Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag spelar/gillar mest rock och hårdrock ala 80-tal. Skulle vilja ha förslag på bra vst syntar jag skulle kunna köpa för bakgrund och lead.

Jag har idag Hypersonic och Atmospere.

/Jocke

Annons
Postat (redigerat)

(Hoppas jag hinner posta innan android denna gång!)

I fallet hårdrock, och dessutom 80 talsårgång finns det inget som heter mjukvarusynthar!

Här gäller det att ha MYCKET hårdvara och MASSOR av reverb.

Det jag spelar själv faller i viss mån inom 70/80 talsramen, och själv trivs jag alldeles utmärkt med min Roland XP-30, Yamaha Motif och Alesis ION som huvudsynthar.

Om jag dock skulle sluta tjata om hårdvara och gå över till mjukvara som du frågar om så skulle jag använda mig av följande:

Orglar: NI B4 (Helt outstanding av de jag testat)

Synth: NI Pro-52, NI FM7 (53 Kanon på leadar, och fm7 klarar du dig inte utan)

Allt i allo: Sampletank (borde ligga inom vettig prisnivå. för körer, kyrkorglar, och stråkar)

Pianon: Har tidigare använt Edirol super quartet, vilket fungerade alldeles utmärkt. (antar dock att black eller white grand är några resor värre)

Glömmer säkert en hel massa, men jag föredrar som sagt hårdvara.

Redigerat av Majken
Postat
Det jag spelar själv faller i viss mån inom 70/80 talsramen, och själv trivs jag alldeles utmärkt med min Roland XP-30, Yamaha Motif och Alesis ION som huvudsynthar.

Dessa tre är ju förvisso så gott som mjukvarusyntar även om de sitter i en hårdvarulåda. Men gillar man wavetable/pcm/rompler baserade syntar så kanske Hypersonic eller Ravity kan vara värda en titt.

Brojd: Slå mig i huvudet, jag redigerade just ditt inlägg. Heh, slant med musen och tryckte på redigera istället för citera. Nåja, lyckades iaf backa och återställa det igen, tur man är en skicklig moderator 😄

/Majken

Postat
Dessa tre är ju förvisso så gott som mjukvarusyntar även om de sitter i en hårdvarulåda. Men gillar man wavetable/pcm/rompler baserade syntar så kanske Hypersonic eller Ravity kan vara värda en titt.

Brojd: Slå mig i huvudet, jag redigerade just ditt inlägg. Heh, slant med musen och tryckte på redigera istället för citera. Nåja, lyckades iaf backa och återställa det igen, tur man är en skicklig moderator 😄

/Majken

This unfortunate accident will be reported to mr. olsberg. 🙂

Visst skulle det mesta i syntharna kunna ersättas i mjukvaruform, men när jag står på scen vill jag inte ha en laptop och en midikeyboard.... jag vill ha en monsterrigg.... med hammod, leslie, flygel och synthar !!

(Inte många datorer som skulle orka hålla igång alltsammas på en och samma gång dock...)

Har kört med NI B4 på laptop, och det har fungerat alldeles utmärkt, men vet inte om jag skulle våga lasta upp datorn med allt jag vill ha med mig, och med en hårdvarusynth behöver jag inte vänta mer än 5-6 sek innan jag kan börja spela.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.