skulle nog jag lägga upp det en oktav....annars inget att klaga på 🙂😕 och lagom bluesit slut 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Pugh/Lundell-feeling i texten. Snygga harmonier i låten! Kanske lite körer i refrängen. När trummorna kommer in närmar vi oss Hanson De Wolfe United (fan vad jag namedroppar nu, men det här var en komplimang!)

Skön låt, jobba med komp och arrangemang, annars topp.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kalaslåt och på svenska 🙂 avis på det...det måste naturligtvis vara befriande att skapa på sitt eget modersmål....ska testa, men engelska (och dålig sådan också) ger ett lagom skydd för "sanningen"...Bra målande text....Sångljudet låter nasalt bitvis...har du provat Ambience? Det funka för mig?( tror jag) tajtheten i gitarr förutsätter jag kommer vara bättre vid en färdig demo...Schysst uppbygg av låten.. du kanske skulle ha en kontra som ledlinje tillsammans med gitarrerna i början....När elpianot kommer in skulle nog jag lägga upp det en oktav....annars inget att klaga på 🙂  😱 och lagom bluesit slut 😱

Tack så jättemycket! Nä, rösten har saggat på senare år. Får väl börja snusa igen... 😱 Lät bättre då. Rätt taskig mick, nån billig dynamisk, bidrar säkert. Satt med en laptop som tappade midi-signalen hela tiden och jag fullföljde inte riktigt. Bara att erkänna, jag är ingen musiker men en glad musikant. Är man tafflig instrumentalist blir det mycket efterarbete för att få det tajt och orkade inte riktigt fullfölja. Ska överväga kontrabas (Giga) så snart musikdatorn är hel igen och då kan säkert elpianot flyttas upp i registret.

hammagrella Postat den 2 April 2005, 00:59

Pugh/Lundell-feeling i texten. Snygga harmonier i låten! Kanske lite körer i refrängen. När trummorna kommer in närmar vi oss Hanson De Wolfe United (fan vad jag namedroppar nu, men det här var en komplimang!) Skön låt, jobba med komp och arrangemang, annars topp.

Jättekul att du får såna associationer! Tack! Kompisen kan lägga på ett schysst piano tror jag på verssolot. Arret behöver putsas rejält och jag hoppas på det när prylarna är i ordning.

Håkan Ekberg Postat den 2 April 2005, 02:47

Trevlig vårlåt - kasta inte! 

Håkan

Uppfattat! Tack för lyssningen! Uppskattas! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Kan man ha en sångmick till gitarr?

oja! Det tror jag funkar bra, och själv är jag rätt övertygad om att jag skulle tycka bättre om det ljudet än en linead. Eller vad tror ni andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med maxmaxmax här med att låten gott skulle klara sig bättre utan trummorna. Jag tycker de inte riktigt hänger ihop med resten av låten.

I övrigt, skönt spelat, lite nasal röst, men det funkar. Mer vårlåtar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kasta absolut inte!! Tycker ni har fångat våren perfekt:). Härlig melodi och bra text. Visst några toner man kan förstärka i inledningen som blir lite plinkiga. Det med att avsaknaden av trummor skulle göra det hela bättre som folk tidigare analyserat fram är något jag osså håller med om... Den här kommer hamna i min spelare när jag promenerar längs havskanten i vår :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

oja! Det tror jag funkar bra, och själv är jag rätt övertygad om att jag skulle tycka bättre om det ljudet än en linead. Eller vad tror ni andra?

OK! Fyller ju snart år så en sångmick skulle ju sitta fint... 🙂

Neko Postat den 2 April 2005, 14:20 Håller med maxmaxmax här med att låten gott skulle klara sig bättre utan trummorna. Jag tycker de inte riktigt hänger ihop med resten av låten.

I övrigt, skönt spelat, lite nasal röst, men det funkar. Mer vårlåtar!

Jag får nog sparka mig själv som sångare. Men kanske att micken bidrar till nasaliteten. Ändrat lite i mixen som sagt har inte trummorna en bättra plats nu??. Stort tack för feedback! 🙂

stajo Postat den 2 April 2005, 18:08

Kasta absolut inte!! Tycker ni har fångat våren perfekt:). Härlig melodi och bra text. Visst några toner man kan förstärka i inledningen som blir lite plinkiga. Det med att avsaknaden av trummor skulle göra det hela bättre som folk tidigare analyserat fram är något jag osså håller med om... Den här kommer hamna i min spelare när jag promenerar längs havskanten i vår :-)

Tack! Detta gjorde mig väldigt glad!! 😲 ...att ens plink hamnar i någons mp3-spelare.

La upp en något omgjord mixning idag Ny vårversion .

Förhoppningsvis kommer det dock en än bättre version då jag hoppas på hjälp från en riktig musiker. Skulle ju gärna behålla trummorna ändå... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du jag känner igen mig själv i dig eller??? Man pillar o ändrar tills man blir högröd i ansiktet! Nu lyssnar jag på version tre. Skitbra låt, helt underbara harmonier, speciellt mellan 01.30 - 01.45. Jo, lite HdeWU låter det ibland..som en nypa salt i maten ungefär. Trummorna ligger lite för dovt i bakgrunden och borde lyftas fram, fast också spelas lite annorlunda. Låter mycket live som det är nu.

Bra låt!

Nad

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar, pillar jag tillräckligt länge behöver jag ju inte ändra i texten, då har det gått ett år 🙂🙂 . Tack Nad för jätteschysst feedback! Nu vet jag var och inte bara att skon klämmer, trummorna(!) konstiga dubbleringar på bastrumman, m m. Kul att du uppfattade mitt "försök att vara märkvärdig" med nedgången från Eb till Dsus-D. Lend me your ear and voice some time, min pipa har blivit hur j-a kraxig och nasal som helst. Till dess fortsätter jag att tråka er med ständiga skinnömsningar av låten 😲🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rotat lite till... Nu är det bara ny sång, kör på refrängen, nytt pianosolo och basgång samt tajta till gitarrerna ytterligare...urrk. Låten får nog vila till nästa vår...minst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Rotat lite till... Nu är det bara ny sång, kör på refrängen, nytt pianosolo och basgång samt tajta till gitarrerna ytterligare...urrk. Låten får nog vila till nästa vår...minst...

Nä vad är det som händer med synten mellan 01.45-01.47?? 😉

Det bli kladdigt fet bakläxa!! 😉

Hur har Du gjort trummorna? Låten är nämligen skitbra och den förtjänar

att kläs i Armanikostym! Snygg slutkläm med något som liknad steelgitarr. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä vad är det som händer med synten mellan 01.45-01.47??  😉

Det bli kladdigt fet bakläxa!!  🙂

Öh, öh...hörde du det 😉 ?? Otroligt, vilket öra du har!! Satt nämligen med dessa två-tre(!) sekunder ett bra tag igår eftersom synthen lät överstyrd och märklig, sänkte nivåerna och hade mig, rattade antagligen bort mig...

Hur har Du gjort trummorna?

Ja, ja... 😉 Din kommentar är som alltid en vitamininjektion och fortsätter då på ren trots 😛😉.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä vad är det som händer med synten mellan 01.45-01.47??  😱

Det bli kladdigt fet bakläxa!!  😄

Öh, öh...hörde du det 😮 ?? Otroligt, vilket öra du har!! Satt nämligen med dessa två-tre(!) sekunder ett bra tag igår eftersom synthen lät överstyrd och märklig, sänkte nivåerna och hade mig, rattade antagligen bort mig...

Hur har Du gjort trummorna?

Ja, ja... 😛 Din kommentar är som alltid en vitamininjektion och fortsätter då på ren trots 😱🙂.

Jag vill bara veta ifall de är livetrummor eller programmerade ju!!! 😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jaha...programmerade.

Trummorna är rätt sopiga och trodde det var så du menade, därav mitt knasiga svar, sorry.

Edit: Förtydligande

Redigerat av (e)qualitymusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man ha en sångmick till gitarr?

oja! Det tror jag funkar bra, och själv är jag rätt övertygad om att jag skulle tycka bättre om det ljudet än en linead. Eller vad tror ni andra?

sång mic funkar bra, mycket bra t.o.m

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...